Scanpooint vs ERG hajen

Startat av yngrot, 16 mars 2011, 09:42:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Gör en ny tråd om detta..

Håller inte med Olof i tråden "Rån i Lule" att hajen är så mkt bättre än Scanpoint.. Fördelen med Scanpoint var ju att man slapp en massa knapptryckningar och byta menyer fmetielva ggr vid försäljning  ex kör man 350 fr Tranemo till Lockryd vilket numera är det vanliga för oss så på Scanpoint kom hela linjen med till Borås och vid enkelbiljet var det bara trycka vuxen/barnknapp och så kom biljetten ut men i Hajen tar linjen slut i Lockryd så då måsta man först trycka Z  sen in i den menyn och ändra utzon till Borås antingen knappa in zonnr 2410 eller stava Borås.. Detta är inte snabbt .. och gruppresa i Hajen är än värre trycka på knuten näve lägg på kort därefter välja antal vuxna/ungdomar samt trycka + och då ska kort lyftas av och läggas på igen ..  suck... nej där var Scanpointen bättre ...
Alla försäljningar tar lång tid eftersom man måste gå genom så många menyer loch gör man ett felsteg så får man börja om från början...

Visst var det knapptryck på Scanpointen när folk skulle åka delsträckor men ingte större problem . Många förare har stora problem även med Hajen.. Kommer resenärer med övergång/sms/tågplus ja då skall man trycka sjuttioelva ggr för att komma åt +knappen för att läga in dem i systemet på Scanpoint fanns + framme direktvilket lätt skulle kunna göras även på Hajen om man tar bort knapp C2 som sas skulle göras när Gbg magnus försvann men inte 17 hände det
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Jag blev lite otydlig i den tråden. Jag menade absolut inte att ERG skulle ha bättre gränssnitt mot föraren än vad Scanpoint hade. Jag håller helt med dig om att Scanpoint var mycket bättre på det området. Scanpoint hade verkligen fokus på att bygga upp knappar och displayer för att göra det enkelt och snabbt att sälja enkelbiljetter m m och knappa fram det som förarna vanligtvis gör. ERG har fokus på att få med så mycket som möjligt i sin lösning och då blir det en väldig massa knappande istället och det är ju inte så lyckat.

Det jag menade var att resenärerna inte längre behöver hålla reda på zongränser och förarna behöver inte hålla reda på exakt vilken zon en viss hållplats ligger i. Istället är det bara en knapp för alla flerzonsresor och resenären kan trycka + själv utan att föraren behöver knappa zonnummer. Därför är det väldigt smidigt med ERG om alla kliver på, trycker + visar sitt kort och så är allt klart. Den kortviseringen går faktiskt fortare än Scanpoint gjorde eftersom inte föraren behöver göra något alls.

Det som är krångligt är när flera personer ska resa på samma kort. Men här förstår jag inte riktigt varför det har blivit så vanligt. Det bör väl vara enklare om alla skaffar varsitt kort, föraren slipper knappa en massa och då blir det dessutom enklare om man ska dela på sig och exempelvis åka hem igen med olika bussar...  ??? Men visst, det är inte alltid man förstår hur allt hänger ihop. I t ex London kan man inte åka flera på samma kort och det är ganska sällan man hör några klagomål om det...

Men ska dock säga att ERG inom Västtrafik har blivit komplicerad mycket på grund av en massa olika krav snarare än att ERG i grunden skulle vara komplicerat. Det finns många ställen det körs ERG där förarna är mycket mer nöjda med menyerna eftersom dom är enklare uppbyggda där.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Jo visst har du rätt i att det där med att hålla read på zoner slipper vi men tyvärr många som inte har koll på +knappen.. Och Västrafik har verkligen gjort allt för att göra ERG svårhanterlig se bara på S-L där är det mkt renare display hos förarn än vi har de valde inte ERG att ta fram mjukvaran vad jag hört.. ERG är väl mer anpassat för Gbgs gamla system än med Scanpoint..
Vågar man hoppas på en bättring med enklare ??  Nej det känns inte så... Men om det ändå gått at få ut att laddning av kort och förköp av enkelbiljetter sker på andra ställen än bussen vore mkt vunnet .Enkla sättet är ju att ex flerkomun som kostar 865 skulle kosta 900 ombord och lika för alla typer av kort så slipper vi snart hantera på bussen...

Men det mest dumma med det nya ERG är orättvisan med taxan 4km kan kosta 67 om du åker över zongräns men du kan åka även över 100km för samma peng Älvsered-Sparsör där var Scanpoint mer rättvist



Lite OT men hur i allsin dar gör man för att få in långa inlägg?? Typ som Jona söndagstrådar?? Mitt förra inlägg skulle vart längre men till slut gick det inte skriva mer lika nu
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2011, 11:48:52 AM
Lite OT men hur i allsin dar gör man för att få in långa inlägg?? Typ som Jona söndagstrådar?? Mitt förra inlägg skulle vart längre men till slut gick det inte skriva mer lika nu

Om du använder Internet Explorer 8 som webbläsare finns en lösning på problemet här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40237.0

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2011, 11:48:52 AM
Jo visst har du rätt i att det där med att hålla read på zoner slipper vi men tyvärr många som inte har koll på +knappen..

Jovisst, men mycket berodde ju på väldigt dålig information redan från början och när dom väl kom ut med information lät det mycket krångligare än man egentligen behövde göra det. Men visst gör många fel. Men det var många som missade att säga till föraren om att dom skulle åka över zongräns med Scanpoint också. Vid några biljettkontroller mellan Borås och Fristad kunde det på en fullsatt kvällsbuss bli 10-15 resenärer som bara hade satt i kortet utan att säga till föraren med Scanpoint och alltså bara betalat för Borås tätort. Problemet är väl att det inte har blivit bättre idag med ERG utan är minst många som glömt trycka +.

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2011, 11:48:52 AM
Och Västrafik har verkligen gjort allt för att göra ERG svårhanterlig se bara på S-L där är det mkt renare display hos förarn än vi har de valde inte ERG att ta fram mjukvaran vad jag hört.. ERG är väl mer anpassat för Gbgs gamla system än med Scanpoint..

Det är anpassat för att ha med väldigt mycket med alla olika specialregler och funktioner. Jag tror inte det finns någon annan ERG-installation i världen med så komplicerad meny som här, även om Singapore förmodligen ligger nära också. Men i krångligaste laget är det, det håller jag med om.

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2011, 11:48:52 AM
Vågar man hoppas på en bättring med enklare ??  Nej det känns inte så... Men om det ändå gått at få ut att laddning av kort och förköp av enkelbiljetter sker på andra ställen än bussen vore mkt vunnet .Enkla sättet är ju att ex flerkomun som kostar 865 skulle kosta 900 ombord och lika för alla typer av kort så slipper vi snart hantera på bussen...

Jag håller med om att det måste komma ut mer information om hur man kan förköpa biljetter med SMS och på Pressbyrån osv. Det är riktigt uselt med den saken idag. Nu ändrar man snart priserna så att SMS och förköp i Pressbyrån ska kosta lika mycket (=bra!) men samtidigt lyckas man med det tokiga att sänka ombordköpspriset med bankkort till samma pris också. *suck*

Men skulle man lägga på 50 kr ombordköpsavgift oavsett vad för biljett eller laddning man köper ombord framöver så blir det riktigt bra!

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2011, 11:48:52 AM
Men det mest dumma med det nya ERG är orättvisan med taxan 4km kan kosta 67 om du åker över zongräns men du kan åka även över 100km för samma peng Älvsered-Sparsör där var Scanpoint mer rättvist

Javisst blev det konstigt på sina håll. Leverantören ERG och de flesta konsulter föreslog kilometerbaserad taxa och det var något som mottogs positivt framförallt i gamla Älvsborg och Skaraborg. Men sedan ändrade sig Västtrafik till att vilja ha kommunbaserad taxa också och mycket berodde ju på att Bohuskommunerna sedan länge haft fast pris inom varje kommun. Där var alltså resenärerna vana sedan tidigare att man kunde åka många mil för samma peng Bullaren-Hamburgsund men att det kostade mycket mer att åka några kilometer Hällevadsholm-Rabbalshede.

Så det har inte varit så enkelt att få ihop alla viljor inom Västtrafik. Men det är faktiskt mycket det som är grunden till att prissättningen är väldigt komplicerad och på många sätt orättvis.

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2011, 11:48:52 AM
Lite OT men hur i allsin dar gör man för att få in långa inlägg?? Typ som Jona söndagstrådar?? Mitt förra inlägg skulle vart längre men till slut gick det inte skriva mer lika nu

Ibland beror det lite på webbläsaren man skriver i. Jag har märkt att när jag skriver Buss-snackinlägg på mobiltelefonen kan jag inte alls skriva lika långa inlägg som här på datorn. Vet inte mer om varför, tyvärr.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2011, 12:22:47 PM
Kör med XP 

XP är operativsystemet, närmare bestämt en version av Windows. Webbläsare är Internet Explorer, Mozilla Firefox, Opera, Safari etc. Jag kör själv med Windows XP och har de nämnda problemen i just Internet Explorer version 8 om jag inte kör det i kompatibilitetsmeny. Visar sig i att texten börjar hoppa när man kommit till formulärets nederkant och att vissa bilder blir konstiga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja där ser du Staffan vilken koll jag har på datorer.. ;D   jag har ju Internet Explorer   dock inte den senaste..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Men som sagt Olof att informera är inte Västtrafiks starka sida milt sagt..

På Scanpoint-tiden var det enklare att få folk betala rätt tycker jag ..Skulle vilja påstå att ingen som åker buss har en aning om var zongränser går så hur ska de kunna göra rätt??   Hade ju varit enkelt att sätta in annonser i tidningar med konkreta instruktioner hur man gör vid resa fr ex Tranemo-Borås /Limmared  och där kunde de fått med att ladda kort på andra ställen..

Enkeltaxan är ju verkligen fel väg att gå att sänka den .. Jag kan inte förstå hur de tänker det rätta hade ju varit att höja smsbiljetter och sänka förköp hos ombud .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 17 mars 2011, 09:17:11 AM
Ja där ser du Staffan vilken koll jag har på datorer.. ;D   jag har ju Internet Explorer   dock inte den senaste..

Eftersom IE 9 är den senaste så bör du alltså ha IE 8 och då gäller det som skrevs om att klicka på det avbrutna arket. Eller byta webbläsare. Det är lättare än man tror.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2011, 09:39:38 AM
Eftersom IE 9 är den senaste så bör du alltså ha IE 8 och då gäller det som skrevs om att klicka på det avbrutna arket. Eller byta webbläsare. Det är lättare än man tror.

Jag rekommenderar Mozilla Firefox.


yngrot

Har inte IE 8 nån äldre variant köpte denna lilla för drygt 1 år sen .. Den stora burken här hemma är stenålder men funkar bra har Firefox på den + IE   nu blev vi lite OT här sorry..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mushkot

I skåne fungerar vårat biljettsystem såhär:
På stadsbussarna är det bara att hålla fram kortet mot läsaren om du bara ska åka inom staden, oavsett om du har månadsladdning eller reskassa (dock får ungdomar säga till att det är ungdomsbiljett de ska ha, fixas med max 3 tryck på maskinen). Byten sköts också automatiskt. I nulägen finns inga stadsbussar (vad jag vet om) som passerar någon zongräns, vilket gör det hela lätt. På regionbussarna ser det annorlunda ut; här måste de som reser med reskassa säga till hur långt de ska åka innan de håller fram kortet. Om resenären ska åka till en zon bussen går till, ändras enkelt tillzonen med piltangenter på maskinen. Ska resenären däremot resa vidare med tåg eller liknande, måste zonnumret knappas in manuellt. Här har maskinen dock en smart funktion, det går att söka på ortsnamn där upp till tre av det första bokstäverna kan skrivas in i maskinen! Detta gör att föraren slipper ta upp en liten bok och bläddra och ha sig. Via-zon kan också knappas in manuellt ifall det skulle vara önskvärt. Sen till ett stort plus - skulle GPSen på maskinen vara ur funktion, går det att hållplatsvis stega sig fram för den aktuella turen man kör med hjälp av piltangenterna! Detta gör att ett GPS-fel inte blir speciellt allvarligt på dessa maskiner (även om det sällan har inträffat för mig - vilket jag inte kan säga om den tid jag körde med hajen!)

Anders Noren

Citat från: mushkot skrivet 17 mars 2011, 10:45:53 AM
I nulägen finns inga stadsbussar (vad jag vet om) som passerar någon zongräns, vilket gör det hela lätt.

Jo, Malmös och Helsingborgs stadstrafik sträcker sig över zongräns, vilket anses som diskriminerande av de som bor utanför Malmös stadszon eftersom det är en mänsklig rättighet att inte behöva betala för mer än en zon när man reser inom kommunen.

För att blidka Bunkeflostrands- och Oxieborna ska Skånetrafiken trixa med taxebestämmelserna fr.o.m. 3 april. Det står väl inte på förrän invånarna i andra kommuner också förklarar sig kränkta över att behöva betala för mer än en zon inom kommunen.