Huvudmeny

Gamla Volvoleder

Startat av Bengt Jönsson, 01 mars 2011, 08:47:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Igår kväll observerade ut en gammal Volvo ledvagn (0847) i reguljär trafik av Veolia på linje 24 i Göteborg.  Det var den typen av Volvoled där motorn står upp där bak och halva bakstammen är tänkt av en stor plåtlucka i.st.f ett fönster.

Har för mig att jag senast såg denna typ av buss i slutet på 90-talet.

Varför körs det omkring med såpass gamla bussar?

/B   

Peter L

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 mars 2011, 08:47:40 AM
Igår kväll observerade ut en gammal Volvo ledvagn (0847) i reguljär trafik av Veolia på linje 24 i Göteborg.  Det var den typen av Volvoled där motorn står upp där bak och halva bakstammen är tänkt av en stor plåtlucka i.st.f ett fönster.

Har för mig att jag senast såg denna typ av buss i slutet på 90-talet.

Varför körs det omkring med såpass gamla bussar?

/B   

Bussen ifråga är från 2003 och därmed bara 8 år gammal. Ingen ovanlig syn alls med andra ord. Däremot utgick väl denna modell strax därefter vilket förklarar varför den inte är så vanlig numer.


Bussgubben

Vad jag vet så slutade dessa tillverkas 2005.

Bernt Talbrant

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 mars 2011, 08:47:40 AM
Igår kväll observerade ut en gammal Volvo ledvagn (0847) i reguljär trafik av Veolia på linje 24 i Göteborg.  Det var den typen av Volvoled där motorn står upp där bak och halva bakstammen är tänkt av en stor plåtlucka i.st.f ett fönster.

Har för mig att jag senast såg denna typ av buss i slutet på 90-talet.

Varför körs det omkring med såpass gamla bussar?

/B   

De bussar av denna modell som tidigare fanns i Göteborg försvann ju för något år sedan. Under 2010 flyttades några andra likadana Veolia-bussar från Eskilstuna till Göteborg: 0836 och 0847.