Huvudmeny

Nytt i Borås

Startat av yngrot, 18 februari 2011, 00:00:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Från 4 april kommer linje 4 att köra Husbondegatan -Sörmarken-Sjukhuset -Södra Torget och vise versa många bussar förbi Hässleholmen. Linje 24 försvinner .Linje 2 ny tidtabell med bättre körtid samt 15min.trafik kvällar/helger.Brämhult får 15mintrafik genom att linje 5 senareläggs så linje 6+5 går med 15 min intervall .  4.6 miljoner per år för detta upplägg inga fler bussar men fler kilometer.. Undrar om linje 2och 4 har samma avgångstid vid Husbondegatan för ev bytesmöjlighet,,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 februari 2011, 00:00:29 AM
Från 4 april kommer linje 4 att köra Husbondegatan -Sörmarken-Sjukhuset -Södra Torget och vise versa många bussar förbi Hässleholmen. Linje 24 försvinner .Linje 2 ny tidtabell med bättre körtid samt 15min.trafik kvällar/helger.Brämhult får 15mintrafik genom att linje 5 senareläggs så linje 6+5 går med 15 min intervall .  4.6 miljoner per år för detta upplägg inga fler bussar men fler kilometer.. Undrar om linje 2och 4 har samma avgångstid vid Husbondegatan för ev bytesmöjlighet,,

Efter vad som tidigare sagts skulle linje 2 fortsätta från Husbondegatan till Sörmarken etc. Kan det vara så att det blir vissa av bussarna från linje 2 som skyltar om till 4?

Har man inte gjort något åt körtiderna för linje 6 eller skall detta lösas genom samkörning med linjerna 5 och 6 i Brämhult. Det vill säga att 5-an tommar från Ängsgården till Sörbo och blir 6-an och motsvarande?

Hur skall man klara detta utan fler bussar? Vad jag förstår så behövs en buss till på 2-an, en till på 4-an och eventuellt en till på 5 och 6. Detta jämfört med den ursprungliga planeringen. I dag går det dock redan extra buss på 2-an och 4-an. Vissa rykten gör gällande att det också gäller 5-an/6-an så man kanske menar gentemot hur det de facto är i dag.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Återstår att se denna info kom i går via Västtrafik förarinfo.. om 2an ska bli en 4a vid Husbondegatan lär det väl bli problem för som jag fattat har väl 2an ingen tid över vid Husbondegatan?? Nå¨n måste ju köra 2an till stan..

Ang linje 5/6 antar jag att det inte är frågan om tomkörning utan en flytt av avgångstiden som ger kvartstrafik..  vi får vänta och se vad tidtabellen säger ska komma ut på webben i slutet av februari..men Hässleholmen-Lasarettet får ju extremt mycket trafik..

Är ju möjligt att man använder ett reservfordon för att få det att gå ihop ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 februari 2011, 09:26:51 AM

Ang linje 5/6 antar jag att det inte är frågan om tomkörning utan en flytt av avgångstiden som ger kvartstrafik..  vi får vänta och se vad tidtabellen säger ska komma ut på webben i slutet av februari..men Hässleholmen-Lasarettet får ju extremt mycket trafik..


Rimligen flyttar man linje 6 en kvart. Annars kommer linje 5 till Sjömarken att gå samtidigt som linjerna 159/404 på en stor del av sträckan. Men hur man än gör löser det inte de dåliga körtiderna på linje 6. En kvarts försening på eftermiddagen är inget ovanligt på den linjen i dag.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 18 februari 2011, 09:26:51 AM
Återstår att se denna info kom i går via Västtrafik förarinfo.. om 2an ska bli en 4a vid Husbondegatan lär det väl bli problem för som jag fattat har väl 2an ingen tid över vid Husbondegatan?? Nå¨n måste ju köra 2an till stan..

Jag tänkte samma tanke när jag först såg detta. Det var uppe i en annan tråd för ett tag sedan men sedan kom vi väl fram till att en buss på linje 4 från andra hållet kanske tar över vid Husbondegatan och kör den 2:a som "fattas" ner till stan igen. Men då går det givetvis åt en buss ytterligare.

Citat från: yngrot skrivet 18 februari 2011, 09:26:51 AM
Ang linje 5/6 antar jag att det inte är frågan om tomkörning utan en flytt av avgångstiden som ger kvartstrafik..  vi får vänta och se vad tidtabellen säger ska komma ut på webben i slutet av februari..men Hässleholmen-Lasarettet får ju extremt mycket trafik..

Ja, det känns som om det har blivit väldigt många linjer på ett ställe. Det behövs visserligen mycket trafik där men nu börjar det bli väl mycket. Det borde räcka med något färre bussar om man kunde tänka sig att slå ihop linje 3 och 4 och försöka hitta en väg där man kan köra både Svensgärde, Sörmarken och norra biten av Trandaredsgatan på samma tur. Det bör inte bli fler resenärer än att det räcker med en linje genom dessa områden. Det behövs som jag tidigare varit inne på en liten bit bussgata Svensgärde-Sandwallsgatan, men det är inget omfattande bygge som behövs för att ordna det.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Den gatbiten du nämner Olof har varit uppe för många år sen men inget hände då över 20 år sen föreslog vi det..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Så har det kommmit lite officiell info också:
http://www.vasttrafik.se/Startsida/Nyheter/Manga-nyheter-i-Boras-stadstrafik/

I stort sett vad som avhandlats i Borås Tidning och här i snacket tidigare. Helt klart verkar det nu som att man kommer att behålla linjenummer 4 och att den kommer att köra fram och vända både på Sandwallsgatan och Husbondegatan. Om bussarna kommer att gå i gemensamt omlopp med linje 2 återstår väl att se. Det är väl mer en planeringsfråga för BL eftersom Västtrafik nu inte uttrycker det så mot resenärerna så blir det kanske inte något krav att det ska utformas så.

Förändringen av linje 5 är dock lite märklig. Visst är det bra att skjuta på endera den eller linje 6 för att få tätare trafik i Brämhult, men eftersom det är linje 5 man flyttar kommer effekten i Sjömarken att bli att linje 5 byter från att köra nästan samtidigt som linje 159/404 Sjömarken-Centrum mot att istället köra exakt samtidigt som linje 159/404 Centrum-Sjömarken. Det blir väl inte så lyckat, kanske.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 februari 2011, 09:22:12 AM
Så har det kommmit lite officiell info också:
http://www.vasttrafik.se/Startsida/Nyheter/Manga-nyheter-i-Boras-stadstrafik/

I stort sett vad som avhandlats i Borås Tidning och här i snacket tidigare. Helt klart verkar det nu som att man kommer att behålla linjenummer 4 och att den kommer att köra fram och vända både på Sandwallsgatan och Husbondegatan. Om bussarna kommer att gå i gemensamt omlopp med linje 2 återstår väl att se. Det är väl mer en planeringsfråga för BL eftersom Västtrafik nu inte uttrycker det så mot resenärerna så blir det kanske inte något krav att det ska utformas så.

Jag pratade med en bussförare i fredags och enligt honom så kommer var tredje buss på linje 2 att fortsätta från Husbondegatan som nr 4. Motsvarande i andra riktningen. Det har ger dock lite konstigheter i tidtabellen eftersom det bör vara 15 minuter från Södra torget mellan de 2-or som fortsätter och 4-ans bussar. Men då stämmer det inte vid Husbondegatan. Det troligare är väl att de avgångar på linje 2 som fortsätter som 4 kommer att möte en på linje 4 som fortsätter som 2. Då får man 20-25 minuters vändtid vid Södra torget. Gratulerar!

Observera att det inte någonstans finns annonserat att linje 2 byter nummer till 24 vid Husbondegatan kvällar, lördag och söndagar. Det lär ha hänt att folk stigit av 24-an vid Husbondegatan för att byta till 2-an bara för att se att bussen de åkte med hunnit skylta om till 2 och försvinner i fjärran. Enkelt och lättfattligt sägs det. Jo pytt säger jag.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 februari 2011, 09:22:12 AM
Förändringen av linje 5 är dock lite märklig. Visst är det bra att skjuta på endera den eller linje 6 för att få tätare trafik i Brämhult, men eftersom det är linje 5 man flyttar kommer effekten i Sjömarken att bli att linje 5 byter från att köra nästan samtidigt som linje 159/404 Sjömarken-Centrum mot att istället köra exakt samtidigt som linje 159/404 Centrum-Sjömarken. Det blir väl inte så lyckat, kanske.

Man kan ju göra allting på två sätt: rätt eller fel. Här har man alltså gjort fel. Löst problemet i en stadsdel och flyttat det till en annan. Jag vet dock inte hur tiderna vid John Bauer-gymnasiet är anpassade till 6-ans nuvarande tidtabell. Ett år hade man ju gjort alldeles galet varför man kort efter fick ändra så att de bussar som vände vid S:t Sigfrid i stället fick gå till Regementet och vice versa. Allt för de små änglabarnens bästa medan moster Agda på väg  till kyrkogården blev rejält lurad av tidtabellen.

Detta hade kunnat lösas elegant genom att låta 5-an gå via Regementet i stället och låta alla 6-or vända vid S:t Sigfrid. Nu finns det ju ännu mindre anledning att behålla 5-an samma väg som 159/404.

Enligt bussföraren jag pratade med i fredags skall linje 30 också gå via Södra torget i fortsättningen i stället för att som i dag gå direkt från Resecentrum till Högskolan.

Uppenbarligen kommer man inte att göra något att 6-ans hopplösa tidtabell, där det är så gott som omöjligt att hinna runt i tid även om förarna kör i 60 på Lilla Brogatan (som är gångfartsområde!). Även linje 1 har alltför snäv tidtabell liksom linje 2, men för den senare är man tydligen i gång med någon åtgärd.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Låter som Västtrafik i ett nötskal ingen info hur bussar går eller byter nummer.. Känns rätt skönt slippa köra i Borås ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 23 februari 2011, 19:44:06 PM
Låter som Västtrafik i ett nötskal ingen info hur bussar går eller byter nummer.. Känns rätt skönt slippa köra i Borås ..

Fast det är väl Borås stad som planerar tätortstrafiken i Borås tillsammans med sitt eget ägande bussbolag. Västtrafik är vad jag förstår inte med så mycket i det racet utan kommer in först när det gäller taxorna och upphandling.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

I så fall är båda parter dåliga på info.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Enligt senaste info från Västtrafik så kommer var 3:e 2:a att bli en 4:a vid Husbondegatan . Och då lär den väl återgå som 4:a till Husbondegatan för att åter bli en 2:a . Detta ska framkomma när man söker via reseplaneraren.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 26 februari 2011, 08:22:21 AM
Enligt senaste info från Västtrafik så kommer var 3:e 2:a att bli en 4:a vid Husbondegatan . Och då lär den väl återgå som 4:a till Husbondegatan för att åter bli en 2:a . Detta ska framkomma när man söker via reseplaneraren.

Men det gör det inte. Det ser fortfarande ut som det är bussbyte. I varje fall i den version som ligger ute nu. Linjetidtabellerna ligger ännu inte ute så jag kan inte se hur det ser ut där.

Linje 4 kommer att få 14 minuter reglertid vid Södra torget så det verkar vara tillräckligt tilltaget. Sandwallsgatan får därmed förbindelser med Södra torget var med intervallet 10 eller 20 minuter mellan avgångarna. Varannan gång via Sjukhuset och varannan vid Husbondegatan. Det tar ungefär lika lång tid oavsett vilken väg man väljer.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Förmodligen dateras den inte upp redan nu är ju ett tag kvar till 4 april .. Återstår att se hur väl detta mottages av resenärer.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 26 februari 2011, 10:34:41 AM
Förmodligen dateras den inte upp redan nu är ju ett tag kvar till 4 april .. Återstår att se hur väl detta mottages av resenärer.

De nya tidtabellerna är faktiskt redan inlagda. Men alltså inte ett ord om att det är genomgående buss vid Husbondegatan. Inte särskilt sannolikt att det kommer in senare men det kan inte uteslutas. Men Västtrafik brukar hävda "inläst är inläst". Vad jag förstår är det väldigt bökigt att sedan göra ändringar.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)