Kontroll av bussar i Göteborg

Startat av yngrot, 01 februari 2011, 12:57:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Ännu en gång många underkända bussar i Gbg ... artikel i papperstidnig men finns säkert på nätet oxå.. Oljeläck som vanligt höll jag på att säga .. dåliga torkarblad och en buss anmärking på att täckglaset över utvändig nödöppnare var bristfälligt det glaset saknas ju på mängder av bussar. Bilprovningens folk var med och de håller tydligen på att försöka komma överens med polis hur man ska bedömma saker och ting. Det är som de sa från bilprovning "vi kollar bussar som är genomgångna innan de kommer polsie gör kontroll av fordon i trafik" . Och som många vet är det rätt vanligt att bussbolagen gör en ordentlig motortvätt före besiktning men hur ser det ut däremellan??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

yngrot

Bra du länka är inte så haj på sånt ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cugel

Citat från: yngrot skrivet 01 februari 2011, 12:57:31 PM
Ännu en gång många underkända bussar i Gbg ... artikel i papperstidnig men finns säkert på nätet oxå.. Oljeläck som vanligt höll jag på att säga .. dåliga torkarblad och en buss anmärking på att täckglaset över utvändig nödöppnare var bristfälligt det glaset saknas ju på mängder av bussar. Bilprovningens folk var med och de håller tydligen på att försöka komma överens med polis hur man ska bedömma saker och ting. Det är som de sa från bilprovning "vi kollar bussar som är genomgångna innan de kommer polsie gör kontroll av fordon i trafik" . Och som många vet är det rätt vanligt att bussbolagen gör en ordentlig motortvätt före besiktning men hur ser det ut däremellan??
Klart att motorn skall vara hel och ren, men tyvärr är inte ens nya bussar helt torra och läckagefria,, så detta problemet är inte bara trafik
företagets, tillverkaren måste leverera helt 100% täta motorer om bussen skall rulla i Göteborg.
Eller är det bara i den staden som motorer läcker olja?

yngrot

Nej det läcker säkert lika överallt men i Gbg har de väldigt vad ska vi säga ? aktiva trafikpoliser.. eller petiga?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mushkot

Skulle gärna se vissa av dessa aktiva poliser i vissa skånska städer, där skulle finnas en del att göra...

Knut

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 februari 2011, 22:46:12 PM
I Västsverige är man ju väldigt aktiva med att jaga yrkestrafiken och man kan ju alltid hitta defekter på alla fordon eller dess förare om man bara vill, ibland blir det dock riktigt löjligt som den åkare som fick föreläggande på sin 2 månader gamla turistbuss för att bilinspektören ansåg att bromsljusen uppe på bakstammen satt på fel avstånd från ytterkanten. (Hittar vi inget annat så kan vi alltid hitta på något)

Lär ha kostat bussägaren drygt 10000:- i stillestånd och besiktning (där man givetvis inte ansåg att nåt var fel)
Og en tjenestemann som selvsagt ikke gjorde noe feil der ute han heller.
De er jo ikke ansvarlige for det de lager av strul de folkene der
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

KG

I Gävle kan man också, fast mot lastbilar. En bekant fick "bra att veta" på samtliga sidomarkeringslyktor på sitt 24m ekipage hade fel färg. Alla lyktor var original hella med orange sken.  ::)

Uffe D

Citat från: KG skrivet 02 februari 2011, 23:42:36 PM
I Gävle kan man också, fast mot lastbilar. En bekant fick "bra att veta" på samtliga sidomarkeringslyktor på sitt 24m ekipage hade fel färg. Alla lyktor var original hella med orange sken.  ::)

Rekordet tas nog av en kollega som hade besiktigat sin dragbil med blanka papper på morgonen och tre timmar senare fick 6st 2or när han blev stoppad i Göteborg.

Björn Lövdahl

Citat från: Uffe D skrivet 04 februari 2011, 23:41:51 PM
Rekordet tas nog av en kollega som hade besiktigat sin dragbil med blanka papper på morgonen och tre timmar senare fick 6st 2or när han blev stoppad i Göteborg.

Förjävligt att de kan skilja så mycket i bedömning
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Taunusch

Citat från: Uffe D skrivet 04 februari 2011, 23:41:51 PM
Rekordet tas nog av en kollega som hade besiktigat sin dragbil med blanka papper på morgonen och tre timmar senare fick 6st 2or när han blev stoppad i Göteborg.

Flygande inspektion får väl inte göras inom en viss tid efter en kontrollbesiktning om det inte är uppenbara brister?