Huvudmeny

Dödsfällor

Startat av BenS, 25 oktober 2010, 12:01:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Mats Karlsson

Citat från: old timer skrivet 25 oktober 2010, 12:01:53 PM
Mellan Örebro och Karlskoga

http://na.se/nyheter/2.2212/1.989402-rullande-dodsfallor
Som vanligt mycket rök och lite eld när NA är på krigsstigen! Och som vanligt är många av kommentarerna på mycket låg nivå. Det är inte undra på att bussen får dåligt rykte när tidningarna skriver artiklar utan att kolla verkligheten.

Wetjo

Låter som att det bara är att snyta en buss ur näsan...  :-\
Tror att vissa personer i artikeln hade lite otur när dom tänkte. *suck*

yngrot

Många hade otur när de tänkte ...  Ingen tänker på vad det kostar att fixa extra bussar..  Bälten i bussen används ju inte så ofta heller varför då klaga på stående??   Så länge det inte är olagligt med stående så är det inte mkt att göra åt det heller . Tänk vad folk skulle gapa om vi inte fick ha stående och kör i från de som väntar.....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

KG

Citat från: yngrot skrivet 26 oktober 2010, 11:40:23 AM
Många hade otur när de tänkte ...  Ingen tänker på vad det kostar att fixa extra bussar..  Bälten i bussen används ju inte så ofta heller varför då klaga på stående??   Så länge det inte är olagligt med stående så är det inte mkt att göra åt det heller . Tänk vad folk skulle gapa om vi inte fick ha stående och kör i från de som väntar.....

Jag har kört en buss i linjetrafik som endast varit reggad för FYRA stående. Det var helt omöjligt att få passagerarna att förstå varför dom inte fick följa med. Det slutade med att dom fyllde bussen på eget bevåg ända fram till gulmarkeringen i golvet. Jag hade ingen lust att dra dit polis så jag körde.  ::)

kimpan

Citat från: KG skrivet 26 oktober 2010, 13:14:43 PM
Det slutade med att dom fyllde bussen på eget bevåg ända fram till gulmarkeringen i golvet. Jag hade ingen lust att dra dit polis så jag körde.  ::)

Och hade polisen stoppat dig längs vägen så hade du personligen också tagit böterna? Förstår problemet... et elände när inte bolagen kan sätta ut bussar som kan ta alla längs linjen....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 14:04:29 PM
Den "risken" att träffa på en polisman eller bilinspektör som kände till detta förhållande får nog anses som mindre än chansen att vinna högvinsten på lotto, Buss klass 3, alltså en turistbuss tillåts inte ha stående eller bara ett ytterst begränsat antal, sådana bussar förekommer inte så ofta på lokaltrafiklinjer där stående medförs.

Däremot kan det nog bli ett problem vid t.ex tågersättningar :-)

Jo, det har ju hänt. Många förare har då valt att ta stående i alla fall vilket i åtminstone ett fall jag var vittne till höll på att sluta i handgemäng då en resenär i mycket hotfull ton hotade att polisanmäla föraren för detta. Dock gjorde han det inte innan de var framme vid slutstationen.

Annars är naturligtvis principen från beställaren att det gäller vad bussen är besiktigad för. Och man kalkylerar inte med ståplatser vid beställningen utan beställer så många bussar att alla normalt skall få sittplats. Det är alltså - hoppas jag - inte påtryckningar från beställaren utan förarens eget beslut om han skall ta fler stående än vad som är tillåtet. För övrigt är det ju inte helt ovanligt med ståplatser på tåget heller. Och där finns inga gränser andra än den rent fysiska: alltså det är tillåtet att ta med så många stående som överhuvudtaget får plats.

För sträckan Göteborg-Trollhättan, där jag allemellanåt beställer ersättningsbussar vid planerade avbrott, är det vanligt att jag beställer  bussar så att det sammanlagda sittplatsantalet överstiger det som finns i tåget just av den anledningen att vi inte kan räkna med ståplatser i ersättningsbussarna. Samma principer använder SJ åtminstone i västra Sverige.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2010, 15:49:20 PM
Jo, det har ju hänt. Många förare har då valt att ta stående i alla fall vilket i åtminstone ett fall jag var vittne till höll på att sluta i handgemäng då en resenär i mycket hotfull ton hotade att polisanmäla föraren för detta. Dock gjorde han det inte innan de var framme vid slutstationen.

Hotade i hotfull ton? Ja det är inte ditt språkbruk jag anmärker på här, jag menar bara att man måste känna sig hyfsat skyldig för att uppleva en hotsituation när någon säger att han ska polisanmäla en. Det har jag varit med om några dussin gånger, men jag brukar reflexmässigt svara "ja, gör det!" och då brukar diskussionen liksom avstanna. Men jag har noterat att särskilt folk som är födda före omkring 1950 verkar förvänta sig att man ska anpassa sig mer till deras förväntningar så snart polisen nämns, kan det stämma?

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 26 oktober 2010, 16:46:18 PM
Hotade i hotfull ton? Ja det är inte ditt språkbruk jag anmärker på här, jag menar bara att man måste känna sig hyfsat skyldig för att uppleva en hotsituation när någon säger att han ska polisanmäla en. Det har jag varit med om några dussin gånger, men jag brukar reflexmässigt svara "ja, gör det!" och då brukar diskussionen liksom avstanna. Men jag har noterat att särskilt folk som är födda före omkring 1950 verkar förvänta sig att man ska anpassa sig mer till deras förväntningar så snart polisen nämns, kan det stämma?

Jag har inte skrivit ett ord om förarens reaktion men ändå tycks du ha denna helt klart för dig. Nu var det dock så att föraren reagerade precis som du sa, vilket inte gjorde mannen mindre hotfull. Vare sig förare eller resenär verkade vara födda före omkring 1950. Jag uppskattar att båda var i 40-årsåldern och det var för cirka tio år sedan.

Jag träffade föraren ett par månader senare och då fördes saken på tal. Nej, polisen hade inte hört av sig. Så antagligen blev det ingen anmälan.

Det konstiga var ju att mannen inte sa något innan avresan om han nu kände sig så rädd. Men då hade han fått vänta på en senare buss och det ville han väl inte.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Tja, världen är full av (eller rättare sagt, innehåller några stycken) konstiga typer som retar upp sig på allt möjligt och försöker dra med andra i sitt lidande. Kanske missade han sin anslutning när han kom fram, och passade på att fördriva tiden med att uppträda hotfullt.

Att folk väntar tills de kommer fram med att påtala sådant som kan leda till förseningar är ju inte speciellt konstigt. Men alla är inte lika smarta. Ett antal gånger har jag varit med om att tunnelbanetrafikanter kommit fram till föraren längs vägen och klagat på leveransen...

DaViD^^

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2010, 14:04:29 PM
Den "risken" att träffa på en polisman eller bilinspektör som kände till detta förhållande får nog anses som mindre än chansen att vinna högvinsten på lotto, Buss klass 3, alltså en turistbuss tillåts inte ha stående eller bara ett ytterst begränsat antal, sådana bussar förekommer inte så ofta på lokaltrafiklinjer där stående medförs.

Däremot kan det nog bli ett problem vid t.ex tågersättningar :-)
hehe näe risken är väldigt liten
räknade härom veckan lite så där lagom oseriöst när jag fyllde en Man 58pass
som var full enda fram till trappan mitt framför ögonen på polisen
ingen som brydde sig
skulle tro att det var runt 100pers i bussen minst
iof var dom säkert glada att få bort fyllona från gatan =)


fast det är långt ifrån skoj att köra på det sättet
och tyvärr är det chaffören som får ta smällen

passagerarna är vana vid att få stå på bussarna i stadstrafik så dom mer eller mindre kräver att det ska vara så fullt att dom står som packade sillar och kladdar ner vindrutan