Umeå: Bara en rullstol på bussen

Startat av RoggaBoy, 29 september 2010, 13:15:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Veckans artikel i VK: http://www.vk.se/Article.jsp?article=381037

På Polarbuss/Veoliatiden, var bussarna även då bara godkända för en rullstol?

Märkligt att en ansvarig på Umeå Kommun inte är nöjda med bussarna (B9S), som är beställda efter kraven. Jag tycker personligen att B9S är de bästa bussarna Umeås lokaltrafik har idag!

Ersa

Roliga kommentarer:

Citat från: Kommentar i VK.seSom busschaufför har jag lärt mig följande: "Bussarna är bra att ha, men de får inte åka nära mitt hus, för de låter, men jag vill inte gå långt till hållplatsen." "Jag vill kunna sova ostört så de får inte gå på natten, men jag vill kunna vara spontan och gå ut sent och då måste bussarna gå." "Jag som fattig student tycker det är skandal att betala 17:- för resan till Ålidhem, men jag orkar inte gå för mina systemkassar är så fulla med tunga ölburkar" "Vi vill ha fler etanolbussar för de är miljövänliga, men vi vill inte åka med dem för de orkar knappt ta sig fram"

Citat från: Kommentar i VK.seBussarna är bara godkända för att ta en rullstol/permobil. Alltså bryter man mot lagen om man tar två. Om jag blir kontrollerad och får böter för att jag tagit ombord 2 rullstolar, betalar du mina böter då? Om bussarna vore godkända för 2 rullstolar, skulle jag gladeligen ta ombord 2. Länstrafiken är ju den part som beställer vilken trafik man vill ha i upphandlingen. Om Länstrafiken dabbat sig och inte begärt bussar med fler vagnsplatser så bör väl kritiken riktas till dem.

RoggaBoy

Kommentarerna är alltid det roliga, pratade med en Nobinaförare idag som kör landsort men ibland även lokaltrafiken och hans kommentar är att om du skulle ha 4 rullstolsplatser så skulle det ändå bli en artikel i VK för att de är en femte kompis som vill åka med på samma tur.

Aldrig blir dom nöjda, och i nästa upphandling så skall man kräva större utrymme så då är inte ens B9S godkända i stan.  :(

Ersa

#3
Citat från: RoggaBoy skrivet 29 september 2010, 17:19:08 PM
Aldrig blir dom nöjda, och i nästa upphandling så skall man kräva större utrymme så då är inte ens B9S godkända i stan.  :(

Lite lustigt är det att det var ett krav att de 17 st nya bussarna som ingick i upphandlingen skulle vara lågentré, dvs inte låggolv. Därmed krävde ju kommun/huvudman själva bort det bakre utrymmet för rullstolar. Ingen har dock gått ut med en ursäkt för att deras krav inte speglade trafiken. Hade man krävt låggolvsledbussar med bakmotor och bakre utrymme för barnvagnar vid bakdörren, så att rullatorer och rullstolar skulle kunna få plats vid den rampförsedda mittdörren hade trafiken nog gått smidigare.

Och de bägge Solaris Urbino 18LF är fortfarande "kungar i stan", helt perfekt specade för den trafik de utför! ;D Kanske blir det fler Urbino, eller en massa nya MAN eller OmniCity/Link 2014. Surt för Nobina som då måste köpa nya bussar även vid vinst, men B9S-kärrorna i 69xx-serien är ju lätta att använda på annat håll i Sverige då de är "överutrustade" med läslampor, farthållare mm.

Jag vill även minnas att de 12-meters lågentre-Säfflebussarna från Kalmar (4613 m.fl) var väldigt populära bland "gammfolket" då de hade dubbelt "rullatorutrymme" på den låga delen, vilket gjorde att man fick in hur många rullatorer och rullstolar som helst på 83 & 84. Tyvärr försvann de pga att de saknade AC, men det gjorde ju detsamma då även linjerna försvann senare.

RoggaBoy

De få gånger jag åker buss i stan så försöker jag så långt de gå undvika Solaris, så för mig är Solaris ingen kung.