Upphandlingsvansinnet, "stanna kvar bonus".

Startat av KG, 19 september 2010, 19:16:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Som tidigare påpekats har en massiv folkvandring skett från Nobina i Uppland till andra bussföretag och även helt andra branscher. Man klarar inte av att leva i ovisshet och i många fall vill man inte arbeta för någon annan arbetsgivare då man tappar sin placering i listsökningar osv.

Jag hörde av en släkting som kör lastbil där samma upphandlingssystem finns. De får 50 000kr i bonus om dom stannar kvar i företaget ända till sista arbetsdag. Detta vore något för bussbranschen att ta efter tycker jag. Kanske inte just 50 000kr, men vad kostar det inte att börja nyutbilda som Nobina nu gör, med inte ens ett år kvar på avtalet... Förare som kör extra har dessutom börjat "kohandla" för att arbeta extra. Man kräver allt oftare betalda resor, raster, extra timmar bara för att orka bry sig.

JDS

Citat från: KG skrivet 19 september 2010, 19:16:26 PM
Jag hörde av en släkting som kör lastbil där samma upphandlingssystem finns. De får 50 000kr i bonus om dom stannar kvar i företaget ända till sista arbetsdag.

Hur definieras "sista arbetsdag" i detta sammanhang? Det låter som en självklarhet att man stannar på jobbet till sista arbetsdagen, när är den?

KG

Citat från: JDS skrivet 19 september 2010, 19:23:43 PM
Det låter som en självklarhet att man stannar på jobbet till sista arbetsdagen, när är den?

Varför är det självklart? Vi har många olika arbetsgivare i Uppland, varför skulle man stanna kvar i kaoset hos Nobina om man har ett val? Nobina byter systematiskt ut alla bra bussar mot sämre, verkstadspersonal har slutat vilket betyder att kaos råder på verkstadsfronten. Personalen får nästan aldrig ledigt, utan sjukskriver sig i stället. Hur Nobina ska klara vintern i Uppland förstår ingen.

JDS

Citat från: KG skrivet 19 september 2010, 19:47:28 PM
Varför är det självklart? Vi har många olika arbetsgivare i Uppland, varför skulle man stanna kvar i kaoset hos Nobina om man har ett val? Nobina byter systematiskt ut alla bra bussar mot sämre, verkstadspersonal har slutat vilket betyder att kaos råder på verkstadsfronten. Personalen får nästan aldrig ledigt, utan sjukskriver sig i stället. Hur Nobina ska klara vintern i Uppland förstår ingen.

Självklart, men hur vet du vad som är "sista arbetsdag" innan du har sagt upp dig/blivit uppsagd? Det låter synnerligen svårdefinierat. Är det, som Lars Ödlund förmodar, i själva verket trafikavtalets sista dag som avses, och hur skulle man i så fall förfara med dem som visserligen är kvar i företaget detta datum men på en annan befattning eller på annan ort?

För övrigt är det väl bra om det blir lite mer av arbetstagarens arbetsmarknad. Det man får hoppas på är dock att det blir lite mer rättvist systematiserat - det ska inte uppstå en förhandling om villkoren varje gång det finns en ledig tur.

Jocke Selling

SL-modellen med krav i upphandlingen om att vinnande entreprenör tar över personalen skulle garanterat minska oro och den överhängande risken att många söker andra jobb eller omplaceringar som innebär flytt. Detta var något som man från facket uppvaktade UL med, men mötes av kalla handen. Jag vet att detta skulle vara gynnsamt för de anställda. Men rent logiskt måste det även väga över på plussidan för så väl huvudmannen som operatörerna. Huvudmannen skulle kunna känna sig lugn med att bussarna rullar nu som då eftersom personalen är lugn och trygg. Nuvarande operatörer skulle ha det betydligt lättare att hålla trafiken igång till sista kontraktsdag. Det är i såfall den kommande operatören som kan tycka sig sitta på svartepetter, men jag undrar om det verkligen kan vara så tungt ens för denne, som torde få personal som är inkörd i sitt uppdrag och således sparar en skaplig slant i utbildning mm.

Ersa

En annan positiv effekt av att all personalen blir kvar är hur smidiga övergångarna kan bli. I Umeå fanns vissa störande element under Swebus första trafikdag. T.ex var all radiotrafik nere, inga biljettmaskiner fungerade och det automatiska skyltsystemet var helt utslaget. Detta bl.a pga en ny tidtabell som laddats in i databasen, vilket inte var Swebus ansvar.
Men nog rullade bussarna på som vanligt, manuellt skyltade med gamla vana förare bakom rattarna som hittade alla linjer och väntade in alla anslutningar även utan radiokontakt.

Sen finns det kanske några vissa negativa saker också, men de får andra ta upp.

Christer K

Citat från: JDS skrivet 19 september 2010, 19:23:43 PM
Hur definieras "sista arbetsdag" i detta sammanhang? Det låter som en självklarhet att man stannar på jobbet till sista arbetsdagen, när är den?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2010, 19:45:08 PM
Sannolikt den dag då arbetsgivarens kontrakt utgår
Stämmer och många stannar inte kvar tills sista dagen, detta problemet har ett företag i Örebro fått känna av. Då man förlorade, så blev man tvungen att säga upp alla anställda. De fick i sin tur söka om sina arbeten hos den nya entreprenören och vänta till denna har funderat färdigt vilka han ska anställa. Detta har nu gjort att flertalet har sagt upp sig själva under uppsägningstiden som var 6 mån för arbetgivaren och 1 mån om man säger upp sig själv. Det gör att folk säger upp sig från oro till en fast och tryggare anställning och kanske inte ens då i åkeri eller buss branschen. Vem vill ha ett arbete som kanske bara vara 3 - 5 år.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2010, 21:56:06 PM
Problemet för tillträdande entreprenör är att man får x antal personer överskyfflade som man inte har någon koll på, som kanske inte uppfyller vare sig entreprenörens eller huvudmannens krav men som man får ta över ansvaret för.

Det blir lite av livstidsanställning oavsett hur man sköter arbetet och uppfyller kraven på service, körförmåga, tidspassning etc.

Om man inte är beredd att hantera sådana problem ska man nog inte starta ett företag i vilket fall som helst! Vid ett operatörsskifte har man av en ren tillfällighet chansen att göra sig av med oönskade personer, men det kan inte vara värt hur mycket som helst. För trafikhuvudmannen ställer det mest till med besvär, när operatörerna gör lite som de vill och personalens beslut inte kan förutsägas. Kom ihåg att när Citypendeln startade och allting gick åt pipan, då var ägarna (som iofs hade en dålig attityd till personal i allmänhet) skitsura över att de inte hade RÄTT att ta över personalen!!!

Mittlinje

"utan sjukskriver sig i stället" - dessa är inte värda ett jobb, inte ens hos nya arbetsgivare. Det finns aldrig en anledning att sjukskriva sig utom vid sjukdom, det är ju alltid en av arbetskamraterna som får ta skiten i stället. Bevare mig väl för dessa så kallade yrkessjukskrivare!!!

Karsten

Men ni får hålla med om att det är ett rätt mänskligt beteende att sjukskriva sig om det aldrig går att få ledigt. Om du inte får ledigt något mer än dina lagstadgade 20 dagar på sommaren blir du rätt frustrerad. På Roslagsbanan hamnade Linjebuss/Connex i just den sisten, man hade stor personalbrist (bl.a. lockades många över till Citypendeln) och man avslog alla ledighetsansökningar (t.o.m. ansökan om semester på fridag). I det fallet blir t.o.m. den bästa arbetstagaren till slut sur och sjukskriver sig när man vet att det inte går att få ledigt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 08:01:20 AM
Finns det ingen ersättare kan man ju inte ge någon ledigt? eller?
Blir det sjukskrivningar får man ställa turerna men knappast någon ger personalen ledigt på sådana premisser, att sjukskriva sig utan att vara sjuk är ju tyvärr ett beteende som främjas genom personalhanteringen i just SL området, vid ett normalt anställningsförfarande sållas dylika individer ofta bort, i a f dem som satt i system att utnyttja sjukskrivning som en ledighetsform.

Man kan naturligtvis bli så stressad över att aldrig få ledigt att man måste sjukskriva sig därför att man inte orkar mer. Någon form av utmattningsdepression ("gått in i väggen") alltså. Men då rör det sig om en längre period, inte bara någon dag. Annars är det bedrägligt beteende (minst) att sjukskriva sig utan att vara sjuk.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Oj vad mycket pekpinnar det blev nu då. Ni tänker nog lite fel, man kan inte ta sig ur en situation med personalbrist genom att ge folk en massa order, luta sig mot regelverket och hota med bestraffningar. Läs följande tio gånger: När det är brist på personal måste man vara snäll mot personalen.

Jag undrar om inte en hel del av de här situationerna innehåller en komponent av att arbetsledare och chefer beter sig som grottmänniskor och är jättearga över att de inte har makt över situationen och låter det gå ut över personalen. Helt fel sätt att göra på, inte målinriktat för fem öre och dessutom slitsamt för alla inblandade, inklusive företagsledningen som (till en viss gräns förstås) måste försvara chefernas agerande.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2010, 12:22:57 PM
I nödfall kan man ge folk ledigt (om det är ömmande skäl) och redan då bestämma att ställa turer för att klara ledigheten men att ge alla som söker ledigt oavsett orsak genom att ställa trafik ger knappast beröm vare sig hos Drift/Trafikchef eller beställare :-)

Ja, visst. Men du måste ju förstå att hur många duktiga/lojala arbetstagare du än har så är de bara lojala till en viss gräns. Människor fungerar så.

Till slut hamnar man i en situation där folk inte ens bemödar sig med att lämna in en semesteransökan (eftersom de vet att det alltid blir avslag), för de kan inte med rent (nåja) mjöl i påsen sjukskriva sig om de fått avslag på en semesteransökan.

Beteendet är inget någon egentligen kan försvara, men det är så det blir om arbetsgivaren inte kan lösa det på annat sätt.

JDS

Man kan ju också ana att företagen ibland lägger ett omöjligt ansvar på arbetsledningen för att lösa uppkomna situationer. En arbetsledning som ska bemanna ett förutbestämt antal turer oavsett hur mycket personal det finns, är ju egentligen en lika lustig tanke som en fabrik som ska tillverka fem miljoner speglar på fem år oavsett hur mycket glas det finns. Någonstans måste man börja anpassa sina ambitioner efter det faktiska läget, något som man inte alltid har varit så bra på i SL-världen. (Och i det sammanhanget är det faktiskt anmärkningsvärt att CGEA lyckades förvandla järnvägen med mest fixarmentalitet i Sverige till ett ställe där folk stannade hemma!)

KG

SNÄLLA kan vi diskutera en hypotetisk "stanna kvar bonus" i stället för sjukskrivning?

Skulle inte bussbranschen kunna tjäna på en sådan bonus? Som jag skrev innan behöver de inte vara 50 000kr utan jag tror ett mycket mindre bidrag än så ändå skulle uppskattas av personalen, då dessa känner att sin lojalitet uppskattas.