Västtrafik inser att de har fel

Startat av yngrot, 17 september 2010, 19:30:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Äntligen verkar de ansvariga för det nya biljettsystemet inse att de gjort helt fel.. Enligt artikel i Göteborsgposten häromdan ska de försöka få samma funktion som i Skåne där alla säger till förarn vart de ska och sen knappar föraren in rätt zon och skriver ut en biljett    ... Men jag undra om detta blir så mkt bättre ?+ Känns som det blir som med Scanpiont att man altid fick knappa in zon och sen resenären stoppa i sitt kort i maskinen .. tror nån det blir snabbare ??   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 17 september 2010, 19:30:12 PM
Äntligen verkar de ansvariga för det nya biljettsystemet inse att de gjort helt fel.. Enligt artikel i Göteborsgposten häromdan ska de försöka få samma funktion som i Skåne där alla säger till förarn vart de ska och sen knappar föraren in rätt zon och skriver ut en biljett    ... Men jag undra om detta blir så mkt bättre ?+ Känns som det blir som med Scanpiont att man altid fick knappa in zon och sen resenären stoppa i sitt kort i maskinen .. tror nån det blir snabbare ??   

Man jämför i artikeln med den uppföljare till Scanpoint som Skånetrafiken, Hallandstrafiken m fl kör. Det systemet levererades av Cubic. Det är ett bra system på många vis men man ska ha klart för sig att det är många fler moment att utföra för bussförare som ska knappa zonnummer och tågresenärer som ska köa till biljettautomater. Västtrafiks resenärer är lite bortskämda med att ha ett system som kräver väldigt få manövrar av alla inblandade för de flesta kontoresor.

Även om jag tror att det kan finnas en poäng i att kunna köpa biljett till hela resan i förväg och sedan inte behöva checka ut något kort så tycker jag nog ändå att det skulle bli ett ganska stort kliv tillbaka i utvecklingen här. Spontanresor behöver en del mer planering i ett sådant system.

Jag hoppas att man inriktar sig på att i första hand göra justeringar i det system man nu redan har och det är också egentligen vad politikerna bakom förslaget säger. Några pengar till ett helt nytt system lär det inte bli på ett bra tag. Men man kan göra några justeringar, t ex erbjuda möjlighet att köpa rabatterad biljett i förväg hos återförsäljare, tågvärd m m för pengarna man laddat på kortet men jag tycker inte det är något som bussförare ska behöva sköta om, framförallt inte i stadstrafik. Man bör också skynda på installationen av de nya kortläsarna som köpts in och kanske se över zonindelningen framförallt i Göteborgsområdet samt att förenkla procedurerna när något blivit fel, t ex missad utcheckning. Men att helt gå ifrån check-in/check-ut-modellen tror jag som sagt vore fel, när man väl lärt sig den är det ett mycket smidigt sätt att betala en resa.

Jag tycker också att debatten här i Sverige har blivit lite för inriktad på leverantörerna till systemen. Man ska nog tänka på att Cubic i själva verket levererade check-in/check-ut-lösning före ERG och har några riktigt stora sådana installationer i drift. Den här modellen för betalning av resor börjar dyka upp på fler och fler ställen i världen.

Vi har för övrigt haft en lång brokig diskussion om detta i Postvagnen senaste dagarna. Kan vara intressant att skumma igenom för den intresserade.
http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=348965
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

jocke

Citat från: yngrot skrivet 17 september 2010, 19:30:12 PM
Äntligen verkar de ansvariga för det nya biljettsystemet inse att de gjort helt fel.. Enligt artikel i Göteborsgposten häromdan ska de försöka få samma funktion som i Skåne där alla säger till förarn vart de ska och sen knappar föraren in rätt zon och skriver ut en biljett    ... Men jag undra om detta blir så mkt bättre ?+ Känns som det blir som med Scanpiont att man altid fick knappa in zon och sen resenären stoppa i sitt kort i maskinen .. tror nån det blir snabbare ??   

Det är så vi har i gävle, nästan!!

Om man inte har ett månadskort så måste man säga till föraren. Värdekort! Så ska han knappa lite, o sen måste man vänta på biljett. Helt värdelöst system, det är så j***a långsamt så de är skrämmande. Mycket sämre än de gamla systemet med kortläsaren och papperskorten
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoggaBoy


ch

Host host, stanna upp två sekunder och tänk efter vad som pågår fram till i morgon ;-) Det är valtider. Det är valfläsk.

Västtrafiks styrelse består av politiskt tillsatta personer, att gå ut och lova t.ex att unga ska få rabatt etc när man å ena sidan är tung lokalpolitiker och samtidigt styrelseordförande i Västtrafik borde vara en intressekonflikt. Att gå ut och säga att Västtrafiks system är kasst och att man borde byta ut det må vara en bra idé, men att det kommer just nu ska inte tolkas som nåt annat än valfläsk. Efter valet så kommer det nog inte hända så mycket med det man lovade ;-)


Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 18 september 2010, 17:16:22 PM
Host host, stanna upp två sekunder och tänk efter vad som pågår fram till i morgon ;-) Det är valtider. Det är valfläsk.

Västtrafiks styrelse består av politiskt tillsatta personer, att gå ut och lova t.ex att unga ska få rabatt etc när man å ena sidan är tung lokalpolitiker och samtidigt styrelseordförande i Västtrafik borde vara en intressekonflikt. Att gå ut och säga att Västtrafiks system är kasst och att man borde byta ut det må vara en bra idé, men att det kommer just nu ska inte tolkas som nåt annat än valfläsk. Efter valet så kommer det nog inte hända så mycket med det man lovade ;-)



På a) svarar jag att jag håller med dig. Leif Blomqvists utspel om lägre priser på periodkort för dem under 26 år var valfläsk. Det är nog bortglömt på måndag.

På b) svarar jag att jag inte håller med dig. Det är stor enighet i styrelsen tvärs över partierna och även hos tjänstemännen att nuvarande system inte är till kundernas belåtenhet. Inte bussförarnas heller för den delen. Så här lär nog hända något.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ch

"Och på c) så vet inte svaret."

Och så kommer det en hejaramsa från klasskompisarna i klass 5A på Bussförarskolan.