Bussolycka utanför Piteå [Länkar]

Startat av Bernt Talbrant, 25 juli 2010, 15:06:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jesper Persson

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 08:09:47 AM
"...de båda Västerbottentidningarna..."

Men Erik då... som Skelleftefödd och uppvuxen ett hyfsat stenkast ifrån det drabbade fotbollslagets hemmaplan så tar jag lite, men bara lite, illa upp.  ;)

Den tredje Västerbottenstidningen  http://www.norran.se/

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 26 juli 2010, 00:20:52 AM
Visst är det intressant ändå att det heter bussolycka och inte trafikolycka...

Ännu värre att det kallas bussolycka även när en personbilsregistrerad VW Caravelle med 8 sittplatser kör av vägen.
Eller på sin höjd "MINI-BUSSOLYCKA:(

Ersa

Citat från: Jesper Persson skrivet 26 juli 2010, 09:37:02 AM
Men Erik då... som Skelleftefödd och uppvuxen ett hyfsat stenkast ifrån det drabbade fotbollslagets hemmaplan så tar jag lite, men bara lite, illa upp.  ;)

Den tredje Västerbottenstidningen  http://www.norran.se/

Rätt! Jag ska inte vara som många andra Umebor som på nåt sätt verkar vilja förneka att Skellefteå ens existerar. Jag borde skrivit "Umetidningarna" istället. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 09:45:54 AM
Ännu värre att det kallas bussolycka även när en personbilsregistrerad VW Caravelle med 8 sittplatser kör av vägen.
Eller på sin höjd "MINI-BUSSOLYCKA:(


Jag har till och med sett "bussolycka" när det varit en van eller en transportbil inblandad. Frågar man så får man svaret att det går in väldigt bra i rubriken och på löpsedeln. Jag brukar då svara att "murvel" går in mycket bättre än "journalist" också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2010, 10:39:33 AM
Jag har till och med sett "bussolycka" när det varit en van eller en transportbil inblandad. Frågar man så får man svaret att det går in väldigt bra i rubriken och på löpsedeln. Jag brukar då svara att "murvel" går in mycket bättre än "journalist" också.

Nu är jag inte utbildad journalist, men borde inte ordet "bilolycka" få plats i rubriken om nu ordet "bussolycka" går in? ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 10:49:54 AM
Nu är jag inte utbildad journalist, men borde inte ordet "bilolycka" få plats i rubriken om nu ordet "bussolycka" går in? ::)

En gammal journalistisk sanning: "Om en hund biter en man är det ingen nyhet. Men om en man biter en hund så är det en nyhet." Alltså: bilolyckor inträffar så många om dagen att det inte är journalistiskt intressant. Bussolyckor däremot är så ovanliga att man måste konstruera sådana för att få tillräckligt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri


Bussolycka är en större händelse än en bilolyka och säljer fler lösnummer är det sedan dödsfall inblandade i löpsedelsn ökar det försäljningen ytterligare.
Det är inte alltid som löpsedlar och rubriker en är i närheten av vad som den artikeln de skall leda till handlar om.
Det läskiga med att det står Bussolycka är att folk kan uppfatta det som att en bussen är vållande villket det offtast inte är.

Greger Larsson

Citat från: Hagri skrivet 26 juli 2010, 12:08:58 PM
Bussolycka är en större händelse än en bilolyka och säljer fler lösnummer är det sedan dödsfall inblandade i löpsedelsn ökar det försäljningen ytterligare.
Det är inte alltid som löpsedlar och rubriker en är i närheten av vad som den artikeln de skall leda till handlar om.
Det läskiga med att det står Bussolycka är att folk kan uppfatta det som att en bussen är vållande villket det offtast inte är.

Jo, men det här med löpsedlar och lösnummerförsäljning kan man ju låta kvällstidningarna ta hand om. Och åt de är det nog inte mycket att göra.
Men när man såg Aktuellt på TV igår inleddes sändningen med nyheten "Tre döda i svår bussolycka", hur uppfattas det? De "seriösa" nyhetsförmedlarna ska väl ändå inte behöva använda sig av kvälltidningarnas upplägg?

bengt l

Det kan ju innebära med alla "bussolycka" rubriker att folk undviker buss och tar då bilen istället, vilket ju är totalt fel om man ser hur det var i denna olyckan.


rattvrickaren

Förstår resonemanget om att det är olyckligt med rubriken bussolycka, men faktum kvarstår ju att det är en buss som ligger på
sidan i just denna olycka så helt fel har inte journalisterna.
Detta kan kanske dras till sin spets, då jag tycker att det kanske jagas feta rubriker i tidningarna.
Minibussar ska kallas minibussar och inget annat. Sen tror jag att antalet resenärer knappast minskar av dessa rubriker
då man inte använder bilen mindre trots att folk dör som flugor i sommartrafiken.

Men nog är det så, satt just i en enorm debatt vid en grillafton, att tidningarna borde drämma till ordentligt att det inte används bälten i bussarna i en större omfattning än vad det gör.
Det var ju ett evigt gnällande innan när bussarna kom utan bälten men jag finner det rent utav löjligt hur lite de används i bussarna trots uppmaningar från chaufförerna.
Lyft fram detta faktum! Titta på olyckan på Bornholm där inga liv hade behövts spillas om bälten varit på.
/Magnus

Ersa

Citat från: rattvrickaren skrivet 26 juli 2010, 17:19:33 PM
Minibussar ska kallas minibussar och inget annat.

Rent juridiskt finns det inget som heter "minibussar", och därför ska detta ord inte alls användas i rubriker där endast personbilar än inblandade. En 16-åring som råkar göra ett misstag när denne övningskör en gammal folkvagnsbuss registrerad som personbil eller lätt lastbil ska inte kunna associeras till "buss" av media. Det felaktiga begreppet "minibuss" är endast någorlunda okej om fordonet har 9 passagerarstolar eller fler, och är registrerad som lätt buss och framförd av en förare med D-behörighet.

Jag har sett skräckexempel när t.o.m en VW Transporter med enkelhytt kallats för minibuss efter vissa olyckor...

rattvrickaren

Har inte kollat i någon juridisk text om det finns begrepp som minibuss eller inte. Känns som detta mer verkar vara en personlig uppfattning.
Det viktiga är kanske att allmänheten begriper skillnaden och kanske inte att de juridiska termerna stämmer till punkt och pricka. Eller?
Finns skräckexempel i alla olika kretsar men sakfrågan är väl ändå den att vi måste börja skilja på äpplen och päron.
/Magnus

Ersa

Citat från: rattvrickaren skrivet 27 juli 2010, 01:35:54 AM
Har inte kollat i någon juridisk text om det finns begrepp som minibuss eller inte. Känns som detta mer verkar vara en personlig uppfattning.
Det viktiga är kanske att allmänheten begriper skillnaden och kanske inte att de juridiska termerna stämmer till punkt och pricka. Eller?
Finns skräckexempel i alla olika kretsar men sakfrågan är väl ändå den att vi måste börja skilja på äpplen och päron.
/Magnus

Om en lätt lastbil körs ner i diket av en person med B-kort leder till löpsedeltexten "Bussolycka" undrar jag om allmänheten fått rätt förklaring och kan begripa skillnaderna. Är "bussen" en personbil, lätt lastbil eller en 15 meter lång tung buss i linjetrafik?

Jag minns 11 sep 2001 när media i över två timmar rapporterade om "ett flygplan" har krockat med en skyskrapa i New York. Då ingen nämnde något att det inte skulle vara något annat än ett enmotorigt litet sportflygplan trodde jag och många fler att det inte var något värre än så. Så rätt begrepp är viktiga i media. Det är viktigt att varken överdriva eller förminska.

rattvrickaren

Men Ersa, läs igen vad jag skrev. Vi menar samma.
Skilja äpplen från päron, eller vice versa.
Vad som sedan kommer som första rapport, om du nu hänvisar till 9/11. Varje människa med normalbegåvning vet att det var passagerarplan som damp ner på skilda håll i USA och vi vet att Estonia var en passagerarfärja och ingen eka.
Tror vi inte ska göra folk mer korkade än vad de är. Detta klarar de bäst själva.
/Magnus