SJ Buss / Swebus gamla depå i Borås rivs [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 03 juli 2010, 23:45:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jag vet inte om detta är rätt avdelning för mitt inlägg - om någon tycker det ska hamna någon annanstans så går det ju att flytta.

Jag tog nedanstående bild idag på SJ Buss / Swebus f d depå på Brodal i Borås som nu rivs. Anläggningen byggdes runt 1980 och har stått helt oanvänd under många år vid det här laget. Jag har inte grävt fram någon bild på hur det såg ut när det var full aktivitet där men Staffan visade tidigare en bra bild som återfinns här.




Zella

Finns det bilder på när det var liv och rörelse

j-a

Citat från: Tomas Fransson skrivet 03 juli 2010, 23:52:42 PM
Finns det bilder på när det var liv och rörelse
Klicka på "här" sist i första inlägget

Zella


Jan

Jag är inte någon bakåtsträvare, men SJ Buss var trevliga tider för mig som anställd.
I branschen 37 år

yngrot

Det har blivit några platser för bussar däruppe nu vilket behövs...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 04 juli 2010, 23:04:19 PM
Det har blivit några platser för bussar däruppe nu vilket behövs...

Alltså parkeringsplatser för bussar som har rast vid Resecentrum (främst Veolia) eller av annan anledning skall vänta länge på returen. Som sagt: det är stort behov av dessa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

Det är inte bara stort behov! Det är ett krav då flera av dem andra företagen än Veolia har lagt sina raster enl Schema på Borås Resecentrum.Innan Veolia var på Resecentrum fanns inga problem. i dag är det stora problem genom att vår körtid är slut när vi kommer och måste genast ha en parkering!Lagbrott !!!!  Desutom har ett antal fått P-bot då dem parkerat åt fel körrikting under bron.
Har i frågasatt om verkligen det ska stå så många Veoliabussar på Resecentrum som inte ens trafikerar platsen vanligtvis.
Många förare av linjer 154-155-159 osv osv åker dit och fikar ... Dem har ju Strömsdal så slipper dem stå i vägen för oss som inte har någon depå i Boråsområdet!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jan Sjöberg

Problemet är att våra körtider och vilotider är gjorda innan Veolia fanns i Borås.
Då var det gott om parkering. Sen när Veolia kom så blev det ett jätteproblem ...
Vårt schema är inte upplagt för att köra runt i stan ...  Veolia har ett garage(5-8 min körtid max)  där dem kan åka till och fika.
Vi har närmaste depån  i Ulricehamn eller Göteborg ... vilket gör att detta har varit ohållbart sedan dem kom 28 feb 2010

I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jan Sjöberg

Borås Lokaltrafik har sitt eget lunchrum på Södra Torget där alla BL anställda har tillgång till. När Veolia tog över trafiken så skaffade dem inte något lunchrum på Södra Torget utan är hänvisade till Strömsdal eller till Resecentrum där Deras närmsta chefer sitter oxå.
Att det kan vara upptaget på parkeringar får man bara köpa men inte varje vardag från 28 feb till dags dato då är det något som är fel.
Vad jag retar mej mest på i fallet är att många av Veolias förare ställer sig på Hållplatser som dem inte ens ska angöra.. har helt enkelt inte där att göra ... många gånger Swex och Buss4 you får problem bara för att en Veoliaförare är inne och fikar ...har jobbat i branchen sedan 20 år men aldrig sett så tungarbetat någon gång som nu .... Därför är det med blandade känslor som jag ser fd Brodalsgaraget falla bit för bit med hjälp av några grävskopor ...hoppas det blir bättre framöver ..för varken Västtrafik eller Veolia lyssnar på kritiken ... det är dock ett antal bolag som har problem som trafikerar Resecentrum  .. inte bara just det bolaget jag är anställd hos ...
Nästa drag blir att det blir "Skyddsstopp" om det inte händer något snart , vi kör helt enkelt inte dit utan stannar innan på linjen där det chans att kunna få en parkering.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jan Sjöberg

Stämmer att varken BL eller någon annat åkeri äger parkeringsplatser i Borås City
Jag är övertygad att BLs ledning skulle tycka det vore kanonbra om dem kunde hyra ut delar av rastlokaler men frågan är om dem anställda hos BL skulle tycka samma sak? Verkar nästan som det blivit en härsk stämning sista halvåret bland förarna ... orsak är okänd för mej
Går tydligen omöjligt att samarbeta ... trots att vi har liknande jobb men olika slipsar ....
Tråkigt men sant
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juli 2010, 12:59:05 PM
Hur fungerade det när Borås Lokaltrafik körde landsbygden då?
Om jag minns rätt ifrån upphandlingen och omloppen så var det bra många som inte skulle hålla om man lade på ytterligare 2 x 10 min. både för att matrasten blev för kort och för att körtiden blev längre än 4,5 timme.

Eftersom ingen kan sägas ha mer rätt till parkering än någon annan så länge man inte hyr specifika platser så bör frågan bollas till kommunen och Västtrafik och att resp trafikutövare specar upp vilka och hur många platser man anser sig behöva för rastparkering dagtid.

Jag vill hänvisa till mitt blogginlägg som finns att läsa här där jag anser att man tänkt helt vansinnigt från kommunens sida.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juli 2010, 12:59:05 PM
Hur fungerade det när Borås Lokaltrafik körde landsbygden då?
Om jag minns rätt ifrån upphandlingen och omloppen så var det bra många som inte skulle hålla om man lade på ytterligare 2 x 10 min. både för att matrasten blev för kort och för att körtiden blev längre än 4,5 timme.

Eftersom ingen kan sägas ha mer rätt till parkering än någon annan så länge man inte hyr specifika platser så bör frågan bollas till kommunen och Västtrafik och att resp trafikutövare specar upp vilka och hur många platser man anser sig behöva för rastparkering dagtid.

När BL körde på landsbygden så hade man växelvisa körningar. Lite landsbygd och lite stad. Mycket av det som innebar rast för BL-förare på landsbygden innebar att annan förare tog över bussen och fortsatte köra. Parkeringsbehovet var således icke så stort på den tiden. De bussar som ändå skulle parkeras parkerades efter organiserade former runt Södra Torget till Sven Sme'ns förtret. Han har sin butik i källaren på Hemgården och det stod alltid bussar i vägen för hans skyltfönster. Nu är det problemet eliminerat för hans del.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juli 2010, 13:20:37 PM
Jag antar ju att Veolia på samma sätt som jag och övriga som räknade på detta anbud har kalkylerat med att det skulle finnas uppställningsplatser både på Södra Torget och vid Järnvägsstn, jag nåddes t.ex inte av några indikationer om att detta inte skulle fungera vare sig vid kontakter med Västtrafik eller tidigare entreprenör, om platserna på Södra torget som BL använde sig av tidigare inte hyrs av BL så är det fritt fram att parkera där, den uppgiften tror jag t.om att jag har skriftligen ;)
Rastlokal och sådant måste däremot vara en samordningsfråga, enklast är ju om dessa ägs av beställaren då slipper man trubbel vid operatörsbyte men BL borde ju bli mer än överlyckliga om både Orusttrafiken och Veolia kan bidra med några kronor för att nyttja lokalerna, eller?

Numera finns det fler bussar med behov att parkera än vad det finns platser till. BL hade ju lättare att fördela arbetsscheman då de kunde mixa mellan landsort och stad. BL har fortfarande inte svårt att ordna med arbetstider, men det blir mycket pauser för Veolia och jag förstår förarna som inte vill hålla dem i Strömsdal. Därför skrev jag det blogginlägg jag skrev.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Sånt ska aktuella entrepenören i detta fallet Veolia  titta på och ha klart innan trafikstart och inte bara ta för givet ....
Så slipper dem reta upp ett antal busstrafikföretag. Mitt förtroende för Veolia var dåligt innan .. än sämre nu när man ser hur dem jobbar ...

I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss