Varför syns Swebus Express tider hos SJ och inte andra operatörer?

Startat av Bengt Jönsson, 19 juni 2010, 09:12:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Varför syns Swebus Express tider när jag går in hos SJ och söker på reseförbindelser?
Varför syns inte några andra bussoperatörer, exv. Y-buss, GoByBus etc.

Visserligen så är ju Swebus Express en "avläggare" till f.d SJ Buss men även sedan länge ett helt fristående operatör utan några som helst kopplingar till SJ

Är inte detta en form av "snedvriden konkurrens" helt i strid med EU:s principer om fri konkurrens?
Många tror ju säkert fortfarande att Swebus Express är just bara nya namnet på SJ buss ..

/B

bussfan

gobybus går under btbuss som går under sj mellan örebro-karlstad tillsammans med vänerbuss och molkombuss

rengmark

CitatVarför syns inte några andra bussoperatörer, exv. Y-buss, GoByBus etc.
Visst finns Y-buss med. Sök t.ex. Stockholm-Ullånger på SJs hemsida så kommer flera alternativ upp.

Olof Lagerkvist

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 juni 2010, 09:12:42 AM
Varför syns Swebus Express tider när jag går in hos SJ och söker på reseförbindelser?

SJ samarbetar på så vis att man säljer några andra operatörers biljetter. All trafik där man kan köpa biljetten genom SJ kommer därför upp när man söker tider på SJ. Det gäller alltså även många operatörer som konkurrerar med SJ, t ex andra tågoperatörer och länstrafik men också några expressbussoperatörer.

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 juni 2010, 09:12:42 AM
Varför syns inte några andra bussoperatörer, exv. Y-buss, GoByBus etc.

Jodå. Testa att söka Göteborg-Oslo så ser du GoByBus.

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 juni 2010, 09:12:42 AM
Visserligen så är ju Swebus Express en "avläggare" till f.d SJ Buss men även sedan länge ett helt fristående operatör utan några som helst kopplingar till SJ

Detta har inget med Swebus historia att göra. Biljettsamarbetet började för något år sedan bara. Man ska också tänka på att SJ tar ut en avgift för att sälja andra operatörers biljetter så det lönar sig normalt sett ändå att köpa biljetten direkt av den konkurrerande operatören.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Andreas

En sak som jag såg intressant, var just det som ni nämnt, att man kunde finna Swebus som eventuellt färdmedel istället för tåg på SJs hemsida. Såg vid det tillfället att det var billigare med buss på den sträckan jag ville åka och tänkte just köpa Swebus-biljetten, där det fanns köpknapp osv.... Men icke sa nicke, hemsidan klagade på Swebus-alternativet, så det verkade inte ha gått att boka den. Varför ha med ett annat resalternativ, när det inte går att köpa biljett till det alt. resalternativet på samma sida? Måste man då köpa en tågbiljett på SJ och sedan köpa bussbiljetten separat på Swebus hemsida? Mer en fråga till SJ iofs, men jag börjar undra hur de har tänkt där egentligen...  :-\

Olof Lagerkvist

Citat från: Andy91 skrivet 19 juni 2010, 12:09:12 PM
En sak som jag såg intressant, var just det som ni nämnt, att man kunde finna Swebus som eventuellt färdmedel istället för tåg på SJs hemsida. Såg vid det tillfället att det var billigare med buss på den sträckan jag ville åka och tänkte just köpa Swebus-biljetten, där det fanns köpknapp osv.... Men icke sa nicke, hemsidan klagade på Swebus-alternativet, så det verkade inte ha gått att boka den. Varför ha med ett annat resalternativ, när det inte går att köpa biljett till det alt. resalternativet på samma sida? Måste man då köpa en tågbiljett på SJ och sedan köpa bussbiljetten separat på Swebus hemsida? Mer en fråga till SJ iofs, men jag börjar undra hur de har tänkt där egentligen...  :-\

Låter som något tillfälligt problem i så fall. Jag har inte själv köpt Swebus-biljett genom SJ längre men har några bekanta/släktingar/kollegor som gjort det och det har fungerat. När jag har åkt Swebus har jag dessutom noterat att det börjar bli ganska vanligt med resenärer med SJ-sålda Swebus-biljetter i handen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

julle

Bakrunden är lång och brokig till att SJ:s säljsystem ser ut som det gör. Men lite kort handlar det inte om vad SJ vill och inte, utan det handlar om ett samarbete mellan flera operatörer och trafikhuvudmän inom Resplus eller tågplus som det ursprungligen hette.

Från början handlade försäljningssamarbetet om att SJ ville kunna sälja biljetter med tåg inklusive anslutningssträckor buss och båt. Staten som ägare hade det som krav för att lägga ner "olönsamma" tågsträckor eller när vissa tåglinjer började bli länståg istället för statliga linjer under 80-talet. Staten som ägare av SJ har dessutom krävt att försäljningssystemen som byggdes upp under 80-talet inte ska ingå i SJ:s organisation utan dessa ligger i ett dotterbolag, Linkon AB.

Från början var Resplus ett samarbete mellan trafikhuvudmännen i Sveriges samtliga län, Destination Gotland och SJ. När Norrlandstågen gick ut på upphandling så var det ett krav från Rikstrafiken (huvudman för den trafiken) att operatören skulle ansluta sig till Reslus. Även Gotlandsbåtarna har detta som krav.

Detta samarbete mellan olika bolag kanaliseras genom Samtrafiken AB, där SJ, Veolia, Tågkompaniet, Destination Gotland och länshuvudmännen är delägare. På senare år har även Swebus Express, BT-buss, Y-buss och Nettbuss Express (GoByBus och BusFourYou) klivit in som delägare i Samtrafiken.

Egentligen kan man säga att biljetter som köps via SJ:s hemsida även kan köpas via Tågkompaniet eller Veolias hemsidor.

julle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juni 2010, 13:32:16 PM
Det intressant om du bokar SwX genom SJ är att varningen "Sittplats ingår inte Du får sitta i mån av plats." dyker upp i bokningsdialogen, det låter ju förtroendeingivande.....
Verkar vara många brister just nu på sj.se
Kikade på ett antal reskombinationer, bland annat Strömsund till Burgsvik och det gick inte alls mer än någon komentar om att "hållplasten inte finns i tidtabellen". Däremot gick det utmärkt att köpa biljett mellan Strömsund och Ven, med Länstrafiken i Jämtland mellan Strömsund och Östersund, SJ-tåg Östersund- Sundsvall, Y-bussen till Stockholm, SJ-tåg till Lund, Öresundståg till Landskrona, Skånetrafikens buss in till stan för att sedan få åka med färjan till Ven. Men som sagt, Ybuss varnade för "Sittplats i mån av plats", vem vill riskera att behöva stå på en buss mellan Sundsvall och Stockholm.........??

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juni 2010, 13:32:16 PM
Det intressant om du bokar SwX genom SJ är att varningen "Sittplats ingår inte Du får sitta i mån av plats." dyker upp i bokningsdialogen, det låter ju förtroendeingivande.....

Texten är anpassad till vad som gäller SJ:s tåg. Där det inte går att boka bestämd plats gäller just detta med att man får sittplats i mån av tillgång. Biljetterna till ett tåg fortsätter att säljas även om sittplatserna är slut. Swebus och de andra expressbussbolagen har ju en sittplatsgaranti i så måtto att det inte säljs fler biljetter till en avgång än att det finns sittplatser till alla.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Har nu även kollat med resrobot.se och där syns väl nästan "alla" bussoperatörer.

Resrobot.se är väl den sökmotor som underligger även SJ:s sökningar använder sig av?

Men, jag hittar inte "Svenska Buss" varken i denna sökmotor eller hos SJ.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 juni 2010, 18:07:48 PM
Har nu även kollat med resrobot.se och där syns väl nästan "alla" bussoperatörer.

Resrobot.se är väl den sökmotor som underligger även SJ:s sökningar använder sig av?

Men, jag hittar inte "Svenska Buss" varken i denna sökmotor eller hos SJ.

/B

Svenska Buss är inte med i Samtrafiken och har därmed inte heller någon skyldighet att annonsera sina tidtabeller i Riksdatabasen. Där har vi anledningen.

SJ använder också Riksdatabasen men kan ta bort förbindelser som finns där om de inte kan - eller vill - sälja dem.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 juni 2010, 13:18:51 PM
Låter som något tillfälligt problem i så fall. Jag har inte själv köpt Swebus-biljett genom SJ längre men har några bekanta/släktingar/kollegor som gjort det och det har fungerat. När jag har åkt Swebus har jag dessutom noterat att det börjar bli ganska vanligt med resenärer med SJ-sålda Swebus-biljetter i handen.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juni 2010, 13:32:16 PM
Det intressant om du bokar SwX genom SJ är att varningen "Sittplats ingår inte Du får sitta i mån av plats." dyker upp i bokningsdialogen, det låter ju förtroendeingivande.....

Som Swebusförare kan jag berätta att SJ-biljetter, och särskilt deras SMS inte alltid är det bästa alternativet. Inte sällan saknas de helt i listan över sålda biljetter i maskinen, och det är ju lagom kul att få flera sådana resenärer om man redan har 60 st egna bokade Swebusbiljetter. SJ:s SMS går inte att kontrollera annat än att ringa ett telefonnummer, vilket är tidsödande. Om alla Swebusresenärer skulle komma fram till föraren med ett papper/biljett från Swebus.se med en korrekt streckkod skulle lastningen gå ohyggligt snabbt. Alla former av SMS och SJ-biljetter tar alltid en massa extra tid.

Jonas1968

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 juni 2010, 10:15:11 AM
Detta har inget med Swebus historia att göra. Biljettsamarbetet började för något år sedan bara. Man ska också tänka på att SJ tar ut en avgift för att sälja andra operatörers biljetter så det lönar sig normalt sett ändå att köpa biljetten direkt av den konkurrerande operatören.

Det enda läge där det kan vara idé att köpa Swebus biljetter via SJ är ju då Swebusresan sker i kombination med en SJ resa då man då får tillgång till Resplus "komma fram garanti" vilket man inte får om man köper SJ sträckan separat från SJ och Swebus sträckan separat från Swebus. Har man 2 separata biljetter riskerar man att stå där med en värdelös biljett om anslutningen bryts pga. t ex en tågförsening.

Skall man göra en ren Swebusresa verkar det smartare att köpa den direkt av Swebus.

Tobias

Citat från: Jonas1968 skrivet 22 juni 2010, 12:04:00 PM
Det enda läge där det kan vara idé att köpa Swebus biljetter via SJ är ju då Swebusresan sker i kombination med en SJ resa då man då får tillgång till Resplus "komma fram garanti" vilket man inte får om man köper SJ sträckan separat från SJ och Swebus sträckan separat från Swebus. Har man 2 separata biljetter riskerar man att stå där med en värdelös biljett om anslutningen bryts pga. t ex en tågförsening.

Skall man göra en ren Swebusresa verkar det smartare att köpa den direkt av Swebus.

Jag testsökte lite nu på Swebus resp. SJ's hemsida om priserna och såhär ser det ut för morgondagen den 7 juli. Pris uträknad för 1 vuxen.

Göteborg-Oslo avgång 10.00, ank. 13.45.
Pris SJ: 234:-
Pris Swebus: 240:-

Oslo-Göteborg avgång 11.15, ank. 14.50
Pris SJ: 234:-
Pris Swebus: 240:-
Alltså samma priser åt båda hållen där och billigare att köpa hos SJ än Swebus.

Göteborg-Västervik avgång 13.00, ank. 18.10
Pris SJ: 365:-
Pris Swebus: 321:-

Göteborg-Stockholm avgång 10.00, ank. 17.10
Pris SJ: 405:-
Pris Swebus: 413:-

Gjorde även en sökning på en kortare sträcka.

Jönköping-Linköping avgång 13.50, ank. 15.30
Pris SJ: 146:-
Pris Swebus: 142:-

Som synes så skiljer det sig en del på olika sträckor om man köper biljetten via SJ eller direkt via Swebus.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se