Busstrafik på Stora Brogatan i Borås... [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 24 mars 2010, 21:43:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

...hör inte till vanligheterna, men ett vägarbete på Åsbogatan gör att bussarna på linje 1 och 8 nu får ta en omväg. Alla förare tycks dock inte köra den "vanliga" vägen ut från Södra torget via Bryggaregatan utan kör Åsbogatan direkt upp för att slippa omvägen. Det går att göra men däremot kan man alltså inte svänga höger från Kungsgatan in på Åsbogatan. Övriga linjer som trafikerar Åsbogatan kör som vanligt och får bl a köra över en refug på den avsmalnade gatan. Eftersom solen sken en del under eftermiddagen blev det mycket motljusbilder men de kanske kan vara av intresse ändå - möjligen främst för boråsarna då.


BL 057 på linje 8 har just svängt in på Stora Brogatan från Kungsgatan.


073 på linje 1 framför Gustav Adolfskyrkan.


070 på 1:an ska just svänga in på Sturegatan från Stora Brogatan.


055 på linje 1 på samma gata.


Här är det 038, även den på 1:an, som svänger in på Sturegatan.


074 som linje 1 i den (nu ännu mera) starkt trafikerade korsningen Sturegatan-Åsbogatan. Här syns även Gustav Adolfskyrkan och Kulturhuset (som renoveras just nu).


En bild tagen från samma korsning på den avsmalnade Åsbogatan i riktning Södra torget. Här kommer Orusttrafikens 70403 på linje 200 till Ulricehamn följd av Veolia 2264 på linje 100 till sjukhuset.


Jag kan väl inte låta bli att visa en MaxCi också. 8) Här kommer 029 på Stora Brogatan som linje 1.

Svemicke

Trevliga bilder! Jag förmodar att både Lilla och Stora Brogatan en gång i tiden inrymt genomfartstrafik till Varbergsvägen. Har jag fel?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 25 mars 2010, 03:00:13 AM
Trevliga bilder! Jag förmodar att både Lilla och Stora Brogatan en gång i tiden inrymt genomfartstrafik till Varbergsvägen. Har jag fel?

Förutom just den översta delen av Stora Brogatan, mellan Kungsgatan och Sturegatan, så har det inte gått busstrafik på denna så länge jag minns, det vill säga sedan mitten av 1950-talet. Stora Brogatan har så vitt jag vet aldrig använts för genomfartstrafik mer än möjligen i bilismens barndom.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Hultin

Citat från: Svemicke skrivet 25 mars 2010, 03:00:13 AM
Trevliga bilder! Jag förmodar att både Lilla och Stora Brogatan en gång i tiden inrymt genomfartstrafik till Varbergsvägen. Har jag fel?

Stora Brogatan var en gång huvudgatan från väster – och därmed Varbergsvägen – över Västerbro in till centrum vid Stora torget. Lilla Brogatan var däremot en trädkantad sömnig bakgata. I mitten av tjugotalet togs träden ner på Lilla Brogatan för att lämna plats för den framväxande bilismen. Bussarna västerut fortsatte dock att gå på Stora Brogatan i båda riktningarna så länge Stora torget var den centrala huvudhållplatsen. År 1936, eller om det var 1937, var Södra torget iordningsställd för stadsbussarna och samtidigt gjordes en radikal omläggning av linjenätet. Bland annat slutade man trafikera Stora Brogatan mellan Stora torget och Västerbro och i stället gick bussarna Lilla Brogatan västerut och Torggatan österut. I slutet på femitotalet grävdes Torggatan upp för att fjärrvärmeledningar skulle ner i gatan. Då flyttades bussarna därifrån till Lilla Brogatan som därmed fick husera bussar i båda riktningarna och de kom sedan inte tillbaka till Torggatan förrän många år senare.

Den östra delen av Stora Brogatan har såvitt jag kan komma på nu aldrig trafikerats regelbundet av bussar i linjetrafik.


Hälsningar från Boråsaren i Värnamo

Svemicke

Citat från: Bengt Hultin skrivet 25 mars 2010, 23:53:13 PM
Stora Brogatan var en gång huvudgatan från väster – och därmed Varbergsvägen – över Västerbro in till centrum vid Stora torget. Lilla Brogatan var däremot en trädkantad sömnig bakgata. I mitten av tjugotalet togs träden ner på Lilla Brogatan för att lämna plats för den framväxande bilismen. Bussarna västerut fortsatte dock att gå på Stora Brogatan i båda riktningarna så länge Stora torget var den centrala huvudhållplatsen. År 1936, eller om det var 1937, var Södra torget iordningsställd för stadsbussarna och samtidigt gjordes en radikal omläggning av linjenätet. Bland annat slutade man trafikera Stora Brogatan mellan Stora torget och Västerbro och i stället gick bussarna Lilla Brogatan västerut och Torggatan österut. I slutet på femitotalet grävdes Torggatan upp för att fjärrvärmeledningar skulle ner i gatan. Då flyttades bussarna därifrån till Lilla Brogatan som därmed fick husera bussar i båda riktningarna och de kom sedan inte tillbaka till Torggatan förrän många år senare.

Den östra delen av Stora Brogatan har såvitt jag kan komma på nu aldrig trafikerats regelbundet av bussar i linjetrafik.


Hälsningar från Boråsaren i Värnamo

Tack för intressant info! Tänkte mest på ifall Stora Brogatan varit en hel gata hela vägen upp till kyrkan. Dagens arrangemang för att förhindra genomfartstrafik ser ut att vara ett senare påfund.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bengt Hultin

Jodå, Stora Brogatan har varit obruten ända upp till Gustav Adolfskyrkan, men det var före 1930-talet när Allégatan hade sin ursprungliga allé. När allén togs ned och gatan planades ut – den lutade tidigare – blev höjdskillnaden betydande i gatans östra del och vissa gator, däribland Stora Brogatan, ersattes av trappor ett kvarter mellan Allégatan och Sandgärdsgatan. Den höjdskillnad som blev resultatet av Allégatans sänkning i dess östra del syntes länge tydligt på att husen på östra sidan mellan Skolgatan och Lilla Brogatan hade en ovaligt hög stenfot. Jag har för mig att något av dessa hus fortfarande finns kvar, men är inte helt säker.

För att få lite bussanknytning till detta kan jag nämna att bussgatan norr - söder länge var den smala Österlånggatan. Bussarna flyttades till Allégatan efter att den blev iordninggjord, troligen i samband med att den centrala hållplatsen flyttade från Stora torget till Södra torget. Efter omläggningen till högertrafik 1967 flyttas bussarna påväg norrut åter tillbaka till Österlånggatan där de sedan gick under åtskilliga år.

Jan Sjöberg

Mkt trevliga bilder .... Såg dig allt ..;)  Körde 70403 vid fototillfället;)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Bernt Talbrant

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 27 mars 2010, 11:28:39 AM
Mkt trevliga bilder .... Såg dig allt ..;)  Körde 70403 vid fototillfället;)

Jo jag hann uppfatta att det var du som körde den så det var därför jag vinkade. :D