2 dagar kvar på B-L

Startat av yngrot, 24 februari 2010, 10:52:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Ja nu börjar det verkligen närma sig slutet på Borås Lokaltrafik jobbar i dag ons till kl 21 i morgon torsd till kl 01.30 sen är det ledigt fre - sön  och måndag Veolias kläder på och start i Tranemo depå kl 7.06 . Blir ju mkt nytt att få ordning på alkolås digital färdskrivare iTid  och en ytterligare skärm iaf på 8500 modellen .. Lär väl ta ett tag för en gammal räv att lära sig ;D  32 år med dörrknappar och det mesta till vänster ... men skam den som ger sig... ;D   Som det verkar blir det nog både 8700 och 8500 på måndag... På torsdag blir det inlämning av det som B-L vill ha tillbaka..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Lövdahl

Citat från: yngrot skrivet 24 februari 2010, 10:52:19 AM
Ja nu börjar det verkligen närma sig slutet på Borås Lokaltrafik jobbar i dag ons till kl 21 i morgon torsd till kl 01.30 sen är det ledigt fre - sön  och måndag Veolias kläder på och start i Tranemo depå kl 7.06 . Blir ju mkt nytt att få ordning på alkolås digital färdskrivare iTid  och en ytterligare skärm iaf på 8500 modellen .. Lär väl ta ett tag för en gammal räv att lära sig ;D  32 år med dörrknappar och det mesta till vänster ... men skam den som ger sig... ;D   Som det verkar blir det nog både 8700 och 8500 på måndag... På torsdag blir det inlämning av det som B-L vill ha tillbaka..

Hur behandlar man den digitala färdskrivaren vid linjetrafik under 50 km. Är det Out läge som gäller?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Optimal

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 februari 2010, 20:04:11 PM
Hur behandlar man den digitala färdskrivaren vid linjetrafik under 50 km. Är det Out läge som gäller?

Out läge?

Björn Lövdahl

Citat från: Jim skrivet 24 februari 2010, 20:16:14 PM
Out läge?

Ja i skrivaren finns ett läge som heter Out.
Jag har fått för mig att det används vid undantagstrafik, tex linjetrafik men även mjölkhämtningar på gårdar osv
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Optimal

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 februari 2010, 20:17:42 PM
Ja i skrivaren finns ett läge som heter Out.
Jag har fått för mig att det används vid undantagstrafik, tex linjetrafik men även mjölkhämtningar på gårdar osv

Aha i Busslinkland ( SL) så kör man bara, å låter skrivaren blinka att man inte har kort i. I vissa fall har skrivaren inte varnat något.

Johan B

Citat från: yngrot skrivet 24 februari 2010, 10:52:19 AM
Ja nu börjar det verkligen närma sig slutet på Borås Lokaltrafik jobbar i dag ons till kl 21 i morgon torsd till kl 01.30 sen är det ledigt fre - sön  och måndag Veolias kläder på och start i Tranemo depå kl 7.06 . Blir ju mkt nytt att få ordning på alkolås digital färdskrivare iTid  och en ytterligare skärm iaf på 8500 modellen .. Lär väl ta ett tag för en gammal räv att lära sig ;D  32 år med dörrknappar och det mesta till vänster ... men skam den som ger sig... ;D   Som det verkar blir det nog både 8700 och 8500 på måndag... På torsdag blir det inlämning av det som B-L vill ha tillbaka..

Kommer nog att gå jättebra ska du se. Nog för att det är skillnader mot vad du är van vid men jag tror nog du kommer att vänja dig ganska fort, särskillt eftersom alla bussar blir lika. Om några år kommer dörrvred till vänster kännas avigt ;). Se de positiva bitarna. Ny och fräsch arbetsplats med pigg (340hk) motor som har fint vrid istället för trött B10 285hk. Ska ni ha automat eller I-Shift på bussarna?

yngrot

I- Shift är det på dem spaken sitter på stolens vänster sida så man inte fastnar på den när man ska in på förarplatsen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

F.Å

Citat från: Jim skrivet 24 februari 2010, 20:48:14 PM
Aha i Busslinkland ( SL) så kör man bara, å låter skrivaren blinka att man inte har kort i. I vissa fall har skrivaren inte varnat något.

Jovisst Jim. Så gör förare som enbart kör linjer under 50 km, eftersom de inte behöver och i nio fall av tio inte ens innehar ett förarkort.
Men förare i de trafikområden som på vissa linjer behöver ha färdskrivare ska stoppa i kortet även på linjer under 50 km och då sätta skrivaren i out-läget.

yngrot

Ja nu är det över med B-L för min del... sista dagen var en aning krångel så klart diesel var slut i Tranemo så tankning fick bli i Borås. Men för det så lämna jag in div kort och nyckel... vilket tog lite tid + att kylvätskenivålampan lyste och nog sjutton glömde jag ta med kannan ut så jag fick rusa in en gång till  ;D  På väg till Borås kom vi i kapp en saltbil som körde sakta och hade en kö efter sig men efter ett tag så kom vi förbi men hamna bakom en budbil som bara körde i 65-70 ... så där gick ju lite tid. Och som lök på laxen så låg så klart en trailer på tvären i avfarten vid Aplared så jag fick ligga bakom budbilen hela vägen till Borås ... och ändå var jag ute i god tid för att inte få problem... vid ca 19.40 kana en Svenljunga buss i diket vid Aplared så vi fick köra en annan väg genom Aplared.. Men nu är det långledig helg sen blir det Veolia på måndag...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina