Veolia Borås 7- härad

Startat av yngrot, 30 januari 2010, 23:49:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Nu börjar det dra ihop sig snart dax ta fram nya uniformen vi fick beställa kläder idag...

Vi fick även lite besked om våra nya tjänstgöringslistor...tyvärr säger vi i Tranemo som får köra fler helger än nu pga av nya tidtabellen som gör att 4 förare går åt varje lör-sön mot 2 idag..

Däremot blir det enligt vad som sas högre kvalitet på de nya bussarna vilket ju känns bra .. Alla bussar får ac i hela bussen strocovärmare vilket ju kan behövas då vi får många timmesuppehåll både i Lockryd och Tranemo..


Tranemo får ju 3 st 8500 3 st 8700 Svenljunga 4 st 8500 vilka troligen kommer att tvättas i Tranemo då Svenljunga inte har tillgång till tvätt längre bussarna skall ställa upp vid Lbc..

Det blir ju lite annorlunda med det nya från Veolia men det blir säkert bra när vi kommit in i det och det verkar som Veolia till skillnad mot B-L mer tar hand om personalen så vi inte känner oss så bortglömmda ute i skogen... alla timanställda kommer att få linjekännedom vilket inte alltid varit fallet hittills
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 30 januari 2010, 23:49:17 PM
Nu börjar det dra ihop sig snart dax ta fram nya uniformen vi fick beställa kläder idag...

Glöm inte den fodrade tjocktröjan med kort blixtlås. En klar favorit som är mycket värd när bussen är kall på morgonen. :)

yngrot

Jag valde den något tunnare denna gången.  Lite synd man bara får 3 skjortor första gången...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Märkligt att en ändring är alltid en försämring ... Var väl inget fel på Sågvägen i Svenljunga?
Desutom så verkar Veolia glömt av att det är en buss i Älvsered   
Jag personligen tror det blir totalkaos av allting den 28 feb ..tyvärr .... 
Men den som lever får se ... spännande ska det iallafall bli :)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Det ska inte vara en buss i Älvsered längre.  Blir en tomkörning från Svenljunga .. Kaos den 28 feb tror jag inte det blir men något som går fel kan det säkert bli för det är lätt att missa något oavsett vem som är operatör. Det blir nog värre när alla resenärer märker att tiderna är senarelagda så de inte hinner till jobbet i tid längre vissa klagomål om dett har börjat dyka upp . Men det är ju inte Veolias fel  utan de som gjort den nya tidtabellen och där är väl Svenljungas "gubbe" stor del att den ser ut som den gör...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Det var detta jag misstänkte ... föstår inte riktigt hur det kan gå runt ekonomiskt ... tomkörning 8 mil / dag 6 dagar i veckan
Desutom så blir minst 2 förare arbetslösa som kört det omloppet .... precis vad Veolia vill  alltid en förändring blir en försämring
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jan Sjöberg

Jo visst  det är Horredstrafiken som kör det omloppet i dag ... men det spelar ingen roll vem som kör ... faktum kvarstår att det blir två Älvseredsförare som bor i området blir arbetslösa ...
I dag står tre bussar i det garaget två från Horredstrafiken och en från Nobina (5626)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Björn Lövdahl

Hur många förare ska de va på Tranemogaraget med tanke på er utökade helgkörning?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 januari 2010, 22:10:09 PM
Jo visst  det är Horredstrafiken som kör det omloppet i dag ... men det spelar ingen roll vem som kör ... faktum kvarstår att det blir två Älvseredsförare som bor i området blir arbetslösa ...
I dag står tre bussar i det garaget två från Horredstrafiken och en från Nobina (5626)

Arbetslösa behöver de väl inte bli, men däremot kanske de får pendla till Svenljunga. Men det är många som pendlar 4 mil enkel väg till och från jobbet... Jag vet t ex en som pendlade mellan Svenljunga och Falköping.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 31 januari 2010, 22:15:11 PM
Hur många förare ska de va på Tranemogaraget med tanke på er utökade helgkörning?


Vi har 6 på listan sen som jag fattade blir det nån timmis oxå..

Men helger och kvällar blir lite sega att köra på den nya tidtabellen då vi kör ca 45 min sen 1 timmes uppehåll i Lockryd sen ca 45 köra och ytterligare  1timme och ca 15 min uppehåll  .. Visserligen blir den mesta tiden betalt men ändå är det ju ett väldigt slöseri med pengar att göra på detta sättet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 januari 2010, 21:38:48 PM
Det var detta jag misstänkte ... föstår inte riktigt hur det kan gå runt ekonomiskt ... tomkörning 8 mil / dag 6 dagar i veckan
Desutom så blir minst 2 förare arbetslösa som kört det omloppet .... precis vad Veolia vill  alltid en förändring blir en försämring



Nu blir det vad jag förstått av upplägget bara tomkörning åt ena hållet ca 4 mil ...tidtabellen är ju lite annorlunda mot i dag ... Som Lars Ö skriver så är det bara B-L som skulle haft bussar i Älvsered men inte egna utan via buss i väst.. Jag tror inte det skulle blivit mycket annorlunda om Orust skulle vunnit trafiken tyvärr blir det ofta inte bättre för oss som kör vissa förare får inte fortsätta och den nya operatören lägger upp lite annorlunda och helt plötsligt behöver de inte lika många förare...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Lövdahl

Citat från: yngrot skrivet 01 februari 2010, 03:47:25 AM

Vi har 6 på listan sen som jag fattade blir det nån timmis oxå..

Men helger och kvällar blir lite sega att köra på den nya tidtabellen då vi kör ca 45 min sen 1 timmes uppehåll i Lockryd sen ca 45 köra och ytterligare  1timme och ca 15 min uppehåll  .. Visserligen blir den mesta tiden betalt men ändå är det ju ett väldigt slöseri med pengar att göra på detta sättet..

Tusan, då blir det arbete 2 av 3 helger då ju :(
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

yngrot

Vi kommer att få köra varannan helg. När jag började i Tranemo 2002 så jobbade vi 2 helger av 9  men de senaste 3? åren jobbar vi 2 helger av 6..

Men som sagt tidtabellen är ju som den är inte mkt göra åt den nu


För övrigt kommer bussarna att servas och repareras i Borås Veolia har med sig 4 mekaniker och en verkmästare från Kinna  2 platser i verkstan och en plats i skötselhallen skall de ha tvätten sker i hop med B-L s ...bussar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Vad jag kan förstå så har Tranemo fått minskad körning. Fn kör Kjellgrens Busstrafik i Tranemo AB och de lär bli av med förare.
Sedan har Jan S och Lars D olika syn på det här med Älvsered.
Jag har en tredje uppfattning.
Älvsered är en viktig ort för såväl buss och förarplacering. Det var därför BL anlitade underentreprenör i form av BiV. Enligt uppgift så har till och med Nobina två bussar där. Jag tror inte det går att tomköra från Varberg eller Falkenberg med dessa?
Horredstrafiken har två bussar där och den ena går till Borås och en till Skene. Härutöver tomkörs en till Överlida på morgonen. För övrigt har mig veterligt aldrig någon tur fått ställas in på 302.
1990-1995 var det Swebus som körde och det var i början två förare i Svenljunga,troligen 4 bussar i Älvsered (och 1 i Borås av omloppet härutöver). Dessutom tomkördes bussar till Överlida-Älvsered från Skene. Limmared var kvar till 1992 och en av förarna där tjänstgör fn i Tranemo.1993 tillkom bussar för skolturer dessutom. 
Veolia kanske får ha kvar verkstadskapacitet på Näs-området i Kinna. Även om bussar från Svenljunga får översyn där fn (i liten omfattning).Tror inte att några bussar servas hos Lahalls Bil AB. Om jag förstår det rätt så användes BL:s nuvarande område i Borås i fortsättningen av Veolia utöver BL och Borås Kommun. Om man nu skall särskilja de sistnämnda. 

yngrot

Tranemo har fått mer trafik eftersom det är 30min trafik på morgon och eftermiddag. Men mycket av den trafiken kommer att köras av Boråsdepån och de skall även köra de flesta turer på 303 an.

Kjellgrens har varslat 4 förare och en förman .. De har ju kört alla 319 325 samt några turer på 350 303 301 . Jag har för mig det är 4 vagnar de använder..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina