Var hamnar nya bussar?

Startat av Bengt Jönsson, 24 januari 2010, 12:28:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Var hamnar / hittar man nya bussar vanligtvis?
Tycker att det som rullar inom rno 08 (och även 031 för den delen) mest är "skrot- och skrammel" hoprafsat från "älandsorten". 
Men en buss slits ju minst när den får rulla på långa lugna landsortslinjer och mest i tuff stadstrafik

Den enda gång jag åkt en riktigt ny buss är faktiskt i Karlskrona...!

/Bengt

Ersa

Nya bussar hamnar där trafikhuvudmannen kräver nya bussar, oftast i samband med en ny trafiktövare. T.ex Östersunds tätort januari 2001 och Blekinge nu senast.

I SL-området är ofta fordonskraven t.ex maxålder 16 år och genomsnittsålder 8 år, och då köper man ju knappast in en massa splitternya bussar om man vill köra med vinst. Då kan man hellre flytta in begagnade bussar från landet in till SL-trafiken.
Å andra sidan var ju precis varenda B9S i dagens SL-trafik splitterny när de kom till Stockholms län. Detta gällde även alla Vegor i Norrtälje. Att de sedan får leva ett långt liv i SL-trafik är en annan sak.

Bengt Jönsson

Citat från: Ersa skrivet 24 januari 2010, 12:52:52 PM
Nya bussar hamnar där trafikhuvudmannen kräver nya bussar, oftast i samband med en ny trafiktövare. T.ex Östersunds tätort januari 2001 och Blekinge nu senast.

I SL-området är ofta fordonskraven t.ex maxålder 16 år och genomsnittsålder 8 år, och då köper man ju knappast in en massa splitternya bussar om man vill köra med vinst. Då kan man hellre flytta in begagnade bussar från landet in till SL-trafiken.
Å andra sidan var ju precis varenda B9S i dagens SL-trafik splitterny när de kom till Stockholms län. Detta gällde även alla Vegor i Norrtälje. Att de sedan får leva ett långt liv i SL-trafik är en annan sak.


.. sedan så finns det väl en hel del miljökrav för fordon som rullar i innersta'n också att ta hänsyn till..
Men, som man sett på några bilder på detta forum så lyser ju ibland "landsortslacken" igenom på en del fordon och det som "miljömässigt" inte klarar av landsortsregler borde ju heller inte klara av innerstadsregler.

Bussar som får rulla motor- och landsväg varje dag slits ju mindre än de som får rulla i tätortstrafik med eviga start, stopp och växlingar.

/B

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 januari 2010, 12:59:54 PM
.. sedan så finns det väl en hel del miljökrav för fordon som rullar i innersta'n också att ta hänsyn till..
Men, som man sett på några bilder på detta forum så lyser ju ibland "landsortslacken" igenom på en del fordon och det som "miljömässigt" inte klarar av landsortsregler borde ju heller inte klara av innerstadsregler.

Utöver miljözonerna i Stockholm, Göteborg och Malmö finns inga "innerstadsregler" att ta hänsyn till, om inte trafikhuvudmännen krävt vissa miljöregler och krav på alternativa bränslen på olika områden. I miljözonerna får dieselbussar vara max 8 år gamla medan tråd- etanol och biogasbussar får rulla på ända tills trafikhuvudmännens ålderskrav säger stopp.

"Miljömässigt" finns det mig veterligen inga landsortsregler, utan det har nog mest att göra med årsmodeller och tappade kontrakt på landsbygden som gör att begagnade landsbygsbussar i bra skick flyttas till städer. Som t.ex nu när Gotlands- och Örebrobussar kom till olika SL-garage.

Omnilasse

Nu är det ju också så att SL har haft rätt många tillsvidareavtal, vilket medfört att det inte varit lika många upphandlingar (en del kontrakt i Stockholm är fortfarande från 1990-talets början) och då satsar man mer på att hålla gränsen i avtalet än på en helt ny vagnpark. Helt rättvist är det dock inte för där en ny operatör kommit, har det även i Stockholm blivit en rätt stor del nya bussar (Kallhäll, Ekerö, Märsta och till viss del Södertälje). Sedan är det ju inte bara det att bussarna slits mer, de används också en större del i trafik (om än de inte går fler mil). På landsorten har man ju ofta en betydligt större tyngpunkt på trafiken på dagtid vardagar än i Stockholmområdet där medelavändningen per buss lätt blir betydligt högre. Detta gör att bussarna också känns mer slitna, trots att de kan ha samma ålder.