Huvudmeny

SL och etanol

Startat av Yujin Zhang, 10 januari 2010, 00:15:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Appropå denna tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31309.0 och alla andra etanol Omni som har kommit till SL-land de sista åren:

Är etanolvagnar bara en "mellanfas" tills man har byggt klart och säkerställt tillgång till biogas, eller tänker SL faktiskt fortsätta satsa stenhårt på etanol (d.v.s. minst 20-30 år framöver)?

Det jag tänker på är en artikel från National Geographic för några månader sedan, där de skrev om hur folk i Brasilien svälter medan vi i Europa "använder_deras_mat_som_drivmedel". Ingenting konstigt med det egentligen, man har läst sådana artiklar lite här och där. Men skillnaden här var att man hade en tabell med siffror över hur många människor dör varje år för varje liter etanol man använder som drivmedel. Jag räknade lite med mycket grova siffror och kom fram till att med dagens etanolvagnpark i SL-land dör hela 45,000-60,000 människor varje år i brasilien.

Kan detta verkligen stämma?

P.S. Jag har försökt söka på www.sl.se och blev länkade och länkade till olika sidor som lovar "sustainable ethanol" osv osv, men har inte läst detaljerat genom alla de sidor. Antar dessa föreningar är lika med Fairtrade, där de rika blir rikare och fattiga blir fattigare, men nu börjar vi komma off-topic.

P.P.S. Jag ska gräva fram det nummer av NG någon dag för att ha lite källhänvisning.

homer

När de gäller politiska beslut finns de ingenting som behöver vara logiskt. de kan kosta hur mycket som helst och vara hur korkat som helst (precis som med etanolbussar) ändå fortsätter man satsa in absurdum

Ersa

Etanolens nackdelar talar man helst inte om i det politiska Sverige. Inte heller svarar politiker gärna på obekväma frågor om ämnet.

Omnilasse

Svaret är verkligen både ock. På ett plan bedömer man förstås inte att miljömålet att 50% av bussarna skall drivas på förnyelsebart bränsle 2011 skall kunna uppnås enbart med gas - samtidigt låter man ju - som i den nuvarande upphandlingen för Nacka/Värmdö och Huddinge, Botkyrka och Söderort (HBS) utförarna välja vilket förnyelsebart bränsle man vill köra på (där i inräknas etanol), samtidigt som man kräver att de ska köpa rätt mycket gas (för båda områdena motsvarande cirka häflten av fordonsparken omkring 2014 (något mindre för HBS). Eftersom de är tvunga att ta över SL:s etanolbussar lär de ju fortsätta trafik med dessa under dess livslängd, men den satsning som görs är dock på gasbussar. Det är alltså helt klart att SL nu satsar på att bygga ut gasen, men att det nog kommer finnas etanolbussar i SL trafiken ett antal år till - inte minst de som redan är i bruk. Är det inte också brist på tillverkare för gasbussar i regionaltrafikutförande också fortfarande?

Sedan är det väl alltid svårt att diskutera effekten av att använda etanol - att det får negativa effekter i Brasilien just nu går ju att komma åt genom att styra över var man köper etanolen ifrån och vad jag förstår går det ju att framställa etanol på annat sätt som är mer försvarbart. Man behöver ju inte döma ut bränslet för ett det leder till oförsvarbara konsekvenser på vissa ställen i världen - det går ju ändå att styra över framställningen.

Joe

Den artikeln verkar väldigt märklig, mycket intresserad om du hittar referensen.

Brasilien är knappast känt för svält - tvärtom är det ett av de rikare länderna i sydamerika (även om det naturligtvis finns utfattiga människor där också). Dessutom finns det 240 miljoner ha outnyttjad åkermark (att jämföra med 7 miljoner ha sockerrör) - så det är knappast så att etanolen tar maten ur munnen på folk. Snarare borde ju fler odlade ytor ge mer arbete och därmed lön. Detta verkar vara ytterligare ett falskt alarm från nån som inte vill att vi ska byta från diesel och bensin.

Passar på att avliva myten om att det är matbrist i världen - enligt FAO produceras det varje år mat nog för att mätta 1,5 gånger så många som lever idag. Problemet är att de hungriga inte har jobb och pengar, men att matpriserna å andra sidan är för låga för att det ska löna sig att investera i att effektivisera jordbruket i t.ex. Afrika söder om Sahara. På lite längre sikt är ökade matpriser ett måste för att få igång investeringarna - men vi måste lösa problemet med de fattiga i städerna som blivit beroende av prisdumpade världsmarknadspriser. 

Nico


I dagens ´'Dagens Nyheter' finns ett nytt inlägg i etanol-debatten.

Klickbar länk till artikeln ifråga...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Glöm inte läsa inläggen

/Lennart

Ersa

Citat från: groenis skrivet 19 januari 2010, 13:21:40 PM
Glöm inte läsa inläggen

Regel nr 2: Glöm aldrig att läsa inläggen!
(Regel nr 1 är att alltid fota bussen bredvid) ;)