Linje 44 i Borås nedlagd [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 18 december 2009, 22:01:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Sjöberg

Denna och linjen till Viared-Holmen var väl de två linjerna som var först ? 
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

#16
Citat från: S Svensson skrivet 21 december 2009, 19:44:40 PM
Om jag fattat rätt när jag läst texten så bör det vare en mycket gammal busslinje det rör sig om. Jag har inte mina papper framme så jag kan titta efter men jag vill minnas att ändhållplatsen en gång låg i närheten av Kinnarumma. Stadsbussar anskaffade en buss med torped för trafiken i slutet av 40 talet. Vill minnas också att det var företaget Borås Åkeri som drev linjen innan staden köpte detta och ombildade detta till Stadsbussar i Borås AB.

Du tänker på gamla linje 26. Den gick förvisso i början av linjen samma väg som linje 44 gjorde (förutom svängen via Kristineberg-Dammsvedjan) men Granbäckslinjen var en annan linje som från början hette 21 och gick mellan Bergdalen och Granbäcken. Bytte sedan nummer till 12.
Linje 26 gick till Drösphult och Hulu. Den gick allså som ett bakvänt Y. Drösphult låg i Ljushults socken och Hulu i Kinnarumma socken. Linjen gick alltså utanför den dåvarande stadsgränsen.
Linje 30 som motsvarar dagens linje 42 gick också till Hulu. Men till Hulu i Seglora. I dag går det fortfarande åka buss till Hulu men då med linje 204 till Hulu i Dannike.
Linje 26 borde ha försvunnit redan runt 1960. Den gick då bara två dagar i veckan: onsdag och lördag. Den trafikerades av extra smal buss, i regel Stadsbussar 41. Linjen kan följas än i dag per bil. Vi var några - varav flera med anknytning till Bussnack - som gjorde det för ett par år sedan.
OT-kunskap: I Hulu skola i Kinnarumma fanns för övrigt en folkskollärare som hette Sven Ingvar i för- respektive efternamn. Nej, han blev inte orkesterledare sedan men var väl så känd på sin tid som ungdomsboksförfattare.

Anm: Alla Hulu som nämns i artikeln har också stavats Hulud. Så det gick inte att särskilja rätt Hôle med ledning av stavningen. För övrigt hörde jag följande dialog vid centralstationen i Borås mellan en resenär och en bussförare:
- Varifrån går bussen till Hulu?
- S'a de va Hôle i Dannecke, Kinnarrumma eller Sägglåra?





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Tack för intressant Boråsbusshistoria Staffan!

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 december 2009, 22:17:18 PM
Linje 26 gick till Drösphult och Hulu. Den gick allså som ett bakvänt Y. Drösphult låg i Ljushults socken och Hulu i Kinnarumma socken. Linjen gick alltså utanför den dåvarande stadsgränsen.
Linje 26 borde ha försvunnit redan runt 1960. Den gick då bara två dagar i veckan: onsdag och lördag. Den trafikerades av extra smal buss, i regel Stadsbussar 41. Linjen kan följas än i dag per bil. Vi var några - varav flera med anknytning till Bussnack - som gjorde det för ett par år sedan.

Vägsträckan Granbäcken - Björkered byggdes om ganska ordentligt någon gång i slutet av 80-talet (eller början av 90?). Den gamla vägens sträckning är ändå visserligen ganska lätt att följa men jag skulle inte riktigt hålla med om att den är möjlig att följa med bil längs hela sträckan. Den var mycket smalare, kurvigare och brantare. Tänker t ex på den gamla riktigt branta backen vid Björkered invid gårdsplanen innan korsningen där de två busslinjer du nämner delade sig.

Dessutom minns jag inte riktigt när den nya backen mot Drösphult byggdes, bara att det gjordes mycket tidigare. Jag har ändå en viss känsla av att det var den gamla slingriga vägsträckan strax nordost om nuvarande vägbank som fortfarande användes när busslinjen trafikerade den vägen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 december 2009, 09:14:47 AM
Tack för intressant Boråsbusshistoria Staffan!

Vägsträckan Granbäcken - Björkered byggdes om ganska ordentligt någon gång i slutet av 80-talet (eller början av 90?). Den gamla vägens sträckning är ändå visserligen ganska lätt att följa men jag skulle inte riktigt hålla med om att den är möjlig att följa med bil längs hela sträckan. Den var mycket smalare, kurvigare och brantare. Tänker t ex på den gamla riktigt branta backen vid Björkered invid gårdsplanen innan korsningen där de två busslinjer du nämner delade sig.

Det är riktigt som du säger att vägen byggts om sedan bussen gick där, men det går i stort sett att följa den gamla vägen om än inte köra på den.
Vi talar för övrigt nu om de trakter som förre statsministern Ingvar Carlsson härstammar ifrån.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Intressant läsning om äldre tider.. Men i lite mer modern tid så var väl linje 26 den över Hyberg  som senare blev 41 ??  Där hade vi ju Helge i Hyberg en av de få trogna resenärer vi hade på den linjen ett riktigt original var han ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 22 december 2009, 16:06:25 PM
Intressant läsning om äldre tider.. Men i lite mer modern tid så var väl linje 26 den över Hyberg  som senare blev 41 ??  Där hade vi ju Helge i Hyberg en av de få trogna resenärer vi hade på den linjen ett riktigt original var han ...

Ja, var det inte linjerna 6 och 26 eller något liknande som gick till Hässleholmen/Brämhult fram till början av 80-talet. Minns i alla fall att sista siffran var lika för den linjen som vände vid "gamla stadsgränsen" vid Brämhults Idrottplats, samma vändslinga som nu används av varannan buss på linje 1. Jag åkte en del buss till Hedvigsborg på den tiden också så det kan iofs hända att jag blandar ihop linjenumren med den delen av stan.

Exakt hur linjerna gick genom Brämhult kommer jag inte heller riktigt ihåg, trots att jag är gammal Brämhultsbo. Till Hyberg fortsatte i alla fall även några turer om dagen på det som senare blev linje 1 fram till början av 90-talet i alla fall. De bussarna fortsatte alltså från vändplanen Sörbo (som på den tiden hade det mer passande namnet Sörbovägen) och sedan korsningsvände bussarna vid Hyberg, på Hybergsvägens raksträcka där bilarnas hastighet inte sällan är runt 90... Strax innan linje 1 drogs in dit byggdes dock en vändslinga med betongkur som sedan fick stå oanvänd...

Linje 41 som fortsatte i ytterligare många år trafikerade i alla fall även södra delen av Dammkullevägen och hade på den delen hyfsad beläggning. Gångvägen hem från busshållplatsen på Dammkullevägen var runt 300 meter jämfört med runt 1000 meter från Bodaskolan eller Rosengatan. Dom som bor där nu och har en buss på linje 1 var 30 minut vet inte hur bra dom har det jämfört med förr... :)

Det var en intressant man, Helge. Många historier kunde man höra och många fascinerande uppfinningar fick man se när man gick förbi hans stuga på skogspromenaden.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Nu är jag ute på rätt svag is men jag vill minnas att Hybergs-bussen i slutet av 1950-talet hade nummer 27. Den gick till ungefär nuvarande Sörbo och delade sig där sedan i en gren som gick ned till Ulricehamnsvägen (alltså dagens gamla Ulricehamnsvägen) och en som gick till Hyberg.
Eftersom Drösphult-Hulu-linjen upphörde senast på 1960-talet så var ju numret 26 ledigt för återanvändning.
Helge kunde på den tiden åka med linje 5, som vände vid Östra Stadsgränsen (varannan tur) eller Myrås. Den andra ändstationen var Parkstaden.
Vid Södra Stadsgränsen (intill dagens Brotorp) vände linje 11. De bussar som gick ordinarie på linje 5 och 11 hade väderstrecken med i skyltningen men på många andra bussar hade man rationaliserat det till bara Stadsgränsen. Destinationen på rullarna låg därför vanligtvis i ordningen
Lasarettet-Myrås
Parkstaden
Stadsgränsen
Norrmalm
Göta.
Linje 11:s andra ändpunkt var nämligen just Norrmalm, närmare bestämt Ynglingagatan på Nedre Norrmalm. Övre Norrmalm betjänades av linje 6, som hade sin andra ändpunkt vid Göta.
Lasarettet-Myrås skyltades så för att inte förväxla med linje 22 som gick Solhem-Myrås.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Där fick vi lära oss lite mer... alltid kul... Dock har jag ingen åsikt om isens tjocklek...  ;D ;D  men det finns kanske nån som har,,,  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Tack för allt detta Staffan, tror jag kan fylla i lite också, minnet börjar klarna men det finns fortfarande risk att jag blandar ihop saker, framförallt tidsordningen...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2009, 22:16:51 PM
Vid Södra Stadsgränsen (intill dagens Brotorp) vände linje 11.

Just det ja. Den vändslingan minns jag, den grävdes bort för några år sedan efter att ha använts som spontan soptipp, men den har väl anslutits senare till Gånghestervägen igen.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2009, 22:16:51 PM
Linje 11:s andra ändpunkt var nämligen just Norrmalm, närmare bestämt Ynglingagatan på Nedre Norrmalm. Övre Norrmalm betjänades av linje 6, som hade sin andra ändpunkt vid Göta.

Jag får av någon anledning för mig att det var tvärtom för linje 6 oh 11 mot Norrmalm men annars stämmer det med min minnesbild. (Men jag kan naturligtvis ha blandat ihop det.)

Det är intressant det där, jag vill minnas att den linje som gått till Göta alltid haft nummer 6 även om platsen på Göta där den vänt har ändrats en hel del genom åren. Delen mot nedre Norrmalm förlängdes ungefär ett kvarter upp till Margaretagatan och bytte sedan nummer till 8 under några år. Jag tror den fanns kvar ganska länge och försvann väl först när servicelinjerna introducerades och åt upp en del mindre trafikerade linjer, t ex även linjen till Norrby (den som vände vid idrottsplatsen).

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2009, 22:16:51 PM
Lasarettet-Myrås skyltades så för att inte förväxla med linje 22 som gick Solhem-Myrås.

Just det ja, den gick väl Bergsäter-Solhem-Hässleholmen-Myrås, från början Ulricehamnsvägen ända till Brämhult och sedan vände vid Myrås. Senare blev det väl Åsvägen (då Brämhultsvägen) - Smörhulegatan (då Bodagatan) - Källbäcksrydsgatan (då Ulricehamnsvägen). Senare fick en bit av denna linjenummer 10 under några år, men då bara till Solhem och fanns väl kvar mest eftersom den delen annars helt skulle förvunnit eftersom alla linjer mot Brämhult drogs om via Åsbogatan-Lasarettet. Särskilt många resenärer hade den nog inte. Då blev det linje 3 som vände på slingan ovanför nuvarande City Sparköp Brämhult under några år.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 december 2009, 18:26:16 PM
Jag får av någon anledning för mig att det var tvärtom för linje 6 oh 11 mot Norrmalm men annars stämmer det med min minnesbild. (Men jag kan naturligtvis ha blandat ihop det.)

Det kan ha varit olika under åren men runt 1960 gick i alla fall linje 6 samma slinga som linjerna 7 och 9 använder i dag. Den gick bara åt ena hållet men jag kommer inte ihåg vilket.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 23 december 2009, 18:26:16 PM
Det är intressant det där, jag vill minnas att den linje som gått till Göta alltid haft nummer 6 även om platsen på Göta där den vänt har ändrats en hel del genom åren.

Ja, jag kan heller inte minnas att Göta betjänats av någon linje med annat nummer. Ändhållplatserna har varit Rundeln, Furuberg, S:t Sigfrid och nu senast även Regementet. Men bussarna har alltid gått genom Göta. Det är väl den enda stadsdel som haft samma linjenummer hela tiden.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)