Linje 44 i Borås nedlagd [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 18 december 2009, 22:01:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Idag kördes de sista turerna på linje 44 mellan Borås och Granbäcken, när skolan börjar igen efter helgerna tar Borås stad över och kör skolbuss på sträckan. Man lät alltså de fyra dubbelturerna på linjen måndag-fredag fortsätta som tidigare även denna vecka. Jag åkte till Transås och tog lite bilder i vintervädret idag - det blev både hållplats- och bussbilder där. Nedan följer en del av resultatet, hoppas det kan intressera någon.


Hållplatsen Transåssjön ligger vid Stora Transåssjön och badplatsen här är populär sommartid - dock inte lika poppis idag...


För att undvika genomfartstrafik har den del av Kråkeredsvägen som går utmed sjön gjorts till bussgata.


Hållplatsskylten.


Tidtabellen fick alltså några dagars förlängd giltighet men nu är det slut på linjetrafiken.


Så kom då Borås Lokaltrafiks vagn 202 på väg mot Granbäcken.
Formen på bergsknallen i mitten av bilden skvallrar om att det en gång gått en järnväg här. Kinds Härads Jernväg gick utmed sjön under dess korta tillvaro. Den öppnades för trafik den 1 november 1885 och det sista persontåget gick den 23 december 1902. Under 1903 revs banan upp från Åhaga i Borås och söderut till Hillared. På sträckan Borås-Hillared ersattes den av den samtidigt öppnade Borås-Alvesta Jernväg.



Även BL 202 sjunger på sista versen, när Veolia tar över landsbygdstrafiken runt Borås den 28 februari 2010 kommer denna buss av årsmodell 1995 att ha gjort sitt.


I väntan på att bussen skulle vända ute i Granbäcken gick jag tillbaka mot min bil och tog även en bild på stolpen vid hållplatsen Transås.


Så dök då 202 upp igen och kommer nu till rondellen där R27 korsar Kråkeredsvägen.


Här passerar bussen hållplatsen Transås...


...och fortsätter mot Borås. Efter denna tur återstod två turer Borås-Granbäcken och åter för linje 44.

yngrot

Ja denna linje har man kört många ggr men boggiebuss har jag aldrig haft ... ofta hade det räckt med mindre buss om man inte räknar med alla som åkte sträckan Dammsvedjan-Södra torget för där var buss ofta rätt välbesatt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 december 2009, 22:21:17 PM
Ja denna linje har man kört många ggr men boggiebuss har jag aldrig haft ... ofta hade det räckt med mindre buss om man inte räknar med alla som åkte sträckan Dammsvedjan-Södra torget för där var buss ofta rätt välbesatt..

Så ovanligt med boggibuss på 44-an har det inte varit. Det har hänt då och då och det har varit lika obefogat varje gång. Enda gången 44-an verkligen haft mycket folk är på morgonen från Kristineberg till Södra  torget. Det beror på att den då fungerat som förstärkning till 7-an vid skolstart.
Tack för bilderna och därmed torde Sveriges minst trafikerade bussgata (8 gånger per dag) bli ännu mindre trafikerad. Kanske skolbussarna kommer att gå här, annars blir det väl Sveriges bredaste cykelväg. Eftersom vägen är privatägd så vill man inte ha allmän trafik här och det finns ju dessutom ett utmärkt alternativ alldeles bredvid.
Linje 44 har varit ett bra alternativ när man skall hem till Kristineberg. Aldrig mycket folk och på de senare åren har man också haft fördelen att man sluppit slingan via ICA Maxi. Men det är alltså slut med att kunna ta den nu. Och jag är inte precis förvånad.
Ända till för ett par år sedan var linjen förlängd till Norlid. Den gick då på Kindsbanans gamla banvall och den var inte mycket bredare än en normal banvall brukar vara. Att möta en bil var inte att tänka på. Ibland gick där även boggibussar...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Det kan ju bero på omloppen att det blir boggi för de övriga turerna kräver boggi...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Trafikar´n

Helt säkert beror det på omloppsfördelning, äger man redan en buss så spelar beläggningen ingen roll. Det är oftast lönsammast att köpa så stora bussar som största beläggningen kräver o använda på alla linjer, som ex nu när vi pratar Borås, linje 41 går att köra med alla vagntyper medans 150 kl 16:10 knappast klaras av med en centroliner... Sen tillkommer ju avtalskrav, krav på styrande axel på 3-axlade vagnar etc men principen är den samma.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

yngrot

41 är det den till Gånghester som är väldigt glest med resenärer... Man kan undra vem som hittat på den linjen...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 december 2009, 16:21:01 PM
41 är det den till Gånghester som är väldigt glest med resenärer... Man kan undra vem som hittat på den linjen...

Ja, det är den som går till Gånghester. Och att där inte är så många kan väl bero på att linje 159 i stort sett går samma väg och ibland också på samma tider. Även linje 204 och 303 går förbi Gånghester.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

301 +302 kör oxå där förbi... ialla fall tills 27feb. sen försvinner dessa linjer och blir enbart skolturer i Tranemo resp Svenljunga kommuner... Linje 41 kör den annan körväg i Gånghester??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 december 2009, 19:37:25 PM
301 +302 kör oxå där förbi... ialla fall tills 27feb. sen försvinner dessa linjer och blir enbart skolturer i Tranemo resp Svenljunga kommuner... Linje 41 kör den annan körväg i Gånghester??

Visst ja, glömde 301 och 302 men de går ju bara när 303 inte går.
Linje 41 kör in vid Shell-macken och kör lokalvägen genom Gånghester. Den som linje 159 körde till för några år sedan. Kan det vara 200 meter från gamla riksväg 27? Sedan vänder den strax innan Djupadalsbacken. Så vitt jag kan förstå finns det ingen som har mer än 500 meter närmare till busshållplatsen på linje 41 än på övriga linjer som går förbi Gånghester.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2009, 19:53:57 PM
Visst ja, glömde 301 och 302 men de går ju bara när 303 inte går.
Linje 41 kör in vid Shell-macken och kör lokalvägen genom Gånghester. Den som linje 159 körde till för några år sedan. Kan det vara 200 meter från gamla riksväg 27? Sedan vänder den strax innan Djupadalsbacken. Så vitt jag kan förstå finns det ingen som har mer än 500 meter närmare till busshållplatsen på linje 41 än på övriga linjer som går förbi Gånghester.



41:an kör väl en runda i Gånghester - hållplatsen där den vänder heter ju Häljasjö gård. Vet även att det var någon insändare i BT när linjen startades i höstas där det klagades på att det börjat gå stora bussar inne på smågatorna.

TH14b

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 december 2009, 19:58:26 PM
41:an kör väl en runda i Gånghester - hållplatsen där den vänder heter ju Häljasjö gård. Vet även att det var någon insändare i BT när linjen startades i höstas där det klagades på att det börjat gå stora bussar inne på smågatorna.

Jovisst, den kör Rydsvägen-Slättängsvägen-Holmens väg och vänder sedan i slinga längst in på Högalidsvägen.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2009, 22:34:15 PM
Tack för bilderna och därmed torde Sveriges minst trafikerade bussgata (8 gånger per dag) bli ännu mindre trafikerad. Kanske skolbussarna kommer att gå här, annars blir det väl Sveriges bredaste cykelväg. Eftersom vägen är privatägd så vill man inte ha allmän trafik här och det finns ju dessutom ett utmärkt alternativ alldeles bredvid.

Vägen ägs väl av Borås Stad? Den är alltså inte statlig allmän väg men den är väl inte privatägd?

Hur är det förresten, det går väl fortfarande att åka till/från Transås med Svenljunga/Tranemo-bussarna. Hållplatsen vid rondellen i Transås heter iofs något annat än Transås på de linjerna, men det är ingen lång gångväg till bebyggelsen och badplatsen i alla fall.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 december 2009, 09:07:00 AM
Vägen ägs väl av Borås Stad? Den är alltså inte statlig allmän väg men den är väl inte privatägd?

Med reservation för vad som hänt sedan dess men fram till dess bussgatan byggdes ägdes vägen av en vägförening bestående av fastigheterna utmed den. Däremot fick den bidrag från det allmänna varför den inte kunde stängas av utan vidare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Hpl för 350+360 efter Transås heter Skrämbo..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Om jag fattat rätt när jag läst texten så bör det vare en mycket gammal busslinje det rör sig om. Jag har inte mina papper framme så jag kan titta efter men jag vill minnas att ändhållplatsen en gång låg i närheten av Kinnarumma. Stadsbussar anskaffade en buss med torped för trafiken i slutet av 40 talet. Vill minnas också att det var företaget Borås Åkeri som drev linjen innan staden köpte detta och ombildade detta till Stadsbussar i Borås AB.