Första dagen utan pengar

Startat av yngrot, 01 december 2009, 19:09:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

I dag är det premiär för Västtrafiks bussar med bankkortsläsare. Själv har jag inte sålt nått än men det kanske blir under kvällen. Enligt kolleger tar det ca 1 min per resenär och det är ju inte för tidtabellen..  Skönt är det i alla fall att slippa gå och växla till sig mynt varje dag... Synd att Västtrafik inte fixade till internet betalning för korten innan man tog bort kontanter
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 01 december 2009, 19:09:31 PM
I dag är det premiär för Västtrafiks bussar med bankkortsläsare. Själv har jag inte sålt nått än men det kanske blir under kvällen. Enligt kolleger tar det ca 1 min per resenär och det är ju inte för tidtabellen..  Skönt är det i alla fall att slippa gå och växla till sig mynt varje dag... Synd att Västtrafik inte fixade till internet betalning för korten innan man tog bort kontanter

Ja, så kan man väl sammanfatta det. Man hade ambitionen att ha kortladdning på webben klar innan kontantstoppet men det har dragit ut på tiden på grund av diverse tekniska missöden. Själv hoppas jag att man inför någon form av bankkortsavgift eller liknande för ombordbetalning när webbkortladdning väl är färdigt. Detta för att få folk att i så stor utsträckning som bara möjligt ladda kort på andra ställen, webben, Pressbyrån, kundtjänst etc.

Vad gäller tiden för kortköp ska man nog vara lite försiktig att dra slutsatser redan nu. När förare och resenärer väl vant sig är jag övertygad om att det kommer att gå mycket fortare. Det handlar om att resenärerna ska bli vana kortläsarna, åt vilket håll kortet ska sättas in osv, knappvanan hos förare m m. Denna typ av kortläsare kommer att bli enormt mycket vanligare under 2010 i många olika tillämpningar så det finns stor chans att allmänheten kommer att få kortläsarvana även från annat håll.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 december 2009, 10:43:31 AM
Ja, så kan man väl sammanfatta det. Man hade ambitionen att ha kortladdning på webben klar innan kontantstoppet men det har dragit ut på tiden på grund av diverse tekniska missöden. Själv hoppas jag att man inför någon form av bankkortsavgift eller liknande för ombordbetalning när webbkortladdning väl är färdigt. Detta för att få folk att i så stor utsträckning som bara möjligt ladda kort på andra ställen, webben, Pressbyrån, kundtjänst etc.


Bankkortsavgifter gentemot kund vid inköp är inte tillåtna även om det förekommer på många ställen. Det skulle i så fall vara en avgift som banken tar ut från kunden. Däremot är det naturligtvis inget som hindrar att man höjer priset på biljetter som köps med kort på bussen.
När jag åkte buss i går verkade det som om många var helt ovetande om att inte kontanter fungerade längre och därför tog det extra lång tid innan de hittat sitt bankkort. Transaktionen genomfördes sedan under körning, vilket ju inte är precis lämpligt. Jag föredrar att åka säkert framför att vara i rätt tid.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2009, 11:45:44 AM
Bankkortsavgifter gentemot kund vid inköp är inte tillåtna även om det förekommer på många ställen. Det skulle i så fall vara en avgift som banken tar ut från kunden. Däremot är det naturligtvis inget som hindrar att man höjer priset på biljetter som köps med kort på bussen.

Man måste tänka sig för hur man uttrycker sig här och jag ser att jag uttryckte mig fel. Det är rätt att det i princip inte får inte kosta mer att handla med bankkort än med kontanter. Så är det i alla fall med Visa. MasterCard tillåter en liten avgift men bara så stor som merkostnaden för bankkortsköpet innebär för säljstället jämfört med kontantbetalning. Men det är inte intressant i det här fallet eftersom det inte innebär någon prisskillnad mellan bankkort och kontant. Det jag menade här var alltså avgift för kortladdning ombord, oavsett om kortladdningen betalas kontant eller med bankkort och på det viset kommer aldrig kortföretagen att ha några synpunkter. Sedan går det inte att välja att faktiskt betala kontant, men det är en annan sak.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

I dag är det dag 3 ...  och tyvärr är det ju så att tiden det tar för kortbetalning är för lång..  är det bara 3 på en tur är det inte nått större problem men när det blir som jag hade i går 6 st då blir man tyvärr sen...Men hade Västtrafik infört samma system som fanns i Göteborg förr då det var ca 20sek dyrare att köpa värdekort på bussen   så hade vi sluppit mycket på bussen...  exvis områdesladdning som i dag kostar 850sek vuxen skulle kosta 900sek på bussen 850sek på övirga ombud och 825sek via internetbank.. ja då hade förmodligen ingen laddat på bussen.. Som det är i Gbg att bussarna håller tidtabellen bättre beror ju enbart på att där laddas inget på bussen... Men visst blir det säkert lite bättre med tiden som Olof skriver...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Hej!
Jag har nu kört kontantlöst i Örebro län sedan 1 oktober. Jag kör i princip bara landsbygdstrafik. Kortbetalning tar lite längre tid än med kontanter, det som tar tid är att invänta klartecknet från himlen och de två utskrifterna ur apparaten jämte själva bussbiljetten som man knappar ut samtidigt med kundkvittot. Vid rader av kunder som betalar med bankkort blir man omedelbart försenad. Jag anser ändå att detta är bättre än att behålla kontanterna men ett förhöjd biljettpris ombord hade inte varit fel.
Mvh Jan G

Ersa

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 december 2009, 20:49:04 PM
Hej!
Jag har nu kört kontantlöst i Örebro län sedan 1 oktober. Jag kör i princip bara landsbygdstrafik. Kortbetalning tar lite längre tid än med kontanter, det som tar tid är att invänta klartecknet från himlen och de två utskrifterna ur apparaten jämte själva bussbiljetten som man knappar ut samtidigt med kundkvittot. Vid rader av kunder som betalar med bankkort blir man omedelbart försenad. Jag anser ändå att detta är bättre än att behålla kontanterna men ett förhöjd biljettpris ombord hade inte varit fel.
Mvh Jan G

Själva "felet" är ju inte kontanterna, utan själva begreppet ombordbetalning. Oavsett på vilket sätt ombordbetalning sker är det alltid tidsödande att sälja enkelbiljetter och ladda på kort inne i bussen. Detta måste i framtiden kunna ske i mest varenda liten kiosk/lanthandel för att det ska bli kortare hållplatsstopp för alla bussar. Gärna i kombination med en rejäl avgift för ombordköp. Det finns inget annat alternativ för att få bort onödiga förseningar.

Swebus Express har här ett underbart system där alla biljetter ombord är vuxenbiljetter med minst 30% högre kostnad. För att få en 30% billigare vuxenbiljett, eller en ännu billigare ungdoms- eller pensionärsbiljett får du helt enkelt lov att köpa den via internet, försäljningsställe eller telefon.