Bussar i Kungsbacka

Startat av Bengt Jönsson, 06 september 2009, 15:41:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brollan

Citat från: Anton i Axvall skrivet 10 september 2009, 16:21:48 PM
Beror väl på vad man räknar till expresslinjer men de s k "färgexpresserna" är ju fem. Röd, Grön, Orange och Blå.

Även 114 Ö-snabben är klassad som expressbuss.

Olof Lagerkvist

Citat från: Mats B skrivet 10 september 2009, 22:50:31 PM
Även 114 Ö-snabben är klassad som expressbuss.

Det här beror väl på vilken definition man har av "express". På GL-expresstiden gällde särskild "expresstaxa" för lokala resor inom Göteborg på dessa bussar. Ö-snabben 114 är väl den enda som har kvar den taxemodellen än idag?

Räknar man alla linjer med samma fordonskrav som de gamla GL-expresslinjerna måste man väl också räkna med de nya "avknoppningarna" av Grön Express? (601/604/605 och allt vad dom heter.)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Johan B

Citat från: Mats B skrivet 10 september 2009, 22:50:31 PM
Även 114 Ö-snabben är klassad som expressbuss.

Attans, kände på mig att jag glömt någon :).

Johan B

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 september 2009, 08:59:31 AM
Det här beror väl på vilken definition man har av "express". På GL-expresstiden gällde särskild "expresstaxa" för lokala resor inom Göteborg på dessa bussar. Ö-snabben 114 är väl den enda som har kvar den taxemodellen än idag?

Räknar man alla linjer med samma fordonskrav som de gamla GL-expresslinjerna måste man väl också räkna med de nya "avknoppningarna" av Grön Express? (601/604/605 och allt vad dom heter.)


När jag skrev express så menade jag bussar som Västtrafik definierar som express. Det innebär i dagsläget (alltså på avtal skrivna fr o m 2007 eller om det var 2008, alltså enligt VTs senaste expressdefinition) blå bussar med texten Express, AC, läslampor, fällbara stolar, bälten, gardiner, fällbara bord och i vissa fall även WC. Normalgolv eller lågentré beroende på linje. Ett pinnhål ner ligger vad som definieras som regionbussar. Där vet jag dock inte vad som är det senaste minimunkraven med standarden på regionbussarna i dagsläget varierar ju från enbart stolar med höga ryggar som extra lull lull till samma standard som för expressbuss.

S Svensson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 september 2009, 08:59:31 AM
Det här beror väl på vilken definition man har av "express". På GL-expresstiden gällde särskild "expresstaxa" för lokala resor inom Göteborg på dessa bussar. Ö-snabben 114 är väl den enda som har kvar den taxemodellen än idag?

nya "avknoppningarna" av Grön Express? (601/604/605 och allt vad dom heter.)


Aug 1992 invigdes pendeltågstrafiken till Kungsbacka. Då ändrades trafiken om så att röd express skulle gå Göteborg Korsvägen-Rävlanda som ny sträckning och sedan tidigare Uddevalla-Henån-Stenungsund-Göteborg Korsvägen.
Redan då infördes en variant av GL express som hette 220. Orsak till att den inte blev formell GL express var att det infördes särskild expresstaxa. Denna expresstaxa som infördes aug 92 innebar att det blev taxetillägg och då vill jag minnas tillägget gällde hela vägen. Sedan har detta tagits bort på periodkorten och senare på kupoingtaxorna. Till sist gällde tillägget enbart inom Göteborgs kommun(2 kuponger).Dessutom togs kupongtillägget bort Korsvägen-Delsjömotet.
Beträffande linjerna 601-603 vet jag inte om de är en variant av grön express. Det har hela tiden funnits enstaka turer som haft "vanlig"linjebuss.
En variant av GL express var ca 1989 Göteborg-Mölnlycke på någon av 601-602-603 då SJ Van Hool 1606 hade vit färg och dekalad GL express. SJ första GL express kom 1987 och saknade alltså pristillägg. Det var GL express Göteborg-Rävlanda med expressträcka Korsvägen-Landvetter.Tidigare hade 611 gått gamla RV40. Snabbaste buss RV40 motorvägen var då 310 som ,utan att resande klagade,blev både fullsatt och fullstådd i Landvetter. Sommaren 1990 slutade dåv 310,nu 300/330, angöra Landvetter. 1988 infördes GL express Göteborg-Kungsbacka.