Huvudmeny

SL + Taxi

Startat av Yujin Zhang, 07 september 2009, 17:40:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

Hej Staffan
Tanken var god förarna som ville fick en körorder i från växeln som startade taxametern
den snurrade så länge tills föraren efter avslutat busspass alltid delade morgontjänster
kom tillbaka stoppade mätaren

Den som var ansvarig för trafiken Björknäs garaget samt Värmdö var Anders Malmqvist
förre detta VD på Taxi Stockholm mycket driftig kille samtidigt så blev han styrelsemedlem i 020
ett par månader efter han blev anställd på Swebus
Taxi Stockholm "glömde" att sätta honom i "karantän"

det var hans förslag att använda taxiförare med D behörighet och självklart då i från 020
hur han lyckades förankra det här i Swebus lokaler är nog fortfarande en gåta för många

Allt detta lät tydligen jättebra tills det kom fakturor från 020 samt att Anders egentligen inte
löste problemet med rådande förarbrist

Han och Swebus gick skilda vägar och Anders fortsatte sin karriär på 020 tills en kärleks affär
ändade även den sagan

som du förstår så var iden nog ganska bra men en taxi är inte billig när den tickar iväg
om förarna hade varit lediga från det ena jobbet och kört buss extra så hade både 020 och Swebus
tjänat på affären jag tror att Swebus kom nog undan med blotta förskräckelsen i denna iden
taxinotorna blev nog lite väl höga när några förare fortsatte att köra med burken på

Swebus insåg att det nog var bättre att hyra in både bussar och personal ifrån andra samarbetsåkerier typ Interbus som Swebus har ägt en gång i tiden

Jag hoppas du fick lite kött på benen Staffan
ibland så fungerar det att blanda trafikslag men inte alltid

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 11 september 2009, 03:23:58 AM

Jag hoppas du fick lite kött på benen Staffan
ibland så fungerar det att blanda trafikslag men inte alltid

/Lennart

Jo, det var en bra redogörelse och den beträftade vad jag en gång själv tänkte när jag hörde talas om detta. Skulle man nu anlita taxiförare som inhoppare hade det väl ändå varit bättre att betala dem en ersättning för förlorade körprovisioner efter något slags schablon än att stå med taxametern på. Det verkar ju dessutom ha varit ett system som var lätt att fuska med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 08 september 2009, 09:15:05 AM
Nja, det handlar inte om att göda taxiförare utan mina punkter samt de Omnilasse lade till belyser att det finns en inbyggd brist i det hela... och den bristen består just i det ekonomiska incitamentet för de enskilda förarna. Hur ska man få de enskilda förarna att acceptera körningar om dessa kostar mer än de smakar?
---

Det är en utförlig och intressant interiör du ger av taxibranschen. Svårsmält kanske för dem som hävdar att taxi är en del av kollektivtrafiken. Det har inte tidigare fallit mig in att man som kund måste åka i rätt riktning från rätt plats vid rätt tidpunkt för att bli accepterad.

Jag förstår inte varför det ens finns organisationer/växlar, när var och en förare i alla fall är ett slags friåkare som bara åker där det smakar.

Jag tror inte att förhållandena du beskriver är likartade på andra taximarknader i t.ex. Europa, jag har kanske haft tur. Liknande lösningar med spårvagn/buss + taxi finns på fler håll, inte bara som experiment.

/Ted

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 11 september 2009, 13:00:09 PM
Det är en utförlig och intressant interiör du ger av taxibranschen. Svårsmält kanske för dem som hävdar att taxi är en del av kollektivtrafiken. Det har inte tidigare fallit mig in att man som kund måste åka i rätt riktning från rätt plats vid rätt tidpunkt för att bli accepterad.

Att taxiförarna helst kör sina bestämda vägar är rätt välkänt för oss som bor/bott längs "fel" väg. Att få en taxi från Arlanda österut in i storskogen kan vara helt omöjligt även på dagtid under vardagar, för de får ju aldrig en kund i Roslagen som vill ut till Arlanda på vägen tillbaka. Så istället för alla bilar som står på Arlanda blir det att ringa RoslagsTaxi som får tomma ut till Arlanda för att köra hem en.
Men nog förstår man att Stockholmsåkarna helst bara kör mellan staden och flygplatsen för att slippa alltför många enda meter tomkörning. Maximal vinst vill väl alla ha?

Nico


Citat från: Ted S skrivet 11 september 2009, 13:00:09 PMDet är en utförlig och intressant interiör du ger av taxibranschen. Svårsmält kanske för dem som hävdar att taxi är en del av kollektivtrafiken. Det har inte tidigare fallit mig in att man som kund måste åka i rätt riktning från rätt plats vid rätt tidpunkt för att bli accepterad.

Jag förstår inte varför det ens finns organisationer/växlar, när var och en förare i alla fall är ett slags friåkare som bara åker där det smakar.
Jag tror inte att förhållandena du beskriver är likartade på andra taximarknader i t.ex. Europa, jag har kanske haft tur. Liknande lösningar med spårvagn/buss + taxi finns på fler håll, inte bara som experiment.
/Ted

Mja, beror ju på vad du ser som tur men annars fungerar nog taxibranschen globalt sett på ganska lika villkor i de allra flesta fall. Försök t.ex. att få en taxi i Paris eller Warszawa att ta dig åt ett håll som föraren inte vill åka till, i synnerhet om det kanske är mörkt eller sent alternativt att få en gul bulle på Manhattan att ta dig över till Brooklyn om det är mycket köer. Sen när vi talar liknande lösningar så är det frågan om ifall de involverade bolagen i projekten du refererar till verkligen är vanliga taxibilar/bolag eller något helt annat, typ färdtjänst eller annan form av samhällsägda/drivna bolag?

I övrigt handlar det, liksom i alla andra branscher, om att man måste ha lönsamhet i det man gör för inget är gratis. Det handlar inte om att acceptera något utan är bara krass ekonomisk verklighet för de flesta. Taxi är knappast något undantag utan tvärtom har de efter avregleringen ofta sämre marginaler än flera jämförbara branscher... kanske därför så många förare/åkare slutat och börjat köra buss. Om man tycker bussarna är en främlingslegion idag så är det inget mot vad taxi har blivit för åtminstone i storstadsområdena står i princip alltid två, tre nya förmågor beredda att ta över varje ledig ingång.

Sen stämmer faktiskt inte riktigt det du tror om taxi utan växlarna mm. fungerar oftast riktigt bra... inom sina respektive trafikområden..., men i det här fallet kommer 'experimentet' att bedrivas i något som delvis är obygd eller i alla fall ganska långt ifrån de vanliga taxistråken. Om sedan inte SL får lönsamhet i att köra linjer i dessa områden vid dessa tider så lär knappast taxi heller få det. Undrar även om någon kollade med Svenska Taxiförbundet där det finns bolagsneutral kunskap? Att det redan finns problem utanför tätorterna belyses i bl.a. det s.k. taxikaféet där det finns en tråd vid namn »Taxiservice dygnet runt allt svårare i glesbygden«. Tyvärr går det inte att länka då man måste vara registrerad medlem.

Huruvida taxi är kollektivtrafik kan man sedan alltid diskutera, men liksom delar av busstrafiken så är taxi beställningstrafik även om man kanske inte riktigt vänder sig till samma kundkategorier. Som jag påpekade tidigare så är det (i alla fall för mig och kanske för några till som Grönis) även ganska signifikativt att de två riktigt stora växelbolagen i länet har valt att stå utanför detta, i alla fall verkar det så. Jag förutsätter att de blivit tillfrågade och det faktum att de som sagt valt att avstå antyder i alla fall att de inte verkar tro på upplägget. Fortfarande gäller därför att detta mest verkar vara en total skrivbordsprodukt där man inte riktigt verkar ha kollat av hur saker och ting fungerar i alla led och att det är förankrat ute i verkligheten... där som sagt taxiväxlarnas ledningar sällan är på besök.

Ursäkta alltså att jag ser svart på det hela, men jag körde taxi i lite för många år för att jag ska tro att det gå att få ekonomi i detta för den enskilde åkaren/föraren. Däremot är det säkert en bra affär för växelbolaget, men det är ju inte de som får står för kostnaderna. OK, jag erkänner att jag är pessimist så om detta mot all förmodan skulle fungera så är jag den förste att gratulera. Orsaken till att jag dock inte tror det kommer att gå i lås har jag dock redan dragit så nu får vi väl se vad som händer när jippot går igång för jag erkänner villigt att jag är nyfiken.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Nu är ju inte den optimala lösningen en taxibil som står på taxameter och ticka för att någon ska köra buss en optimal lösning. Dock är ju iden god då bussarna har sina toppar vardagar förmiddag och eftermiddag och taxibilarna väl oftast har mest att göra på natten dag innan helgdag. Att då kunna knäcka extra om man bara har en deltidstjänst är ju ganska bra.

När det gäller Taxibilar i Stockholmsområdet är det någon som har ungefärlig beläggningsgrad för växelanslutna bilar respektive bilar hos friåkare. Om man nekar körningar bara för att man riskera att tomma tillbaka till Arlanda låter det ju som att beläggningen är rätt god. (Dock har jag förståelse för att mångas farhågor om att ingen vill köra den till SL-bussen kopplade trafiken då man ju i princip för dessa körningar riskerar både tomkörning dit och hem för en relativt kort resa med dålig intjäning på landsbygden.

Nico


Jo:s analys ovan stämmer ganska bra med verkligheten, men jag ska för en gångs skull vara aningen något mera kortfattad. Rent allmänt kan sägas att saken med s.k. 'buskkörningar', liksom även t.ex. till/från Arlanda på uddatider osv. är att man normalt hamnar långt utanför sitt primära trafikområde. Vad gäller de flesta större växelbolag så har de sin stora beläggning dagtid då det är mycket affärsresenärerna som åker. Kvällar och helgnätter ger givetvis också det ett visst klirr i kassan, men då måste även riskerna för hot/våld samt framförallt förorening räknas in. Småbolagen i periferin lever istället oftast på olika former av samhällsbetalda körningar dagtid, men har ofta i princip inget att göra på natten. På sin höjd har de en eller ett fåtal bilar utkommenderade för det ingår i t.ex. färdtjänstavtalen osv. Här kan då kanske SL-avtalet komma in, men man får som sagt se.

Avslutningsvis så är som sagt växelbolagen inte några taxibolag då de saknar trafiktillstånd och de äger inte heller några bilar. Det gör istället de anslutna åkarna (på t.ex. Taxi Stockholm återfinns idag drygt 1000 medlemsföretag/åkare utslaget på c.a. 1600 bilar) utan växelbolagen kan i princip sägas fungera som ett slags förmedling och trafikledning. Om ett växelbolag tar på sig att förmedla ett köruppdrag som innebär att utföraren går back så kommer det som sagt bli svårt att sälja in det till någon. Om däremot växelbolagen ägde alla bilar, men med fast avlönade förare, och alltså var riktiga taxibolag så skulle kostnaderna jämna ut sig på ett annat vis och då skulle det kanske fungera mera som en del här tror att det fungerar.

Borde i övrigt kanske ha inlett mina andra inlägg med något i stil med att 'bli inte sur på budbäraren'...  Får väl därför dra till med ett klassiskt citat.   ;)

»Don't shot the messenger«
Shakespeare / Henry IV, part 2 (1598)


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman