Huvudmeny

SL + Taxi

Startat av Yujin Zhang, 07 september 2009, 17:40:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Fick denna text på mailet idag från en busschaufför:

"SL+Taxi

2009-09-07 16:27:00

I ett led att öka tryggheten "under hela resan", ända fram till dörren inleds den 14 september försöket "SL+Taxi". Under ett halvår framåt, kvällar och nätter (från 21.00 t o m 04.30) kommer då resenärer ombord på utvalda busslinjer och tåg kunna boka taxi till Åkersberga station, Hallstavik busstation, Rimbo station, Norrtälje busstation, Engarn (Vaxholm) och Vallentuna station. SL+Taxi är resultatet av ett samarbete mellan SL, Busslink, Roslagståg, Taxi 020, Roslagstaxi och Norrtäljetaxi. I försöket står Busslink som underleverantör till SL.
"

Karsten

Intressant! Det kom som en överraskning, hur är det här tänkt att fungera rent praktiskt? För konduktörer på Roslagsbanan finns det ju en (i alla fall teoretisk) möjlighet att kunna beställa taxi åt resenärer via tjänstemobilen, men hur är det tänkt att det ska fungera för bussförarna?

14:e september låter väldigt tajt måste jag säga, på Roslagståg finns, mig veterligen, ingen vetskap om detta projekt.

Max W

#2
En gång i tiden var SL delägare i Huddinge Taxi. Jag tror det varade i 5 år. Bland annat kompletterades dåvarande personalbusstrafiken med taxi för de "kollektivare" som bodde på platser där man inte skulle kunna köra förbi med personalbusslinjen.
Sedan var det vissa turer på linje 709 som trafikerades med taxibil, samt att omstigning mellan buss och taxi kunde ske vid hpl Gladövägen(?) tror jag hållplatsen hette

Nico


Visserligen ett intressant grepp, men Karsten ställer en väldigt relevant fråga; nämligen hur ska det fungera rent praktiskt?

Nu utgår jag strikt från min taxibakgrund, men det är både intressant såväl som signifikativt att se att både Taxi Stockholm och Taxi Kurir verkar ha valt att stå utanför detta och jag ser även direkt ett par punkter som kan komma att vålla problem. Ska inte uttala mig om Hallstavik, Norrtälje eller Rimbo då jag inte har någon större koll på dessa områden. Däremot är vare sig Waxholm eller Vallentuna direkt några områden som är nerlusade med lediga bilar under kvällar och nätter och jag misstänker att samma sak gäller för övriga områden.

För en taxiförare så kan man även fråga sig hur mycket pengar det finns att tjäna? De flesta jobbar med en ytterst liten garantilön i botten samt varierande procent på inkörda belopp. I det fallet en resa rabatteras så är det normalt inte heller bolaget som bilen är ansluten till som så att säga bjuder på rabatten utan det gör föraren i bilen genom att han helt enkelt sänker sin lön under den aktuella körningen genom att körningen inbringar en mindre summa än den borde. Ska man dessutom bli tvungen att tomköra så blir det än mindre förtjänst. I synnerhet om man måste tomma först för att hämta och sedan igen för att ta sig därifrån!

Majoriteten av resorna lär nog även gå ganska oregelbundet och de lär inte heller gå så långt och då dessutom åt 'fel håll'dvs. en liten bit ut i skogen förbi stationerna så det lär inte bli lätt att få en förare att tomma från t.ex. Täby C till Vallentuna för en körning på säg kanske 200 kronor brutto. För förare som kör på procent är det normalt mera givande (om man nu kör Stockholmsbil, Kurir eller t.o.m. 020) att direkt tomma in till City för nya ragg än att sitta ute i buskarna och häcka i ett par timmar i hopp om att något givande ska dyka upp.

Det är inte första gången taxiledningarna fattat beslut som inte är förankrade i verkligheten. För t.ex. Taxi 020:s del (där man även har en hel del anslutna fordon som geografiskt hör hemma i forna Haninge-Tyresö Taxi ) så kan det bli ett intressant problem medan de övriga kontrakterade bolagen kanske kan tjäna en slant då de troligen inte har så mycket att göra om nätterna. Å andra sidan är frågan hur många nattbilar de ens har ute? De flesta jämförbara bolag/växlar av denna typ har kanske inte fler än 2-3 stycken.

Ur busshänseende så kan det istället bli hejsan hoppsan i vissa fall. Minns från Flygbussarna att det sällan var några direkta problem att på vardagsnätter få fram bilar till Cityterminalen eller till Haga Södra. Däremot var det ibland värre vid den numera nedlagda mötespunkten vid Järva Krog. På helgkvällar däremot var det inte heller sällan det saknades bilar ens vid Cityterminalen om man kom in sent en lördagkväll. Detta då den totala efterfrågan är så mycket större.

Förarna tjänar helt enkelt bättre på ett ragglass till fullt taxameterpris ut till exempelvis Huddinge eller Spånga samt möjliga returer/nya köruppdrag än vad de tjänar på att ta en kraftigt rabatterad styrning (där de själva alltså får bjuda på rabatten) runt hörnet och kanske sedan ska åka tillbaka till samma punkt (om de inte beordras dit av växeln) för att ta ett nytt rabattlass. Vid de tillfällena brukar man istället strunta i att ens logga in sig som ledig i datorn utan ofta på nätterna så kör man på ragg i stan och undviker vissa kända 'fällor' ute i förorterna...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

Texten är från Busslinks Intranet.

Har inte full koll men eftersom jag skrev ett grovt utkast till detta innan min semester i juni så kan man ju ta en snabb sammanfattning, med brasklapp om att det kan ha ändrats sen dess.

resenär meddelar till Konduktör/bussförare om SL+taxi (SL plus taxi).
Konduktör/förare kontaktar RTL Busslink som handhar beställningen.
konduktör har mobil och Bussförare har Radio.




Omnilasse

Enligt rapporterna till SL:s styrelse verkar också frågan om rabatt vara det svåraste och tycks inte som att man har lyckats med detta under den första delen av försöket:

https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/Ärende%2017%20Lägesrapport%20uippdrag%20SL%20och%20taxi.pdf
https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/Ärende%2011%20Kombinationsresor%20SL%20o%20taxi%20lägesrapport.pdf

Sedan kan man förstås fråga vad det fyller för funktion i dag när alla har mobil om det inte ger rabatt. Svårt just att se vad taxibolagen skulle vinna på det här. Särskilt då om det ska vara garantier för att det kommer en bil. Det är ju som Nico skriver få taxiförare som gillar att göra långa tomkörningar, det brukar inte vara populärt! Tror nog man får utveckla det här lite längre. En tanke är förstås att man accepterar flera passagerare i taxin och att släppa av på flera ställen. Då kan man ju få ner priset - men samtidigt är ju de stationer som valts sådana med relativt litet underlag - särskilt sen kvälls- och nattid. Naturligtvis kan det ju vara skönt att någon annan får ringa runt om det kan vara svårt att få tag i en bil - fast då är väl risken att det blir ett betydligt tyngre uppdrag än vad RTL Busslink klarar av att hantera. Det är ju också en väldig skillnad med flygtaxi - på flygbussarna åker folk som vanligtvis inte åker kollektivt annars, men i Roslagen har ju de flesta bil som har råd och de andra har säkert inte råd med den här lösningen. Visst, vi har förstås de som druckit och därför inte tar bilen, men det är ju främst på helgkvällar och frågan är väl hur lätt det är för SL att uppfylla sitt åtagande då... 

Magnus_J

skall finnas klara färdiga kanaler så jag ser inte så stort problem i detta med beställning.

det är ju som sagt ett försök som skall påbörjas och det är främst ett för Trygghet, inte för att göda taxichaufförer, de flesta verkar klara det ändå.

Kanske inte blir så många bokningar men det får det väl visas efter sex månaders perioden.

Nico


Nja, det handlar inte om att göda taxiförare utan mina punkter samt de Omnilasse lade till belyser att det finns en inbyggd brist i det hela... och den bristen består just i det ekonomiska incitamentet för de enskilda förarna. Hur ska man få de enskilda förarna att acceptera körningar om dessa kostar mer än de smakar?

De 'färdiga kanalerna' är i sig en chimär då en beställning till en växel inte per automatik betyder att det verkligen kommer att finnas en taxi vid t.ex. Engarn mitt i natten och jag tror växlarna/bolagen kommer få svårt att tvinga dit någon som inte befinner sig i relativ närhet. Det är bara att jämföra med hur svårt de stora stockholmsbolagen har med att få ut bilar till exempelvis Arlanda på sena kvällar och nätter, detta då trots att de körningarna i alla fall är mera lukrativa (och normalt även nyktrare) än det som SL nu hoppas på.

På det stora hela så ska jag dock inte måla f-n på väggen utan mina spekulationer var som sagt grundade på det jag utgår ifrån vad gäller kännedom om taxi. Det kan som sagt även gå vägen då småbolagen utåt periferin ofta inte har så mycket att göra just om nätterna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Varför ska man kunna beställa en taxi till Hallstavik vid denna tiden? Sista möjligheten att ta sig hit en Fredagskväll är 22.35 (20.35 fr. Stockholm) och en Lördagskväll 00:10 (22.10 fr. Stockholm).

Man borde väl i första hand satsa på någon senare anslutning till/från Norrtälje på linje 641? Så resenären slipper betala taxi denna sträcka...


/Fredde


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 08 september 2009, 10:44:57 AM
Varför ska man kunna beställa en taxi till Hallstavik vid denna tiden? Sista möjligheten att ta sig hit en Fredagskväll är 22.35 (20.35 fr. Stockholm) och en Lördagskväll 00:10 (22.10 fr. Stockholm).

Man borde väl i första hand satsa på någon senare anslutning till/från Norrtälje på linje 641? Så resenären slipper betala taxi denna sträcka...


/Fredde



Det handlar väl om att erbjuda resenärerna att beställa "anslutande" taxi via SL-trafikens representanter, inte att utöka antalet resmöjligheter med buss/tåg? Att sätta in en extra 641 kostar ju SL pengar, medan taxibeställning via buss/tåg är en service som inte borde kosta SL så mycket.

Frågan är bara hur mycket detta kommer utnyttjas på fyllenätter, då kanske 10-15 personer kräver att föraren/konduktören ska beställa taxi hem med kort varsel. Konflikter kan nog uppstå..

groenis

Jag håller nog med Nico
Kapaciteten på lediga Taxibilar i "skogen" är inte så hög och jag som åkare skulle nog tveka
att låta min bil snurra i "skogen" dessutom så skulle min förare gnälla över inkört då det
är som Nico påpekar hans lön.
Nico jag tror att man kanske kommer att påverka den del av Ringtaxi som "Dittling" var med att köpa över till 020 många av dem gillar "skogen" vad jag förstår.

/Lennart
en bra taxi har hög inkörd summa lite tommil

Magnus_J

säger inte bu eller bä. hur det funkar får väl det här försöket utvisa. men kommer det inte bilar på en beställning som är gjort till en taxiväxel är det väl inte SL, kondutören, Beställaren, utan borde då ligga i själva taxibolagets problematik om de inte får ut en bil till en beställning.

Förstår inte riktigt dessa diskussioner då de bolag som gått med i projektet har gått med på att köra dessa eventuella beställningar. får de inte pynt för körningarna får de väl ta den debatten internt.
eller så får ni väl fortsätta på nåt taxiforum..

Karsten

Citat från: Magnus_J skrivet 09 september 2009, 07:36:41 AM
säger inte bu eller bä. hur det funkar får väl det här försöket utvisa. men kommer det inte bilar på en beställning som är gjort till en taxiväxel är det väl inte SL, kondutören, Beställaren, utan borde då ligga i själva taxibolagets problematik om de inte får ut en bil till en beställning.

Förstår inte riktigt dessa diskussioner då de bolag som gått med i projektet har gått med på att köra dessa eventuella beställningar. får de inte pynt för körningarna får de väl ta den debatten internt.
eller så får ni väl fortsätta på nåt taxiforum..

Nej, jag håller nog med dig i just taxi-lönsamhetsfrågan. Om nu ett taxibolag tar på sig att utföra ett visst uppdrag är det upp till dem att skapa en organisation som säkerställer att uppdraget kan utföras. Borde det förresten inte vara bättre för hela taxiförarkollektivet om en större del av lönen var fast, och bara en liten (eller ingen) del byggde på provision?

Nico


Citat från: groenis skrivet 08 september 2009, 15:00:33 PMKapaciteten på lediga Taxibilar i "skogen" är inte så hög...

Nico jag tror att man kanske kommer att påverka den del av Ringtaxi som "Dittling" var med att köpa över till 020 många av dem gillar "skogen" vad jag förstår.

Jo, en hel del av de s.k. 'Ringbilarna' finns kvar på 020, men det har gått ett par år. Många av dessa har troligen tappat åtminstone en del av kopplingen till 'skogen' även om de flesta nog mestadels får in sina pengar på att dagtid sitta och köra färdtjänst mellan områdena och olika sjukvårdsinrättningar. Nattetid har de däremot troligen ingen större bemanning, jämför med t.ex. Bålsta taxi som väl har en nattbil ute på kommendering och en som ligger som ett slags bakjour.



Citat från: Magnus_J skrivet 09 september 2009, 07:36:41 AMsäger inte bu eller bä. hur det funkar får väl det här försöket utvisa. men kommer det inte bilar på en beställning som är gjort till en taxiväxel är det väl inte SL, kondutören, Beställaren, utan borde då ligga i själva taxibolagets problematik om de inte får ut en bil till en beställning.

Förstår inte riktigt dessa diskussioner då de bolag som gått med i projektet har gått med på att köra dessa eventuella beställningar. får de inte pynt för körningarna får de väl ta den debatten internt.
eller så får ni väl fortsätta på nåt taxiforum..

Som jag sade förut så vill jag inte måla f-n på väggen och inte heller säga bu eller bä. Visst kan och bör man även fortsätta att föra specifika taxidiskussioner på annat håll om det nu är taxis ekonomiska aspekter som man är intresserad av. Det som jag ville belysa här var dock snarare de inbyggda problemen kring hur taxi fungerar praktiskt och som då kommer att påverka kollektivtrafiken och i vårt fall då bussarna. Liksom folk i gemen oftast inte vet om att SL:s trafik utförs av entreprenörer så vet många inte heller om att taxiväxlarna i det stora flertalet av fallen vare sig äger fordon eller har egna trafiktillstånd. Det praktiska jobbet, dvs. själva körningen utförs av enskilda åkare som är anslutna/medlemmar till/i en växel. Ett par har då flera bilar, men majoriteten är s.k. enbilsåkare.

Det stora problemet blir då ofta ekonomi och det leder till andra följder. Jag undrar därför just om taxiväxlarnas ledningar brytt sig om att kolla med verkligheten innan de tackade ja till att delta i detta eller om de delvis inte har sett skogen för alla träden. Tyvärr lever ofta taxibolagens ledningar i en helt annan värld än den verkliga och just Taxi 020 har under många år varit kända för att hitta på diverse konstigheter. Att Taxi Stockholm och Taxi Kurir, som är mera i samklang med verkligheten, aktivt verkar ha avstått från att delta antyder att de insett att det finns stora svårigheter här... svårigheter som då kommer att falla på bussförarna, konduktörerna etc. och som då är orsaken till att jag gav mig in i diskussionen.

I det här fallet kommer nog de mest märkbara problemen för bussförare och konduktörer nog bli att förklara varför det inte finns någon taxi på plats. Karsten har ånyo en klar poäng i detta med att konflikter kan komma att uppstå, i synnerhet ute i buskarna där ledtiderna för att få fram en bil ibland kan uppgå till 45 minuter eller mer. Vet inte hur man gör idag, men minns att på Flygbussarna skulle man skicka ett statusmeddelande till Taxi Kurir när man var på E4 i höjd med Akalla ind. omr. för att hinna få fram bil till Haga södra. Sedan var det återigen ett nytt meddelande som gällde när man lämnat Haga södra för att få fram bilar till Cityterminalen... och då ligger dessa platser ändå relativt centralt.

I mitt exempel med Engarn ovan så måste i så fall t.ex. aktuell 670 kanske skicka en beställning redan när bussen lämnar Östra station, men det kommer ändå inte vara någon garanti för att det sedan verkligen står en taxi och väntar där för att ta någon fyllskalle vidare till Ytterby för säg 75 kronor. Visst kan det tyckas att det är taxibolagens ansvar som skrivit på avtalet (och jag förutsätter att det även finns någon vitesklausul), men det kommer ändå kanske inte märkas rent praktiskt. Står närmaste bil i Täby C så är det en bra bit ut till Engarn vilket gör att ingen kommer att tomma medvetet. Att inget av de kontrakterade bolagen heller har så mycket bilar ute på nätterna kommer som sagt att göra sitt till och i slutänden blir det som formellt sett kanske är taxibolagens problem och ansvar ändå bli något som rent praktiskt måste handhas av bussförare, konduktörer osv. 



Citat från: Karsten skrivet 09 september 2009, 10:17:22 AMNej, jag håller nog med dig i just taxi-lönsamhetsfrågan. Om nu ett taxibolag tar på sig att utföra ett visst uppdrag är det upp till dem att skapa en organisation som säkerställer att uppdraget kan utföras. Borde det förresten inte vara bättre för hela taxiförarkollektivet om en större del av lönen var fast, och bara en liten (eller ingen) del byggde på provision?

Som sagt, det formella problemet och ansvaret kommer självklart att hamna hos taxibolagen, men det praktiska problemlösandet kommer nog bussförare och konduktörer att få reda ut. Jämför med att det knappast är bussförarens ansvar att föregående tur kanske blev inställd, men det är ändå föraren som kommer att utfrågas och i princip stå tillsvars då han/hon är SL:s representant på plats.

Sen måste jag svara ett klart nej på din fråga. Om det hade funnits stora bolag som ägde alla bilar osv. så skulle det kanske fungera med fast lön och så, men med den struktur som råder, och som i princip alltid rått (möjligen med undantag i forna Sovjetunionen) inom taxi världen över, så måste det finnas en sporre. Med en månadslön rakt av fungerar inte taxi då det därmed inte finns någon orsak att jobba, istället kan man besätta någon stolpe ute i en förort och sedan sitta och läsa bok hela dagen. Om man däremot jobbar på provision så innebär det att de duktigare, dvs. de som är aktiva och alerta, tjänar mera. Med fast månadslön och ett par dåliga förare så skulle inte åkerierna överleva någon längre tid.

Avslutningsvis, att jag nu ser ganska svart (hoppas ju givetvis att jag får fel) på det hela bygger på att jag som sagt har en ganska bra kunskap om hur taxikörning fungerar i praktiken och jag undrar just om de inblandade taxibolagen ens brytt sig om att kolla om deras rullande kollegor förmår klara av detta rent praktiskt eller om ledningarna bara rycker efter alla halmstrån som det viftas med. Undrar ju lite om även SL:s parter konsulterat med någon med insyn i det praktiska eller om man nöjt sig med det som taxibolagen lovat. Jaja, den som lever får väl se hur det går...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

som tur är så är detta ännu ett expriment så det skall vara kul att se om det här går att genomföra
MEN det är som Nico säger det är fel person som får ta "skit" om det inte funkar

Då minnet är bara en kortidsförvaring så tror jag många har glömt exprimentet med att låta förare
från 020 köra bussarna i Björknäs för att täcka upp förarbristen jag tror att alla vet hur det gick

/Lennart