Redan missnöje med "stomlinjerna" i Uppsala

Startat av Jonas, 03 september 2009, 22:55:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


lil-sis

Jo de stackarna måste ju röra på sig. Flera hundra meter  :o

Ulf Rådeström

Inför en servicebusslinje som tar en timme till stan - så blir de nog fart på benen på folk ska du se  :D

lil-sis

91 går väl fortfarande förbi Nordengatan iaf fyra gånger om dagen i vardera riktning, den kan de ju ta  8)

Stefan Isaksson

Min första reaktion, när jag hörde talas om omläggningen av linje 2, var att det här är ingen bra idé.
Hittills har jag inte sett något särskilt skäl att ompröva min uppfattning.

Bortsett från att Ekebyborna fått längre till hållplatsen (något som man enligt mitt förmenande aldrig ska ta lätt på från ansvarigt håll; tal om att "några får en minut längre till hållplatsen", vilket Lantz skrev i en senare insändare, tycker jag är nonchalant) så har omläggningen av linje 2 ett par nackdelar till:

1. Linje 4 som var överbelastad med skolelever redan på den tiden många av dessa åkte linje 2, har nu blivit ännu mer överbelastad.

2. Vilka är det egentligen som förväntas åka med linje 2? Den utgår från ett område med huvudsakligen studentbostäder, så rimligen borde studenter vara den stora målgruppen. MEN numera går den på ett nästan demonstrativt sätt så långt som rimligen möjligt från de platser som studenter kan tänkas behöva åka till: universitetets lokaler respektive nationerna. Som jag ser det har linje 2 fått en sträckning utan underlag.

Jag skulle säga att om UL önskade att linje 2 verkligen skulle få ett underlag, så skulle den dras över Carolina, förslagsvis Thunbergsvägen (som linje 4 går idag). Nackdelen är givetvis att denna sträckning skulle bli lika krokig som den gamla, samt att korsningen Thunbergsvägen/Krongatan är svår med ledbuss (men ingalunda omöjlig). Och så förstås att linjen i så fall skulle gå över Stora Torget. Och det går ju inte.

SI

Björn Ax

Citat från: Stefan Isaksson skrivet 15 september 2009, 23:06:16 PM
Bortsett från att Ekebyborna fått längre till hållplatsen (något som man enligt mitt förmenande aldrig ska ta lätt på från ansvarigt håll; tal om att "några får en minut längre till hållplatsen", vilket Lantz skrev i en senare insändare, tycker jag är nonchalant) så har omläggningen av linje 2 ett par nackdelar till:

2. Vilka är det egentligen som förväntas åka med linje 2? Den utgår från ett område med huvudsakligen studentbostäder, så rimligen borde studenter vara den stora målgruppen. MEN numera går den på ett nästan demonstrativt sätt så långt som rimligen möjligt från de platser som studenter kan tänkas behöva åka till: universitetets lokaler respektive nationerna. Som jag ser det har linje 2 fått en sträckning utan underlag.

Jag skulle säga att om UL önskade att linje 2 verkligen skulle få ett underlag, så skulle den dras över Carolina, förslagsvis Thunbergsvägen (som linje 4 går idag). Nackdelen är givetvis att denna sträckning skulle bli lika krokig som den gamla, samt att korsningen Thunbergsvägen/Krongatan är svår med ledbuss (men ingalunda omöjlig). Och så förstås att linjen i så fall skulle gå över Stora Torget. Och det går ju inte.

Vad är det för problem med att få lite längre till hpl? Man får röra sig lite mera. Folk idag är för lata. Jag vet för jag är lat själv.
Det finns många som har längre till hpl än vad dom stackars ekebyborna har.

Tex när linje 17 drogs in försvann hpl domarringen. Dom som bor där är tvungna att gå ut till svartbäcksgatan. Jag har iaf inte hört nåt klagomål från dom. Eller har dom klagat??

Kan faktiskt relatera till detta själv. Precis när jag flyttade till där jag bor nu så tog dom bort den hpl som ligger närmast mitt hem. Så jag fick ca 100 meter extra till närmsta hpl. Inte blev jag nå sur för d. Får jag en liten extra promenad.

Om vi ska fortsätta ha dessa krokiga linjesträckningar så kan UL lägga ner stomlinje nätet på en gång.

Sen att linje 2 fått en sträckning utan underlag håller jag definitivt inte med om. Jag kör linje 2 relativt ofta och ont om resenärer har jag aldrig. Det är tvärtom mot gamla uppsala som resenär antalet sjunker drastiskt.

Så tyvärr är det ju så att man aldrig kan glädja alla. Om alla fick som dom ville så skulle bussen vara parkerad utanför deras dörr och åka när dom ville och direkt dit dom vill. Tror det finns ett annat ord för det. Ja just det. TAXI.

Då buss är till för den stora massan så kan vi inte glädja alla. Man får ta den där extra promenaden och få lite motion.

jocke

Jag kan på ett sätt hålla med ekebyborna.

Området har växt senaste åren, och har förlorat 2 av de 2 linjer som trafikerade sträckan förr.

Det är egentligen ganska konstigt om man tänker efter. Jag säger inte att man inte kan ha lite längre o gå, men det är ändå rätt ologiskt om man vill att fler ska åka buss.

Angående "kompleteringslinjer".

Varför inte dra 4an Krongatan - St Johannesgatan - Helsingforsgatan - Nordengatan - Ekebyvägen, med hållplatserna (Kåbovägen, Klangs Gränd, Helsingforsgatan, Värnortsgatan) istället för dens nuvarande sträckning vid tartugatan. Då skulle iaf Ekeby få trafik under högprioriterade tider.
Kanske inte jätterolig sträckning, kan dock inte tänka mig att den tar mer än 5-6 minuter mer än dagens sträckning.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niclas Rosenius

Citat från: jocke skrivet 18 september 2009, 02:43:21 AM
Jag kan på ett sätt hålla med ekebyborna.

Området har växt senaste åren, och har förlorat 2 av de 2 linjer som trafikerade sträckan förr.

Det är egentligen ganska konstigt om man tänker efter. Jag säger inte att man inte kan ha lite längre o gå, men det är ändå rätt ologiskt om man vill att fler ska åka buss.

Angående "kompleteringslinjer".

Varför inte dra 4an Krongatan - St Johannesgatan - Helsingforsgatan - Nordengatan - Ekebyvägen, med hållplatserna (Kåbovägen, Klangs Gränd, Helsingforsgatan, Värnortsgatan) istället för dens nuvarande sträckning vid tartugatan. Då skulle iaf Ekeby få trafik under högprioriterade tider.
Kanske inte jätterolig sträckning, kan dock inte tänka mig att den tar mer än 5-6 minuter mer än dagens sträckning.

     Kan hålla med dig, Jocke. När det gäller 4an linje dragning skulle den vara ett !lttre alternativ än vad den går nu och täcka upp Studenvägens alla studenter som skall ner på stan. Dessutom skulle man få bort den dåligt placerade nya hpl Tartugatan riktning mot stan. Där den ligger nu är en ren trafikfara skymd bakom träd och kurva.

   //Niclas

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 20 september 2009, 02:10:39 AM
gatu och trafikkontoret svarar på kritiken och utlovar mer trafik på Linje 4 bla.

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=0-TYPE=paperarticle,00.html?db=UNTW&search7_guid=UNT200909150129

Tycker det är bra att dom inte gör några större ändringar som att dra om 2:an igen. Ska 2:an vara stomlinje kan den inte gå igenom ekeby. När signalprio kommer igång så hoppas jag att det kommer bli bättre längs luthagsesplanaden.

Men det är som dom skriver i svaret att alla ändringar ses som negativa av vissa.
Så dom kan göra ändring på vilken linje som helst som vissa kommer anse som negativa.

Men när folk är vana med ändringen så brukar det ofta gå bra.

jocke

Personligen ser jag inte att de borde ändra 2an.

Jag ser de bara som att 4an skulle kunna ta svängen genom Ekeby istället för o åka utanför.

Men vi får väl se vart tätare turer o de leder till.
Jag förändrar era liv med detta inlägg