Hornsbegs B9S + Omnilink led

Startat av Yujin Zhang, 17 augusti 2009, 19:10:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Vet att detta ämne kommer upp lite då och då så därför bestämde jag att besöka Humlegården i eftermiddags för att kolla vilka vagnar HB verkligen har i dagsläget. De sex vagnar som jag såg i eftermiddags var alltså: 6025, 6027, 6028, 6032, 6608 och 6610. Förutom dessa 6 ska det finnas två bussar till (då det rullar 8 omlopp på morgonen).

Detta (och mina åkningar med främst 6608 och 6610 under sommaren på HBs turer) dementerar alltså uppgiften från en annan skribent att HBs "förortsvagnar" är vandrande pokaler, utan de är mer eller mindre stationerad i Hornsberg så länge man har körningar på Täbylinjer (o ev verkstadsbesök). Betänk att just 6608 och 6610 tillhör de första vagnarna som kom till Hornsberg när HB började köra med B9S på Täbylinjerna.

Martin S

Hej.

Såg en röd OmniLink led på linje 4 i eftermiddags på Sankt Eriksgatan. Nummret var 6?22. Kom från Vasastan och skyltade om till "Ej i trafik" vid Fridhemsplan. Vilka Norrortslinjer är det Hornsberg kör och har man alla avgångar på dessa linjer?


Mvh Martin

Jonathan W

Jag fotade 6022 och 6026 på linje 4 idag. Har dessa flyttats till Hornsberg?

Ted Selander

Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 augusti 2009, 19:10:36 PM
Vet att detta ämne kommer upp lite då och då så därför bestämde jag att besöka Humlegården i eftermiddags för att kolla vilka vagnar HB verkligen har i dagsläget. De sex vagnar som jag såg i eftermiddags var alltså: 6025, 6027, 6028, 6032, 6608 och 6610. Förutom dessa 6 ska det finnas två bussar till (då det rullar 8 omlopp på morgonen).

Svaret för dagen finns förmodligen redan i tråden.

Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 augusti 2009, 19:10:36 PM
Detta (och mina åkningar med främst 6608 och 6610 under sommaren på HBs turer) dementerar alltså uppgiften från en annan skribent att HBs "förortsvagnar" är vandrande pokaler, utan de är mer eller mindre stationerad i Hornsberg så länge man har körningar på Täbylinjer (o ev verkstadsbesök). Betänk att just 6608 och 6610 tillhör de första vagnarna som kom till Hornsberg när HB började köra med B9S på Täbylinjerna.

Jag önskar att du inte vore fullt så kategorisk i dina inlägg. Det förtar lusten att bidra med uppgifter.
Är size 6 verkligen den minsta som finns? >:(

/Ted

Ulf Rådeström

Citat från: Ted S skrivet 17 augusti 2009, 21:59:23 PM

Jag önskar att du inte vore fullt så kategorisk i dina inlägg. Det förtar lusten att bidra med uppgifter.
Är size 6 verkligen den minsta som finns? >:(

/Ted

haha...bra den...jag fick nästan kliva in i skärmen för o kunna läsa vad som stod.
Men är det inte så att det finstilta är det man helst ska missa i kontrakten man skriver under ;-)?

Undrar vad det var bra för - en ursäkt eller dementi som dom flesta skulle missa för att man egentligen inte ville skriva den o erkänna eller vaddå?  :)

Yujin Zhang

Citathaha...bra den...jag fick nästan kliva in i skärmen för o kunna läsa vad som stod.
Men är det inte så att det finstilta är det man helst ska missa i kontrakten man skriver under ;-)?

Ja det är väl då zoom-funktionen på IE kommer in? :)

CitatUndrar vad det var bra för - en ursäkt eller dementi som dom flesta skulle missa för att man egentligen inte ville skriva den o erkänna eller vaddå?

Enkelt, trådens huvudsyfte är inte dementera felaktiga uppgifter som skrevs på forumet tidigare, utan den ska informera någonting som vissa kanske är intresserade av att veta (och ni som inte är, läs inte tråden då) Sedan för de som verkligen är kalenderbitare som börjar tänka "nämen vänta, skrev inte någon annan någonting annat för ett tag sedan?", ja det är då den lilla size6 texten kommer in. :D

Ulf Rådeström

Jamen du....skriv vad du ska så att man kan läsa utan o löjla dig med en massa småtext - man undrar ju bara vad du håller på med som du märker - är det inte bättre o låta bli o skriva det istället?  :)

Nico


Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 augusti 2009, 19:10:36 PMDetta (och mina åkningar med främst 6608 och 6610 under sommaren på HBs turer) dementerar alltså uppgiften från en annan skribent att HBs "förortsvagnar" är vandrande pokaler, utan de är mer eller mindre stationerad i Hornsberg så länge man har körningar på Täbylinjer (o ev verkstadsbesök). Betänk att just 6608 och 6610 tillhör de första vagnarna som kom till Hornsberg när HB började köra med B9S på Täbylinjerna.

Tog mig friheten att låta texten i citatet vara normalstor för den allmänna läsbarhetens skull. Sedan hör det till god debattetikett att lämna någon form av koppling till det man replikerat på istället för att komma med menande antydningar. Nu vet jag inte helt säkert om det är mitt svar i tråden som avses, men det ligger nog ganska nära till hands att anta det. Citerar därför mitt svar nedan.

Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2009, 22:09:52 PM...undrar jag om man egentligen kan säga att denna (eller B9S-vagnarna) egentligen tillhör Hornsberg?

Snarare handlar det väl om vagnar som lånas ut av Norrort till Hornsberg för att användas på de omlopp som de senare hjälper till med inom Norrorts område, dvs. t.ex. 608, 628 osv? I alla fall verkar det liksom inte vara fasta vagnar som finns i Hornsberg utan dessa byts ut med jämna mellanrum allteftersom större behov än enbart tankning uppstår... och då ställer man dit det man har tillgängligt i Täby.

Orsaken till att jag uttryckte tvivel är att man med andra utgångspunkter ser lite annorlunda på detta. Körde t.ex. 6612 för drygt ett år sedan när jag gjorde ett reservpåhugg på från Hornsberg. Om jag inte missminner mig helt så är den vagnen numera åter i Trafikområde Roslagen och t.o.m. att den är stationerad i Norrtälje. Har även sett en del annat som verkar ha kommit och gått så...

Jag har i övrigt inte skrivit (och troligen ingen annan heller) att vagnarna är vandringspokaler. Däremot erkänner jag villigt att jag har lämnat ett visst tvivel kring hur fast placerade vagnarna egentligen är och att utsättningen till Hornsberg fungerar som utsättning till vilken underdepå som helst då det oftast är ungefär samma vagnar som återfinns på dessa... om det sedan är depån på Ljusterö eller den i Hornsberg är ovidkommande. Att 6608 och 6610 är kvar fortfarande antar jag i så fall annars mest beror på att inget större inträffat med dessa som gjort att de måst bort för en längre tid.

Mina tvivel bygger i övrigt på två saker. För det första då på att i synnerhet för Volvovagnarna så saknar Hornsberg i vissa fall möjligheter till åtgärder, t.ex. större servicejobb, plåtskador etc. görs troligen med fördel i Täby. Skulle en vagn behöva vara borta längre tid så skulle i så fall ett tomrum uppstå om likvärdig ersättning skickas och om likvärdig ersättning skickats så är ju frågan om man behöver göra flera rockader än så? För det andra så brukar man låta vagnarna vara registrerade på det garage som de tillhör och i det här fallet är både 6608 och 6610 fortfarande registrerade på Kemistvägen 12 i Täby, dvs. Täbygaraget. Det senare går lätt att se via t.ex. Fordonsfrågan hos TS.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman