Regionalstandard och linjebeskrivning [SL]

Startat av Yujin Zhang, 16 augusti 2009, 21:25:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Vilka krav måste en buss fylla om det står "regionalstandard" under fordonskrav på SLs linjebeskrivning? Varierar kraven från linje till linje (eller avtal till avtal) trots det står enbart regionalstandard och ingenting mer detaljerad på linjebeskrivningen?

(Sedan hur icke-regionalstandard vagnar kan hoppa in för att kunna "rädda" en avgång, ja sådana saker är jag fullt medveten om och såldes ingenting som behöver påpekas här.)

Måns Johannesson

Med regionalstandard menas höga ryggstöd, läslampor samt gardiner.

/Måns

homer

Citat från: Måns Johannesson skrivet 16 augusti 2009, 23:31:48 PM
Med regionalstandard menas höga ryggstöd, läslampor samt gardiner.

/Måns

skulle gardiner vara standard skulle busslink bryta mot avtalen eftersom dem inte har de i annat än dem bussar som beställdes till Stockholmsförsöket

Yujin Zhang

Citat från: Måns Johannesson skrivet 16 augusti 2009, 23:31:48 PM
Med regionalstandard menas höga ryggstöd, läslampor samt gardiner.

/Måns

Hur är det med AC och bälte?

Citatskulle gardiner vara standard skulle busslink bryta mot avtalen eftersom dem inte har de i annat än dem bussar som beställdes till Stockholmsförsöket

Nja det där är lååångt ifrån sanningen då samtliga blåa B9S i 63XX serien har gardiner (även om Råstas dröjde några veckor) och även en del av de nyare Omni har det.

Yujin Zhang

CitatVad är f.ö problemet?

Det finns inget. Måste det alltid finnas ett problem för att ta upp en diskussion om saken; får man inte bara nyfiken för en gångs skull? ;D

Abbielita

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2009, 00:48:52 AM
Bälten är årsmodellbetingat och har inget med regional att göra
A/C är inget generellt krav.

Vad är f.ö problemet?

På sätt och vis har det det, eftersom bälten inte är krav i buss av klass 1. Oavsett ålder.

Matte

Citat från: homer skrivet 16 augusti 2009, 23:38:41 PM
skulle gardiner vara standard skulle busslink bryta mot avtalen eftersom dem inte har de i annat än dem bussar som beställdes till Stockholmsförsöket

Sedan finns det ju hulliganaer som ständigt Sliter sönder dom, Skär med kniv så det bara är strimlor av gardinen. Och andra äckel Snyter sig i gardinerna, torkar av sig om munnen efter dom intagit nån typ av måltid/dryck. Jag har sett det mesta som hänt med dessa gardiner när jag efter den linjen gått igenom vagnen så jag förstår att dom inte hängs tillbaka efter dom blivit vanadliserade eller nån som snytigt sig i dom.

Karsten

Citat från: Matte skrivet 18 augusti 2009, 16:07:08 PM
Sedan finns det ju hulliganaer som ständigt Sliter sönder dom, Skär med kniv så det bara är strimlor av gardinen. Och andra äckel Snyter sig i gardinerna, torkar av sig om munnen efter dom intagit nån typ av måltid/dryck. Jag har sett det mesta som hänt med dessa gardiner när jag efter den linjen gått igenom vagnen så jag förstår att dom inte hängs tillbaka efter dom blivit vanadliserade eller nån som snytigt sig i dom.

Jag håller i princip med dig, det vore mycket bättre med solskyddsgardiner av rullgardinstyp. Men frågan är vad som verkligen gäller. Om beställaren beställer trafik med bussar med gardiner så är det väl upp till trafikutövaren att se till att gardiner finns. I det borde ingå att byta ut och tvätta gardiner som farit illa av snorungar (OBS! Lustigt!) och vandaler.

Simon Bertilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 16 augusti 2009, 23:31:48 PM
Med regionalstandard menas höga ryggstöd, läslampor samt gardiner.

/Måns

Jag är väldigt glad om jag slipper gardiner när jag åker buss. Särskilt på Volvo 9700 där rutorna är välvda, är de extremt irriterande. I Söndags när jag åkte ner till Malmö med Skåneexpressen 1 fick jag flytta på mig för att slippa gardinen som hängde in över sätet.
På tågen har man haft rullgardiner som följer rutan hur länge som helst. När ska bussbranschen inse att det är mycket bättre?

Matte

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 augusti 2009, 21:35:22 PM
Jag är väldigt glad om jag slipper gardiner när jag åker buss. Särskilt på Volvo 9700 där rutorna är välvda, är de extremt irriterande. I Söndags när jag åkte ner till Malmö med Skåneexpressen 1 fick jag flytta på mig för att slippa gardinen som hängde in över sätet.
På tågen har man haft rullgardiner som följer rutan hur länge som helst. När ska bussbranschen inse att det är mycket bättre?

Ja det finns ju vad jag vet på turist bussar (som jag åkt med) med rullgardiner som mankan se ut genom. Men sedan det är väll upp till den som beställer bussen och betalar för den som också betalar för hur bussen ska vara utrustad. I vissa fall så kan jag tänka att många bussar är välldigt snålt beställda.

Och att det inte ersätts nya gardiner med dom som har snytit sig i dom eller vandaliserat dom kan ju finnas flera anledingar till det. Tex bristfällig konstruktion. Som tex Scania OmniLink sitter med typ 8-10 plastkrokar i tak karross och lika så ett par riktigt klena plast krokar i själva gardinen. Sedan med bussar som har öppningsbara fönster så klämms gardinen till 80% i fäll fönstrena. Sedan så är det ju så att det kommer endå bli förstört nästa dag då ungarna ska till/hem från skolan.... Det borde finnas inredning i bussar som är piller fria för alla ungar som gärna pillar på allt möjligt...

Simon Bertilsson

Citat från: Matte skrivet 18 augusti 2009, 22:04:01 PM
Ja det finns ju vad jag vet på turist bussar (som jag åkt med) med rullgardiner som mankan se ut genom. Men sedan det är väll upp till den som beställer bussen och betalar för den som också betalar för hur bussen ska vara utrustad. I vissa fall så kan jag tänka att många bussar är välldigt snålt beställda.

Och att det inte ersätts nya gardiner med dom som har snytit sig i dom eller vandaliserat dom kan ju finnas flera anledingar till det. Tex bristfällig konstruktion. Som tex Scania OmniLink sitter med typ 8-10 plastkrokar i tak karross och lika så ett par riktigt klena plast krokar i själva gardinen. Sedan med bussar som har öppningsbara fönster så klämms gardinen till 80% i fäll fönstrena. Sedan så är det ju så att det kommer endå bli förstört nästa dag då ungarna ska till/hem från skolan.... Det borde finnas inredning i bussar som är piller fria för alla ungar som gärna pillar på allt möjligt...

Jag kan köpa faktumet att rullgardiner skulle vara lyx, men hur som helst vore det skönt om man fimpade de vanliga gardinerna helt och hållet ändå.
Hellre ingenting än att de hänger och är i vägen.

Fredde

Citat från: Matte skrivet 18 augusti 2009, 22:04:01 PM
Sedan så är det ju så att det kommer endå bli förstört nästa dag då ungarna ska till/hem från skolan.... Det borde finnas inredning i bussar som är piller fria för alla ungar som gärna pillar på allt möjligt...

Har man den inställningen behöver man ju tex. inte städa bussen heller. Den kommer ändå se likadan ut efter några timmar igen... /Fredde


Matte

Citat från: Fredde_J skrivet 18 augusti 2009, 22:25:01 PM
Har man den inställningen behöver man ju tex. inte städa bussen heller. Den kommer ändå se likadan ut efter några timmar igen... /Fredde



Nej då städa är en helt annan sak. Själv så städar jag bussen själv om det finns tillfälle eller lagar det jag själv kan laga som gått sönder i tex passagerar utrymmet. Men efter att ha sett vad folk gör med gardiner eller andra komfort höjande standard inne i bussen så förstår jag att personalen tröttnar på att hålla på med det hela tiden. För det är ju var enda dag nått nytt som hänt i bussens komfort höjande standard.

homer

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 augusti 2009, 22:12:56 PM
Jag kan köpa faktumet att rullgardiner skulle vara lyx, men hur som helst vore det skönt om man fimpade de vanliga gardinerna helt och hållet ändå.
Hellre ingenting än att de hänger och är i vägen.

Gardiner dämpar ljudet väldigt bra så man slipper åka runt i en resonanslåda hela dagarna, dessutom ser de mycket trevligare ut