Permobilist nekades åka med UL

Startat av Jonas, 08 augusti 2009, 11:05:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Nico


Visserligen, men även trafikanten/resenären i sig verkar lite udda... liksom artikeln överlag. För det första undrar jag t.ex. vilken taxi han beställde för det som syns på bilden hade aldrig gått in i någon av de taxibilar jag kört under åren. Har han dessutom haft permobil i över tio år så undrar jag faktiskt även hur han lyckats klara sig utan färdtjänst under den tiden?! Detta då de som åker permobil brukar åka färdtjänstbuss snarare än taxi.

Sedan undrar jag lite över avslutningen... "- Kontakta i förväg? Men jag kan väl inte veta hur lång tid det tar att uträtta mina ärenden? Det som är bra med bussar borde väl vara att man inte binder upp sig för vilken tid man vill åka förutom de tider som tidtabellen anger?­" Visserligen ska självklart även handikappade kunna åka relativt fritt, men samtidigt måste det ju ändå finnas ett visst förbehåll då ett handikapp i sig normalt ofta innebär någon form av begränsning.

Att åka på vinst och förlust känns aningen dristigt så uppmaningen om att säga till i förväg tycker i alla fall jag känns som ett relativt befogat önskemål från bussarna... i synnerhet om nu inte alla fordon är handikappanpassade. Permobiler väger som sagt en del och är inte ramper, dörrar mm. anpassade så så kan man knappast begära att föraren ska lyfta ombord grejer som kanske väger mellan 50-100 kg, ja i extremfallen uppåt 200 kg. Överlag känns dock även detta som ett utslag av nyhetstorka.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

RoTe

#2
Detta är ungefär som fågeltornet i Knivsta som hotas att rivas pga handikappkrav. HSO kräver att de ska bygga en väg samt hiss upp i tornet och kommunen har inte råd.

Tillgänglighet för alla, till vilket pris??
Jo priset blir att alla andra passagerare blir 20 minuter sena och missar sina anslutningar pga att EN handikappad ska med. Ska vi lägga tidtabellerna efter de handikappade kommer alla åka bil istället. 40min EXTRA tid på bussen...

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 augusti 2009, 11:51:09 AM
Vad jag kan se så har inte UL i sin tidtabell för Linje 811 någon garanti om att alla turer körs med bussar utrustade med lyft/ramp och inte heller någon generell garanti att så sker, dessutom är det nog så att många lyftar inte är specade för stora permobiler som med förare kan väga över 400 kg i vissa fall, så länge inte någon garanti finns rörande vilka turer som utförs med lämpligt fordon är nog det enda att själv kontakta resp operatör/huvudman innan man tänkt att resa eller att man om möjligt nyttjar en mindre rullstol just vid dessa tillfällen, Permobilen är ju inte riktigt till för liknande äventyr

Nu kan det ju vara så att det finns men att jag inte har koll på det men det rimliga är väl att de även finns en standard för Permobiler(elrullstolar) så att en lift/ramptillverkarna vet att en lift som klarar av en typ av permobil klarar av alla. Som står i kommentarerna till artikeln så börjar ju många av tingestarna nu likna småbilar eller i vart fall mopedbilar och någonstans går ju gränsen för vad man kan ta med i bussen om man inte ska konstruera bussen som en lastbil med bakgavellyft och jättestort godutrymme för Permobilerna.

Jo

Citat från: RoTe skrivet 08 augusti 2009, 12:09:34 PM
Detta är ungefär som fågeltornet i Knivsta som hotas att rivas pga handikappkrav. HSO kräver att de ska bygga en väg samt hiss upp i tornet och kommunen har inte råd.

Tillgänglighet för alla, till vilket pris??
Jo priset blir att alla andra passagerare blir 20 minuter sena och missar sina anslutningar pga att EN handikappad ska med. Ska vi lägga tidtabellerna efter de handikappade kommer alla åka bil istället. 40min EXTRA tid på bussen...

Det är nog långt ifrån det ända exemplet. Läste för en tid sedan att det fanns förslag på att banverket skulle bli ansvariga för att handikappade kunde ta sig ombord från stationen till tåget. Min första tanke var att detta nog kommer att innebära ytterliggare en våg av nedläggningar av kvarvarande befintliga småstationer.

Ifrågasättandet av om man verkligen kan handikappanpassa allting är nog befogad men inte politiskt korrekt. De enkla billiga lösningarna försvinner ju ofta nu och det blir istället ingenting av projektet alls. Finns ju exempel i städer med bostadsbrist där man inte fått bygga lägenheter tänkta till studenter för att dessa hade kommit att sakna hiss eller inte haft tillräckligt med parkeringsplatser.

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 augusti 2009, 10:43:28 AM
De ramper och lyftar som finns (tåg o buss) är konstruerade för 300 kg, dessa klarar inte att ta ombord vissa modeller av elrullstolar (för utebruk) vare sig p.ga vikten (om inte kunden kan lämna stolen) eller måtten.
Bakgavellyftar på rullstolsfordon har lyftar med 400 kg kapacitet och även större mått.

En Permobil har en längd mellan 1,1-1,6 m och en bredd mellan 0,65-0,95 m, en tomvikt (utan tillbehör/förare) mellan 150-200 kg

Så du hittade någon kravspec för dylika fordon vilket inte jag gjorde. Då borde det viktmässigt vara OK med de flesta stolar och lyftar så länge kunden inte väger mer än 100 kg. Jag antar att du inte specifikt menar företaget Permobil utan även konkurrerande företags produkter.

Jag menar dock att det förmodligen finns mer att göra. Om man nu från samhällets sida anser att det är ett prioriterat område borde dock kravet riktas mot elrullstolstillverkarna och tillverkarna av liftar att ta fram någon branchgemensam standard så att produkterna fungerar tillsammans.

Nico


Kruxet är väl att det inte alltid heller enbart är vikten som avgör. Vissa vagnar har kanske en ramp som klarar detta viktmässigt, men har dörrar som inte medger en alltför stor bredd (då en permobil som sagt oftast är bredare än en vanlig rullstol) och därför även anv'nder en smalare ramp.

Visst går det att bygga om/bort sådana förhållanden, men rör det sig om ett par hundra vagnar eller mer så misstänker jag starkt att de ansvariga säger ifrån då det faktiskt måste finnas någon balans mellan utgifterna och nyttan man önskar uppnå.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 augusti 2009, 11:37:21 AM
Hittade?  Det var bara att ta fram specifikationer ur datorns gömmor  ;)
En av de vanligaste lyftarna för montering i bakdörrar har ett mått (lyftplatta) på 1200+800 mm, här funkar det inte med en permobil för "utebruk" som har måtten 1400x900, även om det skulle gå viktmässigt.

Lyftar (och ramper) är inte konstruerade för att klara dessa stora och tunga elrullstolar avsedda för mobilt bruk utomhus, att anpassa till dem torde inte vara omöjligt men mycket kostsamt och hela tiden blir ju modellerna större o tyngre och kräver mer o mer golvyta ombord.


Det jag efterlyste var någon form av standard iform av mått och vikt. Från samhällets sida lyckas man ju specificera allt annat och man borde därför också kunna specificera maxvikt och maxmått på en elrullstol. Jag antar att det är landstingen/kommunerna som står för de flesta inköp av fordonen och inte brukaren själv. Om avsikten är att man ska ta med sig dessa på bussar, tåg och i färdtjänstfordon borde man ju inte köpa in större eller tyngre hjälpmedel än vad som går att ha med sig. Annars för man väl helt enkelt upplysa brukaren att det är ett hjälpmedel som man inte kan ta med sig var man vill utan det är tänkt för att användas till transport för hemorten. 

Clabbe

Det är inte bara endast lyft/ramp som gör att det kan vara olämpligt att medföra el-stol. Det är helt andra krav på golv, fästpunkter och spännband.
Om det i t ex en MB 518 är lagligt att transportera 2-3 rullstolar, får man bara ta med 1 el d:o, pg av ovannämda.
Det är stor skillnad på spännbanden i styrka. Samma sak att sätta bälten i en stol,vars golv inteär anpassad för det i byggnationen.