Borås Lokaltrafik har fått ny bussparkering...

Startat av Svemicke, 02 augusti 2009, 14:54:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 05 augusti 2009, 01:05:14 AM
Orustföraren klarade det med bravur så det är nog inga problem. Fast det kan vara från förare till förare också.

Jo, men de har väl styrbar bakaxel. I så fall bör det ju gå. Det var de utan sådan jag tänkte på fast jag inte skrev det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Orust har väl ingen buss utan styrbar boggie  alla B-L är stela   möjligen 228 229 är svängbara ?? Har ej koll på dem
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 05 augusti 2009, 09:10:52 AM
Orust har väl ingen buss utan styrbar boggie  alla B-L är stela   möjligen 228 229 är svängbara ?? Har ej koll på dem

228 och 229 vet jag inte men BL:s MAN-bussar 070-078 har styrbar boggi.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Sant men jag tänkte enbart på landsbyggdsbussarna .. hur nu det kan komma sig ??? ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 augusti 2009, 08:54:56 AM
Jo, men de har väl styrbar bakaxel. I så fall bör det ju gå. Det var de utan sådan jag tänkte på fast jag inte skrev det.
Så avsevärt stor skillnad är det inte på stel och styrbar boggi så jag tror inte det får så stor inverkan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

Citat från: Svemicke skrivet 05 augusti 2009, 11:24:09 AM
Så avsevärt stor skillnad är det inte på stel och styrbar boggi så jag tror inte det får så stor inverkan.

Jo det är ganska stor skillnad. Kör både 14,5m med stel och styrbar sista axel, det blir väl ungefär räknat en meter större vändradie.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 06 augusti 2009, 02:03:36 AM
Jo det är ganska stor skillnad. Kör både 14,5m med stel och styrbar sista axel, det blir väl ungefär räknat en meter större vändradie.

Och är bussen 15 meter blir det väl ännu större skillnad eller tänker jag fel där?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Styrbar skonar ju både däck och bakvagn..  stel äter däck fort ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Tomas skrivet 06 augusti 2009, 02:03:36 AM
Jo det är ganska stor skillnad. Kör både 14,5m med stel och styrbar sista axel, det blir väl ungefär räknat en meter större vändradie.
Så pass ändå? Jag märkte inte så stor skillnad, men reflekterar man inte över det, märker man det kanske inte?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

I sammanhanget kan vi ju betona att stel stödaxel, med ett antal ton på varje singelhjul sliter hårt på underlaget när de sas går "på tvären" mot beläggningen; väghållarens syn på saken Annars kan man väl säga att styrbar stödaxel gör mellan 0.3m till 0.65 m beroende på längd, axelarrangemang och konstruktion på bakre överhängets svepradie. Som exempel kan jag ur minnet erinra mig att att en MAN A26 har 5 meter från drivaxel till vagnens sista punkt. Det är väl ungefär en 740 ...
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 augusti 2009, 17:41:05 PM
Just nu finns det på sin höjd plats för en buss. Frågan är hur det kommer att bli när Brodalsgatan öppnas igen om två veckor. Men visst behövs uppställningsplats för ett par bussar. Dock finns ju en bussparkering vid Resecentrum. Det är dock svårt att nå denna från hållplatsområdet utan en massa krångel.


Ja visst talades det väl om att Brodalsgatan skulle vara klar i dagarna - men när jag tog nedanstående bilder igår den 14 augusti såg det inte ut att kunna rulla några bussar där på ett tag ännu. I så fall får man sätta ordentlig fart i helgen...


Gatan går in vid den svarta bilen, trafikljusen är övertäckta med orange huvor.





Denna bild tog jag den 30 juni.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 15 augusti 2009, 10:05:12 AM
Ja visst talades det väl om att Brodalsgatan skulle vara klar i dagarna - men när jag tog nedanstående bilder igår den 14 augusti såg det inte ut att kunna rulla några bussar där på ett tag ännu. I så fall får man sätta ordentlig fart i helgen...


Den blir inte klar och jag såg någonstans information där man tagit höjd för en förlängning genom att ange ett cirka.
Linje 100 har nu flyttat till nedre planet igen och gör alltså samma sväng som övriga bussar får göra om du skall ut eller in till detta plan. Därmed är också parkeringsplatserna vid Borås central kraftigt decimerade. Såväl Brodal som den dyra men utmärkta parkeringen invid stationen är borta under ombyggnaden.
Annars har det gått bra att köra runt sedan man markerat rundbanan med koner. Sedan var det en donna från Orusttrafiken i går som fått för sig att privatbilar inte fick köra framför centralstationen och i den här slingan och därför tutade på och tillrättavisade de privatbilister som var i vägen i hennes tycke.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Vem skall detta garage vara upplåtet åt? Är det för allmänheten eller är det enbart för det där företaget som skall ligga där?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 17 september 2009, 11:27:12 AM
Vem skall detta garage vara upplåtet åt? Är det för allmänheten eller är det enbart för det där företaget som skall ligga där?

Vilket garage?
Kan för övrigt nämna att det inte hänt någonting på platsen ännu. Möjligen då att det ser ut att vara ännu längre kvar till färdigställande. Dessutom drabbades området under det gångna veckoslutet av två bränder, vilket knappast påskyndar arbetet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

#29
Citat från: Svemicke skrivet 17 september 2009, 11:27:12 AM
Vem skall detta garage vara upplåtet åt? Är det för allmänheten eller är det enbart för det där företaget som skall ligga där?

Parkeringsgaraget under Gina Tricots nya byggnad blir för allmänheten. Jag antar att det blir betydligt dyrare att parkera där än de 18 kr/dygn som det kostade på den gamla parkeringsplatsen. Just nu och tills allt är klart är parkeringssituationen ganska bedrövlig kring Borås Resecentrum men dessbättre utan att något större kaos utbrutit trots allt.

Jag har upptäckt att parkeringen vid Magasinsgatan fungerar hyfsat som pendelparkering tills vidare. Runt 70-80 meters promenad till bussarna blir det. Närmsta gångvägen är avstängd under rondellbygget Norrbyleden/Centralbron, därför måste man använda trapporna på andra sidan centralbron.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-