Nyheter SL-trafiken hösten 2009

Startat av Yujin Zhang, 22 juli 2009, 21:56:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 04 augusti 2009, 11:53:00 AM
Det är ju mest en fråga om att köra mer i lågtrafik, än i högtrafik. Upplägget borde väl kräva 17 omlopp som mest (om man inte kör tomkörningar för avlösningar), vilket väl är en eller ett par bussar till än tidigare (i högtrafik är ju utökningen rätt liten - istället för två/fyra fördelning mellan Stenhamra och Skärvik, blir det tre/tre. Det är ju precis 17 blåa Scaniabussar man har, så det är ju lite för liten reserv. Det är väl därför troligt att man väljer att lacka om någon av de röda Scaniorna, då ju det innebär en trafikminskning för 336 i högtrafik i gengäld. Låggolvskravet skall ju gälla för 176/177 som jag förstått det, så man kan ju inte använda några av de gamla Volvoledarna, om man nu inte vill riskera böter ialla fall- men då är det ju bättre att köra med en röd låggolvare antar jag. Nu var det ju några trafikutökningar som tillkom i högtrafik, (plus en buss som brann nyligen, så några tillskott borde behövas, men frågan är väl om det blir ledbussar i sådana fall)

16 omlopp kan man få ned det till, då räknat med så korta vändtider som möjligt (dvs ingen dubbel vändtid vid någon ändhållplats). Då kanske 17 blå är lagom..

Omnilasse

#46
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 augusti 2009, 12:31:03 PM
Nu börjas det med spekulationerna igen ;)

Som jag ser det har SL beställt en trafikförändring som inte var beslutad när upphandlingen skedde (jag minns inget sådant i a f), frågan är då om indragningar o utökningar km mässigt tar ut varandra? isåfall blir det ett nollsummespel under förutsättning att SL inte beställer ytterligare en dimensionerande buss, d.vs klarar man att utföra den utökade trafiken med det antal dim bussar som fanns tidigare?

SL har ju som bekant tidigare flera gånger valt att inte beställa fler dim blåbussar och väldigt sällan om det är fråga om bussar som är utöver dimensioneringen (teknisk reserv) här godtas som bekant röd buss, därför är det högst osannolikt att SL beställer och betalar för ytterligare fordon om dessa inte krävs för att utföra trafikutbudet och innebär utökningen en ökning av antalet dim bussar av blå modell innebär det inte med automatik att man tecknar en överenskommelse att utöka vagnparken med blå bussar omgående.

Alltid kul att spekulera :)

Du har rätt Karsten, det räcker med 16 bussar, (räknade med att spetsvändning i Skärvik på eftermiddagarna skulle bli för knapp, men det fungerar nog med tanke på att det finns gott om tidsreglering i Mörby på eftermiddagarna). Och då räcker ju de dimensionerade bussarna, sedan är det förstås klart att utnyttjandet av bussarna blir högre när det är 14 omlopp i trafik hela dagen måndag-lördag, mot dagens 8, dessutom skall man ju öka trafiken enligt planerna ytterligare inför nästa höst (när det är timmes respektive halvtimmes trafik om styrelsen tar det förslaget förstås). Så den delen av fordonsparken blir ju förstås mer känslig...Men som jag skrev, den egentliga trafikökningarna har ju skett på den övriga trafiken genom att låta 303 gå till Brommaplan, förstärkning på 309, och 311, samt att sträcka ut samtliga turer på 338 till Brommaplan. Så kommer det några nya bussar, torde det nog snarare bli några till normalbussar och några "nya" bussar lär det väl inte bli i sådana fall, utan kanske snarare några begagnade danskar...

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 04 augusti 2009, 13:39:39 PM
Alltid kul att spekulera :)

Du har rätt Karsten, det räcker med 16 bussar, (räknade med att spetsvändning i Skärvik på eftermiddagarna skulle bli för knapp, men det fungerar nog med tanke på att det finns gott om tidsreglering i Mörby på eftermiddagarna). Och då räcker ju de dimensionerade bussarna, sedan är det förstås klart att utnyttjandet av bussarna blir högre när det är 14 omlopp i trafik hela dagen måndag-lördag, mot dagens 8, dessutom skall man ju öka trafiken enligt planerna ytterligare inför nästa höst (när det är timmes respektive halvtimmes trafik om styrelsen tar det förslaget förstås). Så den delen av fordonsparken blir ju förstås mer känslig...Men som jag skrev, den egentliga trafikökningarna har ju skett på den övriga trafiken genom att låta 303 gå till Brommaplan, förstärkning på 309, och 311, samt att sträcka ut samtliga turer på 338 till Brommaplan. Så kommer det några nya bussar, torde det nog snarare bli några till normalbussar och några "nya" bussar lär det väl inte bli i sådana fall, utan kanske snarare några begagnade danskar...

Ja, det är ju svårare att få loss de blå för verkstadsbesök m.m. dagtid om 14 av 16 omlopp rullar hela dagarna.

Btw, jag rättade ditt inlägg lite.. ;)

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 04 augusti 2009, 13:47:38 PM
Ja, det är ju svårare att få loss de blå för verkstadsbesök m.m. dagtid om 14 av 16 omlopp rullar hela dagarna.

Btw, jag rättade ditt inlägg lite.. ;)
Tack för rättelsen, vad genant...

Ted Selander

#49
Jag lovade mer info kring ändringar från den 17/8. Nu finns ju alla tidtabeller publicerade, men kanske är det intressant för några ändå.

Trafikförändringar i Norrort vintern 2009/10 (urval)

Linje 606
Ny linje Danderyds sjukhus (hpl I)– Djurholms Ösby – Djursholms torg. Ersätter linje 509 på denna sträcka.

Linje 611
På grund av mycket hög belastning på avgången kl 08:06 från Erikslund sätts en förstärkningsavgång 611E in kl 08:03 från Täbyvägen till Danderyds sjukhus.

Linje 613
Linjen trafikeras även var 30:e minut dagtid måndag-fredag.

Linje 615
På grund av hög belastning på morgonen inrättas en ny avgång kl 07:48 från Löttingelund. Befintlig avgång 07:42 från Saluvägen tidigareläggs 10 min och passerar Löttingelund kl 07:38.
På eftermiddagen förstärks linje 615 med tre nya avgångar kl 14:27, 14:57 och 15:27 från Täby centrum till Löttingelund (körs idag av förfogandevagn).

Linje 619
På grund av hög belastning inrättas en ny avgång från Täby centrum kl 07:53.

Linje 620
De två sista avgångarna måndag-fredag från Norrtälje justeras för att få bättre bytesmöjlighet mellan för resande mellan Norrtälje och Ljusterö.
Linjerna 622/622X
Avgången från Fritz Janssons väg kl 06:22 är tidigarelagd 8 min för att passa till det nya snabbtåget kl 06:41 från Åkersberga.

Linje 624
På grund av hög belastning inrättas en ny avgång vilket ger 10-minuterstrafik kl 07:17-07:47 för att undvika sittplatser på motorväg.

Linje 624C
På grund av hög belastning inrättas en ny avgång kl 06:15 från Söraskolan.

Linje 626
Enligt önskemål från Österåkers kommun inrättas en ny avgång måndag-fredag från Östra Lagnö by kl 15:20 till Linanäs brygga. Går direkt till Linanäs utan att passera Ljusterö färjeläge.
Två nya avgångar inrättas kvällstid lördagar och söndagar på samma sätt som under sommaren.

Linje 628
På grund av hög belastning inrättas en ny avgång inrättas från Margretelund centrum kl 05:15. Dessutom inrättas en ny avgång för att få 15- istället för 20-minuterstrafik efter kl 08:05.

Linje 628C
På grund av mycket hög belastning inrättas två nya förfogandevagnar (s.k. flexibla förstärkningar) speciellt för linje 628C. De bör sättas in från Hackstavägen mellan kl 7:10-7:50 och från Humlegården mellan kl 16:45-17:35.

Linje 629
Trafiken utökas i rusningstid mellan Danderyds sjh och Linjalvägen i Arninge industriområde.
Två dubbelriktade turer mellan Åkersberga och Kulla vägskäl inrättas på kvällstid måndag-fredag med passning till/från linje 670.

Linje 670
Första avgången från Tekniska högskolan är tidigarelagd för att få anslutning till Vaxholmsbåt kl 06:30 från Söderhamnsplan. Dessutom förtätas kvällstrafiken efter kl 22:00 på samma sätt som under sommaren.

Linje 680
På grund av hög belastning på omgivande avgångar inrättas två nya avgångar från Överby kl 07:07 och 07:47.
På grund av mycket lågt resande reduceras trafiken på eftermiddagen från 10- till 20-minuerstrafik.

Linje 682
Tidtabellen anpassad till den utökade kvällstrafiken på linje 670. Dessutom anpassas linje 682 efter den nya trafikeringen av linje 680.

Linje 690
Avgången kl 02:57 från Danderyds sjukhus natt mot lördag och söndag förlängs från Rosengården till Lindholmen.

Täby centrum
Linjerna 605, 612, 614, 615, 616, 617, 619 och 684 skall endast trafikeras med lågentrébussar.

/Ted

Ted Selander

Trafikförändringar Solna/Sundbyberg, Sollentuna vintern 2009/10 (urval)

Linjerna 152, 196 och 509
Omlagd körväg i Sundbyberg i riktning mot Solna på grund av förlängning av Tvärbanan från Alvik till Solna. Linjerna kommer att gå via Humblegatan istället för Landsvägen.

Linje 152
Ny trafik på lördagar och söndagar mellan Solna centrum och Bromma flygplats, som ska köras av Råsta.

Linje 156
•   Trafiken utökas i morgonrusningen med tre nya avgångar.
•   På grund av utbyggnad av Tvärbana Norr får linje 156 ändrad körväg via Ankdammsrondellen. Gäller i bägge riktningar.
•   Körvägen i Ulvsunda industriområde ändras på grund av att Ekbacksvägen stängs av. Ny ändhållplats blir Björkbacksvägen.

Linje 157
Ny körväg mellan Rissne och Råsta via Rissneleden-Ursviksvägen (ej via Hallonbergens centrum) på grund av köproblemen på Enköpingsvägen samt det kommande bygget av nya E18 vid Rissnekorset.
Indragna hållplatser Rissneleden, Ursvik och Sundbypark östra.
Nya hållplatser Artillerivägen, Bergshöjden och Sundbypark södra.

Linje 504
Turtätheten utökas till 15-minuterstrafik m-f till kl 21 samt på lördagar och söndagar kl 11-18. Dessutom sker en utökning till 30-mintuterstrafik på söndagskvällar.

Linje 509
Linjen avkortas till Danderyds sjukhus. Trafiken mellan Danderyds sjukhus och Djursholms torg ersätts av den nya linjen 606 som ska köras av Norrort.

Linje 514
Linjen förlängs från Sollentuna station till Häggviks handelsområde. Trafikerar hållplatserna Stinsen och den nya hållplatsen Häggvik södra.
Tidiga morgnar samt sena kvällar trafikeras linje 514 dock bara till Sollentuna station.

Linje 515
Mellan kl 7:18-7:50 förtätas trafiken till var 4:e minut från Sundbyberg.
Hållplats Wenner-Gren center dras in (gäller även linje 595).

Linje 517
En ny avgång inrättas från Kista centrum måndag-fredag kl 08:03.

Linje 520E
Skolavgången kl 7:57 från Kornettvägen dras in, och resurserna överförs till en ny avgång på linje 525E. Skoleleverna i Viby kan åka med 520E kl 7:38 från Holmboda som går via Viby.

Linje 522
Trafikeras endast mån-fre i rusningstid av de turer som går via Klasro ind. område. Ny körväg mellan Klasro och Sollentuna via Häggviks handelsplats, vilket innebär att hållplats Kuskvägen läggs ner.

Linje 525E
En ny förstärkningstur inrättas kl 7:43 från Pukvägen till Sollentuna stn på grund av mycket hög belastning på ordinarie avgång kl 7:46.

Linje 592
Linjen dubbelriktas via Valsta och Tingvalla. Hållplats Nymärstagatan och Märstadal trafikers ej längre av linje 592. Hållplats Valsta centrum ersätts av hållplats Hammargatan ute på Valstavägen (slingan vid Valsta centrum trafikeras ej längre).
Linje 592 förlängs från Märsta stn till Arlanda, via Fredriksbergsvägen – Arlanda terminal 5 – Arlanda terminal 2 till Halmsjön.

Linje 593
Ny linje Centralen – Järva krog – E4 – Fredriksbergsvägen – Arlanda terminal 5 – Arlanda terminal 2 – Halmsjön. Trafikeras alla nätter.

/Ted

Ted Selander

Trafikändringar i Norrtälje vintern 2009/10 (urval)

Linje 621
Anpassningar till byte med linje 626.

Linje 631
Sista avgången från Norrtälje har senarelagts från 20:40 till 21:20.

Linje 637
Avgången från Norrtälje 11:25 inkl retur förlängs till Ellan.
Två nya avgångar inrättas, en från Norrtälje 10:25 till Grisslehamn samt en retur 11:35.
En ny morgonavgång på lördagar inrättas från Grisslehamn kl 08:00.

Linje 639
Två nya dubbelturer Rimbo – Stockholm inrättas under morgonrusningen vilket skapar 10 minuterstrafik ifrån Rimbo.
För att undvika stående på motorväg införs fasta förstärkningar på följande avgångar:
Lördagar   Avgång 11:05 från Tekniska till Rimbo.
Söndagar   Avgång 14:15 samt 16:15 från Rimbo till Tekniska.
Avgången på lördagar 20:00 från Rimbo till Söderhall utgår från Hallstavik 19:20 och går sedan gå hela vägen in till Tekniska, vilket är fallet under veckans alla andra dagar.

Linje 647
Avgången 16:45 från Norrtälje till Rimbo dras in. Detta är en konsekvens av utökningarna på linje 677, då dessa avgångar i princip skulle gå samtidigt.
Ny avgång 7:45 från Rimbo till Norrtälje då avgången 7:15 ofta har stående.

Linje 677
En ny dubbeltur Rimbo – Uppsala inrättas. En ny dubbeltur Norrtälje – Uppsala inrättas.

Linje 686
En ny enkelriktad högtrafiklinje som trafikeras med röd högstandardledbuss från Norrtälje till Kista via Norrortsleden på morgonen och åter på eftermiddagen.
3 avgångar inrättas på morgonen från Norrtälje, 3 avgångar på eftermiddagen från Kista.


/Ted

Ted Selander

Trafikändringar vinter 2009/10 Lidingö

Linje 201
Avgången 6:47 från Ropsten går via  Stockby.

Linje 221
Linjen kommer inte att trafikera Lidingö centrum.

/Ted

Ted Selander

Trafikändringar vinter 2009/10 i Innerstaden

Linje 40      
Utökad kvällstrafik på sträckan Universitetet – Lappkärrsberget. 15 minuters till ca 22.00.

Linje 44   
Turtäthetsreducering efter ca 19:00.

Linje 49      
Kvällstrafik efter ca 19.00, endast sträckan Fridhemsplan - Stadshagen.
Senare start på morgonen m-f efter 06.00 och helger ca 09.00.

Linje 56                    
Tidigare start för 15 min trafiken fm från hakberget.

Linje 59      
Turtäthetsreducering alla dagar
En återgång till ordinarie linjesträckning via Centralbron.

Linje 62      
Reducerad trafik vardagar.

Linje 70      
Utökad från 12 till 10 minuters i högtrafik.

Linje 74      
Utökning i morgonrusning, samt vardagkvällar.
Ny trafikering sön- och helgdagar.

Linje 76      
Turtäthetsreducering i morgonens rusningsriktning från 3 min till 3,3,4 min intervall.

Linje 91      
Ny körväg via Nybroplan - Sibyllegatan.

/Ted

Ted Selander

Trafikändringar vintern 2009/10 i Söderort (urval)

Linje 134
Reglerhållplatsen i Östberga flyttad från Östbergahöjden västra till Julitavägen och hållplats Årstaberg riktning mot Liljeholmen flyttad till Årstabergsvägen (genomfört till sommaren).

Linje 152
Linjen får nyinrättad trafik lör-, sön- och helgdagar på sträckan Solna centrum – Bromma flygplats.

Linje 160
Utökas så att sträckan Årstaberg – Liljeholmen trafikeras var 15:e minut måndag – fredag fram till c:a kl 19, samt var 30:e minut hela trafiktiden helger. Linje 163
En ny avgång inrättas från Bredäng till Kärrtorp. Bussbytet i Bredäng mot Sätra industri har upphört.

Linje 164
3 nya avgångar från Sköntorp i morgonrusningen, vilket innebär cirka 15-minuterstrafik på sträckan Sköntorp – Gullmarsplan mellan kl 6.55 och 8.25. Linje 173
En avgång som utgår från Älvsjö station mot Skärholmen måndag-fredagsmornar förlängs till att utgå från Skarpnäck istället enligt objekt.

Linje 181   
En avgång i vardera riktningen tidiga vardagsmornar tillkommer.

Linje 188
En mindre senareläggning av 7,5-min-uterstrafiken på morgonen har gjorts som en anpassning till efterfrågan. På eftermiddagen körs ledbuss i större utsträckning än förra vintern pga resandeefterfrågan och strävan att ej tillåta ståplats på motorväg.

Lågentré
Linjerna 133, 134, 135, 141, 142, 147, 160, 161, 162, 163, 164, 168, 180, 183, 184, 185 H/V, 191-95 trafikeras med lågentrébussar.

/Ted

Ted Selander

Trafikändringar vinter2009/10 i Handen (urval)

Linje 806
Utökas från 15- till 10-minuterstrafik kl 7- 8. Fyra nya avgångar kvällstid.

Linje 807
Måndag-fredagsmornar utökas trafiken kl 7 – 8 från 7,5- till 5-minuterstrafik och kl 8 – 8.30 från 7,5- till 6-minuterstrafik. Lördagar utökas trafiken med 1 avgång förmiddagar från Brandbergen genom att 10-minuterstrafiken får starta kl en halvtimme tidigare. Sön- och helgdagar utökas trafiken från Gullmarsplan mellan kl 18 och 19 från 15- till 12-minuterstrafik för att undvika stående.

Linje 809
Linjen får 2 nya avgångar från Gullmarsplan kl 19.30 – 20.10. På förmiddagen samma turtäthet som linje 809C.

Linje 809C
Linjen förlängs på sträckan Skyttens gata – Svartbäcken med samtliga turer.

Linje 810
Inom ramen för "sitt-i-nitti" utökas turtätheten: kl 6.35 – 7.35 från Västerbommen från 12- till 10-minuterstrafik samt från Tuvvägen på motsvarande sätt.

Linje 826
Linjes enda tur från Ribbygaraget utgår från Ribbylund istället pga bygget av Nynäsvägen.

Linje 829
Första avgången till Vikingaskolan måndag – fredag utgår från Brandbergens centrum istället för Handenterminalen med ankomst Handen i anslutning till den nya tågavgång mot Stockholm som inrättas i december.

Linje 833
Utökas till 60-minuterstrafik mellantrafiktid måndag – fredag. Alla nya avgångar går via Ågesta friluftsgård.

Linje 836
En ny tidig morgontur måndag – fredag från Norrby till Handenterminalen med ankomst Handen kl 6.08.


/Ted

Ted Selander

Sista anhalt på denna genomgång är Nynäshamn:

Trafikändringar vinter 2009/10 i Nynäshamn

Årets nyheter består främst av att busshållplats Ösmo station flyttas till sitt nya läge vid järnvägsviadukten och den nya entrén till stationen.

Linje 848      
Nattavgången helgnätter kl 2.00 från Nynäs-hamn har tidigarelagt 30 minuter, då det numera finns ett tåg med ankomst 1.25 att ansluta från.

Linje 849   
Avgången från Muskö vid 6-tiden måndag-fredag tidigareläggs så att den ankommer Ösmo station kl 6.30 i anslutning till snabbtåget mot Stockholm. En ny tur från Muskö via Guldbodavakten inrättas med avgångstid 15.33.

Linje 850
Tidtabellen på morgonen har justerats så att linjen passar de 2 snabbtågen mot Stockholm.

Linje 852
Två nya tur- och returavgångar inrättas sön- och helgdagar så att trafiken blir lika året runt. Söndagstabellen har dessutom omarbetats så att jämn 2-timmarstrafik erbjuds mellan kl 9.30 och 17.30 från Nynäshamn (och c:a 1 timme senare från Torö). Första morgonturen från Torö måndag – fredag tidigareläggs c:a 15 minuter så att den ansluter till ett av direkttågen.

Linje 854      
Linjen får 2 nya avgångar måndag – fredag på sträckan Sandhamn – Gröndalsviken i anslutning till de två direkttåg som inrättades i december 2008.

Linje 861C och 862
Nya avgångstider. Linjerna trafikeras preliminärt fram till jul.

/Ted

Bussmicke

Intressant, inget på 700-linjerna?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 09 augusti 2009, 20:33:12 PM
Intressant, inget på 700-linjerna?

Händer aldrig nåt på 700-linjerna, verkar vara området som gud glömde jämt då det gäller trafiknyheter 8-(
(OK, inte helt sant, vi har ju fått 714 till Vistaberg och trängsellinjerna 743 och 745 de senaste tre åren ungefär) -
förstår inte varför, tror trafikplanerarna att allt funkar så perfekt i Huddinge/Botkyrka egentligen???? -
eller är det ekonomi som spökar som vanligt???

Omnilasse

Citat från: virtual1 skrivet 10 augusti 2009, 11:18:33 AM
Händer aldrig nåt på 700-linjerna, verkar vara området som gud glömde jämt då det gäller trafiknyheter 8-(
(OK, inte helt sant, vi har ju fått 714 till Vistaberg och trängsellinjerna 743 och 745 de senaste tre åren ungefär) -
förstår inte varför, tror trafikplanerarna att allt funkar så perfekt i Huddinge/Botkyrka egentligen???? -
eller är det ekonomi som spökar som vanligt???
Jag tycker nog det är så överlag i SL-trafiken att "fullväxta" områden ändras det ganska lite i just linjesträckningar. Istället försöker man väl göra någon större översyn med relativt långa intervaller. Även att få förbättringar av turtäthet sitter ju ofta rätt långt inne. Det är ju också så att ska man ändra sträckningen på en linje, blir det ju en hel del följdändringar som måste göras och till slut sitter man där med ett helt nytt linjenät. Näväl, om det i år endast blir några turtäthetsförstärkningar, så är det ju mera på gång inför kommande år. Bland annat planerar man ju för att ordna snabbare förbindelser till Riksten och en förlängning av linjen in i området. Dessutom planeras det att förlänga 865 (förvisso då inte en 700-linje, men trafikerar ju området) till Kungens Kurva, samt att förbättra förbindelserna till Ådran, Lissma och Länna, men det ligger ju några år framåt i tiden (om det ens  blir av...)