Nyheter SL-trafiken hösten 2009

Startat av Yujin Zhang, 22 juli 2009, 21:56:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Man kan nog misstänka att hpl Sundbybergs torg kommer att fara iväg avsevärt västerut mot Esplanaden till.
Linje 113 ska vända Landsvägen-Vasag (v)-Esplanaden vid just hpl Sundbybergs torg som den nya hpl då kallas. Linje 152 ska omledas på någonting som heter Humblegatan i körriktning Älvsjö men även den ska angöra en hpl som kallas Sundbybergs torg.

Mr H

Mr H

Verkar som att hpl Allén ska döpas om till Sundbybergs torg då vilket ju är lite förbryllande. Kanske vill planerarna på detta sätt markera denna hpl som huvudhpl för Sundbyberg. Så bra, då minskar restiden mellan Islandstorget och Sundbyberg  ;D ;D ;D.

Helt OT. Påminner om en diskussion inom gamla SJ om nyttan av att lägga fjärrtågsstationen Stockholm syd vid Älvsjö istället för Flemingsberg. Några påpekade att i och med detta kunde man också förkorta restiden mellan Stockholm och Göteborg med 7 minuter, då Älvsjö ju tillhör Stockholms stad, till skillnad från Flemingsberg.  ;D :D ;D

Mr H

rengmark

Även 509 svänger in på Humblegatan i riktning mot Solna precis som 119 gör idag. Verkar som dessa omledningar har med Tvärbanans utbyggnad att göra?

Nico


Stämmer, men detta kommer bara att gälla för 152 mot Älvsjö och för 509 mot Danderyds sjukhus. I motsatt riktning, dvs. för 152 mot Bromma flyg respektive för 509 mot Brommaplan så gäller samma väg som tidigare. 113 kunde nog oxå ha gjort samma krok, men man vill nog inte ha så mycket buss i området (med tanke på att 119/512 även den går via Humblegatan och Albygatan). Gissar fortfarande på något slags vändmöjlighet för 113 vid korsningen med Gjuteribacken alternativt att bussen bara går ur trafik någonstans vid stationen och sedan fortsätter för att vända på annan plats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

rengmark

Några fler ändringar.
514 Spånga stn-Sollentuna stn förlängs med flertalet turer till Häggviks handelsområde.
567 får ändring av körvägen och går i fortsättningen bakom IKEA för att få bättre kontakt med nytt bostadsområde. Hpl Flottiljområdet dras in. Ny hpl blir Säby kulle bakom IKEA.
157 får ändrad körväg, går Rissneleden istf. Enköpingsvägen.

Mr H

Tjaha nu ska vi se vad körspecen för linje 113 säger fr.o.m den 17/8.

-Bällsta Bro (v)-Landsv-Vasag (v)-Sundbybergs torg och på återresan Sundbybergs torg-Bällsta bro- .

På mig låter det som att man kommer att etablera en ny ändhpl på Vasagatan eller använda hpl Allén.

Mr H

Nico


Stämmer nog bättre med att en ny hpl. inrättas där 113 stannar. Torgets ena ände ligger ju i princip vid Vasagatan så med lite god vilja kan man ju kalla en ny hpl. i början av den gatan eller så för Sundbybergs torg. Hpl. Allén dras in för samtliga linjer i riktning mot Solna etc. medan den sagt blir kvar som förut för linjerna 152 och 509 mot Bromma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

rengmark


Nico


Där ser man... I stand corrected som det så vackert brukar heta i dagens moderna svengelska värld.  ;D

Tycker däremot ändå att det är lite konstigt att man delat dagens linje 113 i linjerna 113 respektive 123. Visserligen antog jag som sagt själv att det kan bero på att man vill få ned antalet bussar området, men i princip hade man ju bara behövt snutten Humblegatan/Albygatan för att få 113 att rulla som de övriga...

Känns ändå aningen mysko om man säger så.  ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 26 juli 2009, 11:27:44 AM
Där ser man... I stand corrected som det så vackert brukar heta i dagens moderna svengelska värld.  ;D

Tycker däremot ändå att det är lite konstigt att man delat dagens linje 113 i linjerna 113 respektive 123. Visserligen antog jag som sagt själv att det kan bero på att man vill få ned antalet bussar området, men i princip hade man ju bara behövt snutten Humblegatan/Albygatan för att få 113 att rulla som de övriga...

Känns ändå aningen mysko om man säger så.  ???

Det verkar ju finnas en liten trend inom SL att dela långa busslinjer. 540 nämndes ju tidigare (visste f.ö. inte att den var delad) och 144 har ju varit på tapeten i flera år. Dock verkar den ha klarat sig från kapning till hösten. Långa busslinjer dras ju med nackdelen och risken för förseningar som kan fortplanta sig, speciellt om vändtiderna är snävt tilltagna. Dessutom kan det ju vara så att halva linjen kräver hög turtäthet och/eller ledvagn medan den andra halvan inte gör det. Å andra sidan drabbas ju resenärerna negativt med ytterligare byten och väntetider. Just det senare brukar ju också vara ett skäl för potentiella resenärer till att åka annan väg eller välja annat färdsätt (bil). Därför tror jag personligen att man från SL:s sida bör hitta andra sätt att tackla tidhållningsproblem med långa linjer, exempelvis genom att utöka tursättningen med en vagn för att därmed åstadkomma ökad turtäthet och/eller ökade möjligheter till återhämtning av tid vid ändhållplatser. Detta kostar givetvis pengar men det gör alternativen också (även om de stålarna kan komma från någon annan(s) ficka).

virtual1

Citat från: Cero skrivet 26 juli 2009, 12:39:45 PM
Det verkar ju finnas en liten trend inom SL att dela långa busslinjer. 540 nämndes ju tidigare (visste f.ö. inte att den var delad) och 144 har ju varit på tapeten i flera år. Dock verkar den ha klarat sig från kapning till hösten. Långa busslinjer dras ju med nackdelen och risken för förseningar som kan fortplanta sig, speciellt om vändtiderna är snävt tilltagna. Dessutom kan det ju vara så att halva linjen kräver hög turtäthet och/eller ledvagn medan den andra halvan inte gör det. Å andra sidan drabbas ju resenärerna negativt med ytterligare byten och väntetider. Just det senare brukar ju också vara ett skäl för potentiella resenärer till att åka annan väg eller välja annat färdsätt (bil). Därför tror jag personligen att man från SL:s sida bör hitta andra sätt att tackla tidhållningsproblem med långa linjer, exempelvis genom att utöka tursättningen med en vagn för att därmed åstadkomma ökad turtäthet och/eller ökade möjligheter till återhämtning av tid vid ändhållplatser. Detta kostar givetvis pengar men det gör alternativen också (även om de stålarna kan komma från någon annan(s) ficka).

Borde man inte kunna komma till rätta med en hel del av problemen genom att låta typ hälften av avgångarna vara genomgående, medans andra hälften har slutstation ungefär i mitten (från båda hållen) - de som verkligen måste åka utan att byta tar den avgången (säg att det då är halvtimmestrafik), medans den buss som går en kvart senare vänder 'på mitten' med fem minuters väntetid emellan, vilket borde ge ett hyfsat utrymme
för byte utan att folk får vänta toklänge! - skulle för övrigt de bussar som just 'vänder på mitten' bli tokförsenade så att man missar bytet så riskerar troligtvis inte passageraren att vänta mer än 10 minuter på den genomgående bussen! Detta gör ju givetvis att det krävs en mer buss än om det vore en genomgående buss jämt, men samtidigt borde stabiliteten bli bättre, speciellt då man redan har fem minuter inplanerad marginal med bytesbussarna!

Bussmicke

Delningen av 119 och 509 har jag väntat på i flera år, nu kom den.
Dock skulle 119 delas i tre delar enl. ett gammalt förslag. Hässelby Gård - Backlura skulle heta 127..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Max W

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juli 2009, 16:48:54 PM
Delningen av 119 och 509 har jag väntat på i flera år, nu kom den.
Dock skulle 119 delas i tre delar enl. ett gammalt förslag. Hässelby Gård - Backlura skulle heta 127..
Jo nog har man väntat alltid. 2003 - 2004 gjordes en långsiktlig översiktsplanering som jag själv var engagerad i. Linje 127 går sedan länge som planerat Brommaplan - Nockebyhov sedan linje 117 delades i två linjer.
Delen Hässelby Gård - Backlura på 119 som du nämner skulle haft nr 129. Den ingick vill jag minnas i den gamla "Västerortsutredningen". När den delningen var på tal, fanns också förslag om en högtrafiklinje (linje159) mellan Hässelby strand - Backlura - Skälby - Barkarby -Akalla - Kista.Det är många linjeändringar som ännu ej genomförts som vi då (2003) trodde skulle vara "klara" nu 2009.

Cero

Citat från: virtual1 skrivet 26 juli 2009, 15:56:33 PM
Borde man inte kunna komma till rätta med en hel del av problemen genom att låta typ hälften av avgångarna vara genomgående, medans andra hälften har slutstation ungefär i mitten (från båda hållen) - de som verkligen måste åka utan att byta tar den avgången (säg att det då är halvtimmestrafik), medans den buss som går en kvart senare vänder 'på mitten' med fem minuters väntetid emellan, vilket borde ge ett hyfsat utrymme
för byte utan att folk får vänta toklänge! - skulle för övrigt de bussar som just 'vänder på mitten' bli tokförsenade så att man missar bytet så riskerar troligtvis inte passageraren att vänta mer än 10 minuter på den genomgående bussen! Detta gör ju givetvis att det krävs en mer buss än om det vore en genomgående buss jämt, men samtidigt borde stabiliteten bli bättre, speciellt då man redan har fem minuter inplanerad marginal med bytesbussarna!

Så gör man i lågtrafik på 144:an där varannan tur går Gullmarsplan-Älvsjö och varannan hela vägen till Fruängen. Även 173:an tillämpar samma taktik fast från andra hållet där varannan buss endast går Skärholmen-Älvsjö. Tror liksom du att detta är en hyfsat bra lösning för alla parter.

Bussmicke

Citat från: rengmark skrivet 23 juli 2009, 01:13:25 AM
Linje 119 Solna C-Backlura delas vid Spånga stn. 119 går fortsättningsvis Spånga stn-Backlura. Ny linje 512 tar över Spånga stn-Solna C.

Vilken försämring, somvanligt. 512 får bara kvartstrafik i rusningen mot 10 minuters innan..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.