Ersättningstrafik Mörby-Danderyd sjh

Startat av Yujin Zhang, 11 juli 2009, 20:43:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Nu har det gått lite över en månad med bussersättning sträckan Danderyd sjh-Mörby. Jag tyckte det var dags att ge lite respons över hur jag som pendlar stan-Vallentuna har uppelvt det.

*I princip har trafiken funkat ganska bra. Det var lite småfel från början, t.ex. att bussen mot Mörby gick så fort som 2min efter tbanans ankomst, detta blev dock ändrad ganska fort.

*Skyltningen har funkat felfritt! Har nog bara sett en (två max) där det stod "Ersätter Roslagsbanan" istället för linjenummer+destination.

*Omstigningen har funkat ganska smidigt. Man får gå på genom alla dörrar osv.

Det största (och enda) problem nu för dagar är bussens avgångstid vid Mörby. Tydligen ska alla bussar avgå 5min efter tågets ankomst. Detta är alltså extra besvärligt för oss på Kårstagrenen. Varför? Jo, det är 4min mellan tågets ankomst och tbanans avgång vid DAS. I 9 av 10 fall brukar RB komma upp till 1-1 1/2 min tidigt vid Mörby och det betyder uppemot 5 1/2min för att ta sig till DAS. Omstigningen sker så smidigt nu att det tar knappast en minut och själva körningen till DAS är knappast mer än 1 1/2 min.

MEN, vad händer? Jo, bussarna avgår nämligen FEM min efter tågets ankomst och det betyder att man missar tåget innan helt å hållet och får vänta 8-9min vid DAS. I praktiken blir det så att tåget kommer in till stn, omstiger till bussen. Sedan får vi rullar tummarna 3-4min innan förare startar motorn och rullar iväg.

Tänk sig hur mycket smidigare det hade varit om man kunde göra så att bussen avgår så fort alla från tåget har gått på? Det lär liksom inte komma någon spotana resenärer från Mörby som ska resa till DAS (och tdt är inte heller annonserad förutom på reseplanerare för den delen).

Det finns ju många fördelar genom att låta Kårstatågets resenär hinna med tåget innan.
*XX:27 och XX:57 tbanan från DAS måste ju ta hand om två RB ankomst som det är idag bland alla övriga Norrortsbussar.
*Vi förlorar 10min/dag på det här, på en vecka kan det bli uppemot en timme.... tänka sig vilket arbetstidsförluster.
*Att klaga på man gjorde så pga förartjänster köper jag absolut inte i det här fallet. Körningen i frågan är max 2min (kanske lagd på 3min då?) i praktiken och då är det ju absolut inget problem att flytta runt lite med paus osv.

Det som är bra i det hela, det är väl att vissa förare verkar ha fattat det här och har, trots tiderna finns med i reseplanerare, att avgå direkt efter alla har gått på så att vi hinner med tbanan innan. Stort tack till dessa förare!

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 juli 2009, 20:43:32 PM
Detta är alltså extra besvärligt för oss på Kårstagrenen.

Har du flyttat till Kårsta?

Magnus_J

tiderna är så vitt jag vet enligt beställarens önskemål, nämligen roslagståg.


Yujin Zhang

Citat från: Magnus_J skrivet 11 juli 2009, 22:09:41 PM
tiderna är så vitt jag vet enligt beställarens önskemål, nämligen roslagståg.

Det jag har hört är snarare SL/Busslink som vägrar inse dilemma ???

Nico


Nja, som Magnus redan påpekat så är det sällan utföraren som avgör detta utan uppdragsgivaren (i det här fallet då Roslagståg) är normalt den som sätter villkoren för hur ett jobb ska utföras.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl W

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 juli 2009, 20:43:32 PM

*Vi förlorar 10min/dag på det här, på en vecka kan det bli uppemot en timme.... tänka sig vilket arbetstidsförluster.

Snarare förlust av fritid. För du får väl inte räkna din resrid till jobbet som arbetstid? Förövrigt så känns det hela som ett lyxproblem.

Yujin Zhang

Citat från: Carl W skrivet 12 juli 2009, 20:30:40 PM
Snarare förlust av fritid. För du får väl inte räkna din resrid till jobbet som arbetstid? Förövrigt så känns det hela som ett lyxproblem.

Kalla det vad Du vill men här skapar de (vem ansvariga nu är) extra restid (och krångel, och missnöjda resenärer) helt i onödan. Har svårt att se vem som tjänar på trafikeringsplan man har idag.

Nico


Citat från: Yujin Zhang skrivet 12 juli 2009, 21:13:54 PM
Kalla det vad Du vill men här skapar de (vem ansvariga nu är) extra restid (och krångel, och missnöjda resenärer) helt i onödan. Har svårt att se vem som tjänar på trafikeringsplan man har idag.

Tja, det är nu som det är. Anser du att det är fel så är det Roslagståg du bör höra av dig till. I övrigt hänvisas till nedanstående utdrag ur Bussnacks regler.

"Bussnack är ingen allmän klagomur! Subjektivt färgade åsikter (t.ex. arbetsmarknadsfrågor, klagomål på en trafikhuvudman eller motsvarande) om olika företag, organisationer etc hör inte hemma i Bussnack. Känner man sig på något sätt förfördelad av extern part så hänvisas till respektive extern parts interna kundtjänst eller motsvarande."
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1


*Vi förlorar 10min/dag på det här, på en vecka kan det bli uppemot en timme.... tänka sig vilket arbetstidsförluster.
[/quote]

Stackare ;-) - förlorar jag _bara_ tio minuter på min arbetsdag så kan jag vara glad kan jag säga o det tycker nog mina kollegor med...

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 juli 2009, 22:45:45 PM
Det jag har hört är snarare SL/Busslink som vägrar inse dilemma ???

Har du prövat promenadvägen i stället? Frisk motion och du hinner med samma tunneltåg som du hade gjort om du tagit bussen. ;)

Nico


Sen finns dessutom linjerna 176, 177 samt 178 som alla vänder vid Mörby station och som sedan passerar Danderyds sjukhus innan de går vidare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

RoTe

Haha, hur kan man gnälla om 10 minuter?? Konstigt att resten av sverige ser ner på 08:or?

Yujin Zhang

CitatHar du prövat promenadvägen i stället? Frisk motion och du hinner med samma tunneltåg som du hade gjort om du tagit bussen.
Det är precis det jag gör nu för dagar i riktning MOT Mörby, men har inte övervägt saken i riktning FRÅN.

Citat från: RoTe skrivet 14 juli 2009, 22:07:08 PM
Haha, hur kan man gnälla om 10 minuter?? Konstigt att resten av sverige ser ner på 08:or?
Ja för att man gör saker krånligare än vad det behövs vara...

I övrigt tänker jag lämna denna tråd som det är nu tills jag har fått svar från Roslagståg, som (intressant nog) Busslinkare på forumet har hänvist mig till.

Jonas Strömblad

Citat från: RoTe skrivet 14 juli 2009, 22:07:08 PM
Haha, hur kan man gnälla om 10 minuter?? Konstigt att resten av sverige ser ner på 08:or?

Till skillnad från Er utanför 08-området så ser inte vi väntan på en plattform eller vid en busshållplats som kvalitetstid. Vi gör hellre bättre saker än står och väntar...  ;)
/J