Boås Lokaltrafik förlorade

Startat av yngrot, 18 juni 2009, 19:02:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

#60
Citat från: Verspieder skrivet 08 juli 2009, 07:56:55 AM
Hur ska åsikter som är begränsade till lunchrummet kunna förändra något?

Min erfarenhet är i alla fall att det en anställd säger till sina bekanta, till sina kunder och till och med till en journalist har större bäring i verkligheten än det som sägs i ett lunchrum, där alltför ofta några enstaka "allting-är-så-fel"-typer har lätt att få med sig oppositionen. Om inte annat för husfridens skull.
Detta alltså rent generellt och inte bara hos bussbolag, inte ens nödvändigtvis att det är så där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Äh...men vad är det för inställning?
En massa skitsnack i lunchrummet från oftast gamla rävar som har svårt att anpassa sig till nydaningar och framåtblickande är väl inget som skulle fungera som något slags riktlinje för hur verksamheten är?

Företaget skall ju ha en riktlinje och ett uppsatt regelverk för att det skall fungera, så det är väl bara att följa det?

Vad gäller bussvärdar som är studenter med total obefogenhet att ingripa vid problem är det rent slöseri med pengar och trams. Varför skulle dom torka upp en spya som någon skrev, eller väcka någon som sover vid ändhållplatsen? Föraren är väl inte så handikappad i sitt jobb att han inte klarar av att väcka en person? Verkar lite väl bekvämt tycker jag.

Vad gäller hotfull stämmning för att en väktare skulle vara närvarande - så är det faktiskt rent snack tycker jag. Väktarna fyller en funktion och en säkerhet för personal och även andra närvarande när det är bråkstakar. De som känner att det är hotfullhet är oftast de som ställer till problem själva - och de skall om några - avvisas själva.

Jag håller helt med Nico och har själv kört i SL-trafiken under några år - tillkallning av väktare vid problem eller närvarande vid nattbussavgångar etc fungerar alldeles förträffligt!!

Vad gäller Malmö kan jag inte uttala mig om - mer än att på ML-tiden i början av 90-talet så var sådana här saker inte alls utvecklade - utan det var viktigare med hieraki än behjälplighet. Var man tvungen att trycka på överfallsknappen fick man nästan be om urstäkt för att man störde Radiocentralen - men det är en annan tid och historia  :P

Svemicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 juli 2009, 10:18:22 AM
Äh...men vad är det för inställning?
En massa skitsnack i lunchrummet från oftast gamla rävar som har svårt att anpassa sig till nydaningar och framåtblickande är väl inget som skulle fungera som något slags riktlinje för hur verksamheten är?

Företaget skall ju ha en riktlinje och ett uppsatt regelverk för att det skall fungera, så det är väl bara att följa det?

Vad gäller bussvärdar som är studenter med total obefogenhet att ingripa vid problem är det rent slöseri med pengar och trams. Varför skulle dom torka upp en spya som någon skrev, eller väcka någon som sover vid ändhållplatsen? Föraren är väl inte så handikappad i sitt jobb att han inte klarar av att väcka en person? Verkar lite väl bekvämt tycker jag.

Vad gäller hotfull stämmning för att en väktare skulle vara närvarande - så är det faktiskt rent snack tycker jag. Väktarna fyller en funktion och en säkerhet för personal och även andra närvarande när det är bråkstakar. De som känner att det är hotfullhet är oftast de som ställer till problem själva - och de skall om några - avvisas själva.

Jag håller helt med Nico och har själv kört i SL-trafiken under några år - tillkallning av väktare vid problem eller närvarande vid nattbussavgångar etc fungerar alldeles förträffligt!!

Vad gäller Malmö kan jag inte uttala mig om - mer än att på ML-tiden i början av 90-talet så var sådana här saker inte alls utvecklade - utan det var viktigare med hieraki än behjälplighet. Var man tvungen att trycka på överfallsknappen fick man nästan be om urstäkt för att man störde Radiocentralen - men det är en annan tid och historia  :P

Jag är helt på Din linje här. Den ursprungliga anledningen till bussvärdarnas existens vet jag inte. Vet inte heller varför Borås inte har det som på övriga ställen, för jag vet ingen annan ort som har bussvärdar.

Tidigare har trygghet nämnts och det är möjligt att bussvärdarna skall fungera som en extra trygghet och jag vill minnas att vi lärde oss, när jag tog busskort, att förarna helst inte bör lämna förarplatsen. Det var något om att det juridiska skyddet försvann. Desutom har föraren mindre chans att värja sig mot en berusad man/kvinna som inte gillar att bli väckt ur russömnen om han befinner sig bak i bussen. Då är det bra att ha bussvärdar så att föraren kan tillkalla hjälp om det skulle urarta.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2009, 09:36:33 AM
Min erfarenhet är i alla fall att det en anställd säger till sina bekanta, till sina kunder och till och med till en journalist har större bäring i verkligheten än det som sägs i ett lunchrum, där alltför ofta några enstaka "allting-är-så-fel"-typer har lätt att få med sig oppositionen. Om inte annat för husfridens skull.
Detta alltså rent generellt och inte bara hos bussbolag, inte ens nödvändigtvis att det är så där.


Nja, i det här fallet är det flera frörare oberoende av varandra som har lite väl överensstämmande åsikter avseende bussvärdarna så det är nog ingen lobbyverksamhet från ett fåtal.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Croonhielm

Jag vill egentligen inte störa den trevliga debatten om bussvärdar som uppstått (kanske off topic?), på något sätt....

...men något gör att jag känner mig nödgad att återgå till ämnet då det framkommit lite nytt i ärendet kring Veolias inträde på inarbetad BL-mark.

Sålunda har ett initialt möte mellan inblandade fackliga organisationer (Unionen och Kommunal) och arbetsgivarnas representanter (Veolia och BL) ägt rum. Detta har framkommit via ett informationsblad på BL:s anslagstavla.

I detta forum meddelas att samtliga parter är enade om att övergången, som sker 28/2, ska ske så smidigt och bra för alla inblandade som möjligt.

Nya bussar köps in från Volvo (då Veolia inte har några bussa ståendes som kvalar in i de nya krav Västtrafik ställt), personal kommer att tillsvidareanställas på heltid i den omfattning verksamheten kräver. Vikarier (timanställda) tas in vid korttidsfrånvaro.

Veolia kommer att hålla informationsmöte för BL:s personal i september.

Veolia vill inte medverka till onödig ryktesspridning och kommer fortlöpande att informera om saker när de blir helt klara på sin egen webbplats.

yngrot

Tack för återgång till ämnet.. tyvärr får vi dålig info ute i skogen men är det som du skrev så låter det ju bra... vi får väl ge oss till tåls lite...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Croonhielm skrivet 08 juli 2009, 20:04:36 PM
Nya bussar köps in från Volvo (då Veolia inte har några bussa ståendes som kvalar in i de nya krav Västtrafik ställt), personal kommer att tillsvidareanställas på heltid i den omfattning verksamheten kräver. Vikarier (timanställda) tas in vid korttidsfrånvaro.

Veiolia som har så mycket bussar. Vad är dessa krav för några? Inte en enda buss som kvalar in. Och jämfört med vad BL kör med idag så undrar man hur det ätr tänkt här.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Croonhielm

Citat från: Svemicke skrivet 09 juli 2009, 01:37:35 AM
Veiolia som har så mycket bussar. Vad är dessa krav för några? Inte en enda buss som kvalar in. Och jämfört med vad BL kör med idag så undrar man hur det ätr tänkt här.

Du kan inte jämföra med vad BL kör med idag. Nytt avtal...

Svemicke

Citat från: Croonhielm skrivet 09 juli 2009, 05:02:18 AM
Du kan inte jämföra med vad BL kör med idag. Nytt avtal...
Jo, jag vet detta, men varför ställa för höga krav? Vad händer om buissarna inte hinner bli klaratill trafikstart då? De där trafikhuvudmännen ställer alldeles för många dumma och onödiga krav ibland.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 09 juli 2009, 12:16:29 PM
Jo, jag vet detta, men varför ställa för höga krav? Vad händer om buissarna inte hinner bli klaratill trafikstart då? De där trafikhuvudmännen ställer alldeles för många dumma och onödiga krav ibland.

Volvo har lovat att bussarna blir klara. Skulle något av force majeure-karaktär som strejk eller brand tillstöta och försena leveransen så lär det väl gå att ge dispens att köra med bussar som finns i lager en kortare tid. Kanske rentav låna in åtminstone Vegorna från Borås Lokaltrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Croonhielm

Ny platschef för Veolia i Borås blir Linda Ekdal, som idag besitter samma post i Partille. Hon ska sköta båda avdelningarna tills vidare.

Finns det någon information om denna tjejs ledarskap?

yngrot

När blev detta klart??  Finns nån mer info ?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

kurre


yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina