Boås Lokaltrafik förlorade

Startat av yngrot, 18 juni 2009, 19:02:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2009, 20:59:17 PM
Det var ju krävt och utlovat nya bussar, något som alla som vinner en upphandling brukar bry sig om (nästan alla i alla fall :P). Det är knappt sex månader kvar att slutgiltigt beställa dem och få dem levererade. Det är i snävaste laget men inte omöjligt. Man får väl anta att beställningen redan ligger och att leverentören bara vänter på det slutgiltiga beskedet för att komma i gång.
De bussar som de har stående är av äldre modell och klarar inte kraven. Men de kan väl i värsta fall användas tillfälligt om tillräckligt med nya bussar inte hinner levereras.
BL torde väl få vissa svårigheter att bli av med sina bussar från 2001. De 18 Carrus Region från 1995 som ännu rullar lär väl gå till skrot efter ett par år på övertid. Likaså bör väl BL då göra sig av med sina MaxCi. För 40-linjerna torde Lahti-bussarna 157-161 räcka tillsammans med Lunda-vagnarna eller några av de äldsta MAN. Om nu tio nya OmniLink äntligen kommer vill säga.




Nu när Veolia ändå tappade Partille, kan en del bussar där komma att hamna i Boråstrakten?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2009, 09:04:34 AM
Nu när Veolia ändå tappade Partille, kan en del bussar där komma att hamna i Boråstrakten?

Nej, knappast. Trafiken i Borås startar i februari 2010 (uppgiften om detta bekräftas av Borås Tidning i dag) och i Partille gäller trafikstart i juni 2010. Det blir alltså ett glapp på fyra månader där.
Dessutom har Veolia lovat nya bussar till Borås och hinner inte alla dessa komma till trafikstart är väl det enklaste att hyra in bussar från Borås Lokaltrafik till att börja med. Men Veolia har ju också ett visst överskott på bussar på andra håll i landet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2009, 09:08:27 AM
Nej, knappast. Trafiken i Borås startar i februari 2010 (uppgiften om detta bekräftas av Borås Tidning i dag) och i Partille gäller trafikstart i juni 2010. Det blir alltså ett glapp på fyra månader där.
Dessutom har Veolia lovat nya bussar till Borås och hinner inte alla dessa komma till trafikstart är väl det enklaste att hyra in bussar från Borås Lokaltrafik till att börja med. Men Veolia har ju också ett visst överskott på bussar på andra håll i landet.


Tja, vad hindrar att hyra av BL under de fyra månader som glappet är, sen flytta över de som klarar kraven från Partille? Borde ju vara en viss vinst i att slippa lacka om ett flertal bussar!

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 26 juni 2009, 10:21:23 AM
Tja, vad hindrar att hyra av BL under de fyra månader som glappet är, sen flytta över de som klarar kraven från Partille? Borde ju vara en viss vinst i att slippa lacka om ett flertal bussar!

Det är naturligtvis en möjlighet. Om man nu inte hade utlovat nya bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Croonhielm

Var ska Veolia ta vägen när de ska ta över trafiken 28 feb?

Området bredvid Gina Tricot är avskrivet och nuvarande uppställningspålats hos BL lär väl knappast vara aktuellt. Någon som vet?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Croonhielm skrivet 02 juli 2009, 05:23:10 AM
Var ska Veolia ta vägen när de ska ta över trafiken 28 feb?

Området bredvid Gina Tricot är avskrivet och nuvarande uppställningspålats hos BL lär väl knappast vara aktuellt. Någon som vet?

Jag har hört ryktet att de skall hyra in sig hos BL på Strömsdal. BL lär ha sagt "Ni får gärna vara här om ni betalar vad det kostar". Och det skulle Veolia ha varit beredda att göra.
Brodal är som sagt tänkt till annat och anläggningen där är så nedsliten och mögelskadad att den inte kan sättas i stånd igen till rimliga kostnader. Detta trots att den inte är mer än cirka 30 år gammal, men eftersom den inte använts på många år så har det satt sina spår.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Croonhielm

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2009, 09:46:48 AM
Jag har hört ryktet att de skall hyra in sig hos BL på Strömsdal. BL lär ha sagt "Ni får gärna vara här om ni betalar vad det kostar". Och det skulle Veolia ha varit beredda att göra.
Brodal är som sagt tänkt till annat och anläggningen där är så nedsliten och mögelskadad att den inte kan sättas i stånd igen till rimliga kostnader. Detta trots att den inte är mer än cirka 30 år gammal, men eftersom den inte använts på många år så har det satt sina spår.


Ok. Om det stämmer att de ska ställa upp på BL skulle kanske de "bittra fienderna" (om de nu är det) kunna uppnå en del samkörningsfördelar. Verkstad - Service - Tvätt - Tankning mm...

Bernt Talbrant

Citat från: Croonhielm skrivet 02 juli 2009, 17:24:57 PM
Ok. Om det stämmer att de ska ställa upp på BL skulle kanske de "bittra fienderna" (om de nu är det) kunna uppnå en del samkörningsfördelar. Verkstad - Service - Tvätt - Tankning mm...

Sandarna Transporter tycks hyra in sig och sina färdtjänstfordon på BL:s anläggning.

yngrot

Ja Sandarna hyr en plats i verkstan som är inhägnad.. och även uppställningsplatser... Vi fårt väl se hur det går för Veolia ,ialla fall verkar det enligt en förare på V-L buss som att Veolia kommer att ställa sina bussar vid Marks limosin garage ..och inte som B-L och V-L hyr fd Gunnarssons i Skene
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 juli 2009, 01:53:27 AM
Ja Sandarna hyr en plats i verkstan som är inhägnad.. och även uppställningsplatser... Vi fårt väl se hur det går för Veolia ,ialla fall verkar det enligt en förare på V-L buss som att Veolia kommer att ställa sina bussar vid Marks limosin garage ..och inte som B-L och V-L hyr fd Gunnarssons i Skene

Marks Limousine sökte för ett par månader sedan en verkstadschef eller liknande och nämnde därvid också att verksamheten inom kort skulle utökas med mellan 15 och 20 bussar. Detta sammantaget med att Marks Limousine ytterst ägs av Veolia tyder väl på att det blir så.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Det ryktades om att Sjuhärad skulle bli en egen resultatenhet. Får man plats med kontorspersonal, trafikledning och dylikt ute på Strömsdal?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 03 juli 2009, 10:44:30 AM
Det ryktades om att Sjuhärad skulle bli en egen resultatenhet. Får man plats med kontorspersonal, trafikledning och dylikt ute på Strömsdal?

Det är väl inget som säger att trafikledning och administration skall finns på Strömsdal. Den behöver ju inte vara samlokaliserad med uppställningsplats och verkstad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Det skulle säkert finnas plats på Strömsdal om detta skulle bli aktuellt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2009, 12:03:13 PM
Det är väl inget som säger att trafikledning och administration skall finns på Strömsdal. Den behöver ju inte vara samlokaliserad med uppställningsplats och verkstad.
Nej, avseende trafikledningens lokalisering så har ju BL bevisat detta och så blir det därefter också.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 04 juli 2009, 02:07:05 AM
Nej, avseende trafikledningens lokalisering så har ju BL bevisat detta och så blir det därefter också.

Sitter inte BL:s trafikledning vid Södra torget? Och det är väl ändå rätt plats. Du får gärna utveckla vad du menar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)