Borås lokaltrafik i länsrätten

Startat av yngrot, 19 mars 2009, 18:55:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

B-L förlorade överprövning i länsrättten. Men styrelsen för B-L kommer att begära överprövning i kammarrätten. Dock skall B-L enligt tidigare beslut köra tills ca 15dec.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Det finns väl en del som förutspått detta resultat medan andra trott blint på att BL skulle vinna i Länsrätten. Nu får vi se vad Kammarrätten säger. Enligt vissa tungor så måste visst Kammarrätten följa sin egen dom i färdtjänstupphandlingsmålet.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 mars 2009, 01:13:37 AM
Det finns väl en del som förutspått detta resultat medan andra trott blint på att BL skulle vinna i Länsrätten. Nu får vi se vad Kammarrätten säger. Enligt vissa tungor så måste visst Kammarrätten följa sin egen dom i färdtjänstupphandlingsmålet.

Vilket i så fall skulle innebära ny upphandling. Men det är ju inte alls samma saker man tvistar om så varför skulle Kammarrätten behöva följa den domen? Men jag lutar ändå att det blir en ny upphandling.
Att det hela är komplicerat tyder den långa handläggningstiden i Länsrätten på. Och det lär väl inte gå snabbare i Kammarrätten. Så det blir nog BL ett år till åtminstone... Och därmed kommer väl också de gamla Carrus Region från 1995 att få ytterligare ett nådaår.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 mars 2009, 09:03:05 AM
Det är två olika grunder man begärt överprövning på, sannolikheten att BL skulle få framgång i Kammarrätten bedömer jag som helt obefintlig, orsaken till den långa handläggningstiden i LR beror inte alls på att målet på något sätt skulle vara svårt att bedöma utan på en "liten" teknisk detalj, nämligen hur stor del av ett anbud som man får sekretssbelägga. BL har (givetvis med en e.v ny upphandling i sikte) krävt ut konkurrenternas kompletta anbud.
Eftersom BL inte var tvåa, inte heller trea utan fyra i tilldelningsbeslutet så kan man med fog anse det uteslutet att alla anbud före skulle anses felaktiga.

Tidigare utslag i mål med liknande överprövningsgrunder har ju visat sig leda till avslag i Kammarrätterna, senast i Jönköping häromdagen.
Om det nu skulle bli avslag i Kammarrätten, finns det någon risk att Västtrafik kan kräva BL på skadestånd då? Jag tänker på just BL:s åplacering i upphandlingen. BL har ju komplicerat bilden för Västtrafik på, om Kammarrätten finner så, ogrundade orsaker.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Trafikar´n

En del tycker jag även finns i hur många ändringar i anbudet som sker, EFTER första anbudsinbjudan skett. Obekräftade men sannolika rykteskällor uppger att VT7 anbud ändrades mer än 10 gånger efter första inbjudan, vissa ganska sent i processen.
... Kan det räknas som ett "rent anbudsförfarande"? Vilket ju är ett villkor i LOU.


I övrigt anser jag det är onödigt att förstöra Cartago igen, men anser att det ikke är sällan KR har ändrat LR Mariestads beslut. Utöver alla företagsekonomisk hänsyn BL är enl lag är tvingade att ta, finns det ju en historik i detta. KR delar inte alltid/sällan LR Mariestads bedömning, den episka skolbussupphandlingen i Bollebygd, ST-upphandlingen i Borås. osv, mm.
Länsrättens domar har inte sällan ändrats av KR så varför skulle BL vila på LR-domen nu?

     Detta bara som en "historisk" betraktelse, med viss sakkännedom men utan juridisk kompetens eller insyn i skriftväxlingarna.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

preacher

PÅ något sätt måste det vara fel någonstans. Det finns snart ingen upphandling utan att den blir överklagad. Var är felet?? Är det Huvudmannen som inte har tillräckligt klara krav???
Har dom kommit på efterkälken Juridiskt sett???
Är det förmånga DJ........ jurister i bolagen som försöker hitta på spetsfundigheter på nya kryphål.
Nånstans är det fel där lagen ska fördröja alla upphandlingar.
Och vem drabbas? Jo vi chaufförer som får en ännu mer otrygg arbetsplats. Var tog det sunda förnuftet vägen :-[
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Trafikar´n

Tämligen ofta, framför allt sett till att det är prövningskrav för behandling vidare av ärendet är det så att THM är "mindre bra" på att sina upphandlingar. Man skapar skall-krav som man sen nonchalerar, man vidarbehandlar anbud som enl LOU skulle förkastas. Sådana fall förkastas oftast direkt av en kunnig LR o ny upphandling sker. Problemet är väl oftast att man väljer ett viktat anbudsförfarande som antingen är oklart i hanteringen, eller som man inte hanterar rätt.

Men som du visar på helt rätt, överklagningarna beror sällan på "dåliga" förlorare utan i underlaget. Så det är anbudsgivararen som måste lära sig.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Croonhielm

Överklagan till KR är väl iofs inte inlämnad ännu - BL har ända till fredag 27:e på sig att göra detta, vilket troligen sker.

Därefter ska väl KR först besluta om de ÖHT tar upp ärendet, vilket lär gå gansa snabbt (3v). Så ärendet kan vara helt över om en månad...

Frågas: Om LR tar upp ärendet - hur lång tid tar det då innan de tagit sitt beslut. Finns det erfarenheter kring detta? Finns det tidsfrister?