Huvudmeny

Bussförarrusning

Startat av BenS, 17 mars 2009, 10:13:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jan

Citat från: Bas skrivet 17 mars 2009, 10:13:41 AM
Eftertraktat jobb?

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1462208&insn=1

I artiklen står även att beg bussar kommer att köra landsbygdstrafiken. det är förlorade trafikområden man tar bussarna därifrån. Någon som vet vilka bussar man tänker köra med`?
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 17 mars 2009, 13:36:56 PM
I artiklen står även att beg bussar kommer att köra landsbygdstrafiken. det är förlorade trafikområden man tar bussarna därifrån. Någon som vet vilka bussar man tänker köra med`?

Det kanske går att jämföra med de landsbygdstrafikenområden har man tappat?
Vilka områden ska det vara, i så fall?

Stefan P

Hej

Man har ju tappat trafik i Gästrikland törs inte riktigt säga vart, det kan väl komma en del bussar därifrån och möjligen i från Gotland?

mvh Stefan P

Stefan P

Hej

Hälsingland var det ja, tack för rättelsen.

mvh Stefan P

homer

de kan väl inte bara bli begagnade bussar till Landbygdstrafiken? några nya vagnar måste man väl ändå skaffa???

Christer K

Citat från: Bas skrivet 17 mars 2009, 10:13:41 AM
Eftertraktat jobb?

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1462208&insn=1

Alla på Buslink som kör i Örebro är på väg att bli uppsagda eller är det redan. Och så måste de söka jobb på Swebus för de tar inte över några direkt rakt av. Så alla blir nyanställda igen och 10 år framåt i allafall.

Odensbacken blir det enda som Busslink har kvar sedan i Örebro Län.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

bilomnibussen

Hej! Vi är nu uppsagda från Busslink i Örebro. Huvuddelen av personalen har jobbat mellan ett och 40 år. Vi betraktas av Swebus som kommande utifrån okända ödemarker och ska plocka fram alla sedvanliga ansökningshandlingar som gäller en helt vanlig nyanställning. Vid kontakt med Swebus för att utröna om det finns möjlighet att lokalt träffa deras rekryterare för att ställa frågor om bussförartjänsterna hänvisas till de allmänna informationstillfällena på arbetsförmedlingen, en dag i april och en i maj. Därvid förväntas vi också fylla i ett teoriprov. Jag vet inte vilken psykologisk teori Swebus betjänar sig av när det gäller att skapa intresse och motivation för oss att söka deras tjänster och sedan få en positiv image av företaget. Förmodligen är teorin att tvåla till de rädda så de arbetar och håller käften och att vi gamlingar som törs säga ifrån ibland ska få avsmak och inte söka. Därmed sparar de några kronor på lönesumman men servicen till allmänheten torde bli därefter.
Vart är vi på väg i det här landet?? Det naturliga vore att Swebus tog över den nuvarande personalen och därefter rekryterade de ytterligare som behövs. Det näst naturliga vore att Swebus vände sig till oss nu verksamma och erbjöd oss att via ett enkelt ansökningsförfarande få fortsatt jobb varefter övriga rekryteras via arbetsförmedling, annonsering etc.
Mvh Jan G.

Peter Rost

Har inte Busslink överklagat Örebroupphandligen?

/Peter

Magnus

Brukar det alltid gå till så här med personalen efter upphandlingar eller är det nåt som Swebus har hittat på?

RoTe

Visst är det underbart med upphandlingar??  ;D

Sådana här fasoner är det väl bara chefer som tjänar 30 000kr+ som får stå ut med och bussförare då förståss...  ::)

Taunusch

Varför skulle man få en tjänst bara för att man kört i 40 år? Det innebär inte per automatik att man är en bra och duktig chaufför i mina ögon.

RoTe

Citat från: Stefan skrivet 18 mars 2009, 01:41:58 AM
Varför skulle man få en tjänst bara för att man kört i 40 år? Det innebär inte per automatik att man är en bra och duktig chaufför i mina ögon.

Därför att alla andra brancher tvingas följa LAS?

Men i och med det söta upphandlingssystemet kan man kringgå LAS väldigt enkelt var 8-12:e år... Rättvist?
Jag är visserligen helt mot LAS men jag tycker att lika ska vara lika.

Jan

Citat från: Peter Rost skrivet 17 mars 2009, 23:06:00 PM
Har inte Busslink överklagat Örebroupphandligen?

/Peter

De har varit i olika instanser, men inte vunnit eller fått gehör.
I branschen 37 år

Jan

Citat från: bilomnibussen skrivet 17 mars 2009, 22:27:46 PM
Hej! Vi är nu uppsagda från Busslink i Örebro. Huvuddelen av personalen har jobbat mellan ett och 40 år. Vi betraktas av Swebus som kommande utifrån okända ödemarker och ska plocka fram alla sedvanliga ansökningshandlingar som gäller en helt vanlig nyanställning. Vid kontakt med Swebus för att utröna om det finns möjlighet att lokalt träffa deras rekryterare för att ställa frågor om bussförartjänsterna hänvisas till de allmänna informationstillfällena på arbetsförmedlingen, en dag i april och en i maj. Därvid förväntas vi också fylla i ett teoriprov. Jag vet inte vilken psykologisk teori Swebus betjänar sig av när det gäller att skapa intresse och motivation för oss att söka deras tjänster och sedan få en positiv image av företaget. Förmodligen är teorin att tvåla till de rädda så de arbetar och håller käften och att vi gamlingar som törs säga ifrån ibland ska få avsmak och inte söka. Därmed sparar de några kronor på lönesumman men servicen till allmänheten torde bli därefter.
Vart är vi på väg i det här landet?? Det naturliga vore att Swebus tog över den nuvarande personalen och därefter rekryterade de ytterligare som behövs. Det näst naturliga vore att Swebus vände sig till oss nu verksamma och erbjöd oss att via ett enkelt ansökningsförfarande få fortsatt jobb varefter övriga rekryteras via arbetsförmedling, annonsering etc.
Mvh Jan G.

Att ta över personalen rakt över innebär att de som är helt olämpliga även skulle få jobb hos den nya entreprenören. Inte tycker du Jan G att det är OK att bli bemött av en otrevlig förare? De som är bra kommer med all sannolikhet att få fortsatt förtroende.
I branschen 37 år