SL Access drar igång 1 sep!

Startat av Yujin Zhang, 13 juli 2008, 22:30:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Verspieder skrivet 22 juli 2008, 23:25:59 PM
Min personliga åsikt om de "nya" blåvita biljettmaskinerna i SL-bussarna: Det är bland det klumpigaste och tyngsta jag sett i en buss sedan ProData-systemet. Acessmaskinen ser tyngre och äldre ut än Västerbottens gamla biljettmaskin från 2001 som till råga på allt håller på att ersättas med en ännu mindre modell under 2008-09.

alla håller nog med, och dessutom är de en svartvit skärm, vilket känns om möjligt ännu mer omodernt, knappsatsen ser dessutom ut som om den är designad av en 3 åring, när man har "kastat ut" knapparna lite var stans som de har funnits plats,

de mest logiska borde ha varit att integrera hela access med buss-pc skärmen som en extra meny bara

Magnus_J

Citat från: homer skrivet 23 juli 2008, 00:18:47 AM

de mest logiska borde ha varit att integrera hela access med buss-pc skärmen som en extra meny bara

jo fast kapacitetet räcker ju inte till i BussPc systemet. enligt nån utsago är den snart/ slagit i taket.
har ju varit uppe här förut i olika diskussioner. bla skicka ut en kartbild för ersättningstrafik mm.

kan iofs hålla med om att de är stora och klumpiga. som teknikintresserad hade man ju hellre sett en ut och ombyggnad av hela bussPC systemet. med en snygg platt skärm med samma funktioner i. vissa bussnackara har visat nån annan typ av systemoch det ser mycket bättre ut.

visserligen behöver man kanske inte färgskärm för att se vilken typ av biljett folk ska ha men det ska bli spännande att få prova och komma igång snart.

Jonas M. Bobjörk

Visst, man kanske inte måste integrera i Buss-PC:n, men man kan ju ha en liknande skärm.
Man kan ha fler knappar om man har en pekskärm, där menyerna ändras utefter hur man trycker.
Istället för att ha en massa knappar som var och en har endast en funktion.

Fredde

Jag hade också föredragit en dag/nattskärm som på PCn. Som det är nu så bländar både skärmen och den röda lamporna, på hajen och den extra läsaren, när man kör utanför tätbebygt område.

Hoppas bara det inte blir upp som en sol och ner som en pannkaka för SL Access, trots lampor, knappar och skärmar som bländar förare.


yngrot

Citat från: Verspieder skrivet 22 juli 2008, 23:25:59 PM
Min personliga åsikt om de "nya" blåvita biljettmaskinerna i SL-bussarna: Det är bland det klumpigaste och tyngsta jag sett i en buss sedan ProData-systemet. Acessmaskinen ser tyngre och äldre ut än Västerbottens gamla biljettmaskin från 2001 som till råga på allt håller på att ersättas med en ännu mindre modell under 2008-09.


Den är verkligen tung och klumpig.."suck"  och inte är den lättanvänd för oss som kör heller :P en massa olika menyer och trycknade hit och dit....  tar för lång tid... och sen sägs det att den är såååå modern men det är klart när den gjordes från början så men det är ju säkert 15 år sen de gjorde den.. vi provade ju redan 2003 i Tranemo svenljunga (västtrafik sjuhärad) och då hette det att till hösten ung november  men det sista budet före sem var juni 2009  nu funkar den ju med månadskort...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Fredde_J skrivet 27 juli 2008, 12:05:47 PM
Jag hade också föredragit en dag/nattskärm som på PCn. Som det är nu så bländar både skärmen och den röda lamporna, på hajen och den extra läsaren, när man kör utanför tätbebygt område.

Hoppas bara det inte blir upp som en sol och ner som en pannkaka för SL Access, trots lampor, knappar och skärmar som bländar förare.




När du kör med i "skarpt" läge så lyser inga röda lampor och dessutom finns meny för att minska ljuset på knappar och i skärmen... men jag tycker inte det är nått problem i mörker.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Magnus_J

var till garaget och skrev ut stjänsten så jag fick mitt kort på samma gång.
börjar på annan plats i morgon