SL linje 677 - nya funderingar

Startat av Yujin Zhang, 04 juni 2008, 23:10:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Det var några saker om blivande linje 677 som kom tanke idag när jag var i UL-land.

*Vad kommer hända med dagens Busslinkvagnar som har UL-biljettmaskin? Jag kan tänka mig att alla B10MA som har UL-utrustning kommer förlora dem medan 6316-6319 har chansen att bli omlackad till blå? (iaf någon av dem?).

*Det har sagt på tidigare trådar att den mångårliga samarbete mellan SL/Busslink/UL kommer till ett slut i augusti (alltså de enstaka turer på andra linjer än UL805 och UL807). Men det är väl inte omöjligt att 677 kommer ta en sväng här och där på morgonen efter ankomst till Uppsala, under förutsättning att vagnarna kommer ha kvar UL-maskinen? För det finns väl ingenting på ULs sida som hindrar blåa vagnar i landsortstrafiken? När det gäller SLs/Busslinks sida så kan jag förstå att omlopperna kommer bli mer låsta än de är nu och det lär röra sig om spetsvändning i Uppsala för att ha minimal vagnar ute, men man kan alltid hoppas...

Ted Selander

#1
Citat från: Yujin Zhang skrivet 04 juni 2008, 23:10:36 PM
Det var några saker om blivande linje 677 som kom tanke idag när jag var i UL-land.

*Vad kommer hända med dagens Busslinkvagnar som har UL-biljettmaskin? Jag kan tänka mig att alla B10MA som har UL-utrustning kommer förlora dem medan 6316-6319 har chansen att bli omlackad till blå? (iaf någon av dem?).

Det kommer inte att behövas lika många UL-utrustade bussar i framtiden, vilka som avrustas är inte klart.

Citat från: Yujin Zhang skrivet 04 juni 2008, 23:10:36 PM
*Det har sagt på tidigare trådar att den mångårliga samarbete mellan SL/Busslink/UL kommer till ett slut i augusti (alltså de enstaka turer på andra linjer än UL805 och UL807). Men det är väl inte omöjligt att 677 kommer ta en sväng här och där på morgonen efter ankomst till Uppsala, under förutsättning att vagnarna kommer ha kvar UL-maskinen? För det finns väl ingenting på ULs sida som hindrar blåa vagnar i landsortstrafiken? När det gäller SLs/Busslinks sida så kan jag förstå att omlopperna kommer bli mer låsta än de är nu och det lär röra sig om spetsvändning i Uppsala för att ha minimal vagnar ute, men man kan alltid hoppas...

Tyvärr, till sådana utlevelser räcker inte de blå bussarna för 677. Tanken var ju god! 
Kommer förresten inte UL att skärpa kraven på färg?

/Ted

Ersa

Idag är ju många av Busslinks 807-vagnar placerade i Rimbo, där många arbetspass (och därmed själva linje 807) börjar och slutar för dagen. Blir det i framtiden genomgående trafik Norrtälje-Uppsala för alla 677-avgångar, och innebär detta ökade tomkörningar på morgonen från Rimbo till resp startställe i vardera änden, samt omvänt på kvällen. Eller flyttas 677-vagnarna till Norrtälje resp Uppsala? Om inga 677-vagnar ska utgå från Uppsala på mornarna i framtiden borde ju dagens tidigaste avgångstider från Uppsala komma att påverkas. Om bussarna fortsättningsvis placeras i Rimbo hoppas jag verkligen att vi får linjeturer som börjar/slutar i Rimbo, hellre än en massa tomkörningar på landsbygden.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 04 juni 2008, 23:20:54 PM
Kommer förresten inte UL att skärpa kraven på färg?

Det skulle ju vara just snyggt om färgkraven skärps på alla röda, blåa och gula omlopp, så att flexibiliteten försvinner helt och vi får en massa krångel eller indragna turer plus tomkörningar då bussen har "fel" färg" för att gå på linjen i just detta område. Istället måste bussen stå stilla, eller gå tom förbi hus och hem istället för att kunna plocka upp väntande resenärer.  >:(

homer

Var inte själva grejen med att man bytte nummer och allt de här att 677 ska bli en ren SL linje och att möjligheten att köpa UL biljett försvinner helt således räcker de med ett stämpelbord

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 05 juni 2008, 07:59:53 AM
Idag är ju många av Busslinks 807-vagnar placerade i Rimbo, där många arbetspass (och därmed själva linje 807) börjar och slutar för dagen. Blir det i framtiden genomgående trafik Norrtälje-Uppsala för alla 677-avgångar, och innebär detta ökade tomkörningar på morgonen från Rimbo till resp startställe i vardera änden, samt omvänt på kvällen. Eller flyttas 677-vagnarna till Norrtälje resp Uppsala? Om inga 677-vagnar ska utgå från Uppsala på mornarna i framtiden borde ju dagens tidigaste avgångstider från Uppsala komma att påverkas. Om bussarna fortsättningsvis placeras i Rimbo hoppas jag verkligen att vi får linjeturer som börjar/slutar i Rimbo, hellre än en massa tomkörningar på landsbygden.

Om man tittar lite i tidtabellen kan man snabbt lista ut att det behövs 5 blå bussar stationerade i Norrtälje för trafiken på 677.

Ersa

Citat från: homer skrivet 08 juli 2008, 23:02:05 PM
Var inte själva grejen med att man bytte nummer och allt de här att 677 ska bli en ren SL linje och att möjligheten att köpa UL biljett försvinner helt således räcker de med ett stämpelbord

Jag fick också först för mig att en av tanken med blå bussarna på 677:an (samt ny färdväg genom C-län) var att de inte kommer att ha någon UL-biljettmaskin alls. Men sedan läser man att de ska trafikera bussterminalen i Ar, vilket väl innebär att man ju ska kunna lösa biljett eller åka på UL-kort mellan detta ställe och Uppsala C?

Citat från: Karsten skrivet 09 juli 2008, 00:59:43 AM
Om man tittar lite i tidtabellen kan man snabbt lista ut att det behövs 5 blå bussar stationerade i Norrtälje för trafiken på 677.

Hur hittade man den tidtabellen nu igen?

Yujin Zhang

Ska man vara extrapetig så är 677 inte 100% Busslink, än. Första turen från Uppsala till Långhundra och tillbaka på vardagar körs högst troligen av Swebus Uppland.  ;D

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 juli 2008, 10:39:52 AM
Ska man vara extrapetig så är 677 inte 100% Busslink, än. Första turen från Uppsala till Långhundra och tillbaka på vardagar körs högst troligen av Swebus Uppland.  ;D

Ja, något annat vore faktiskt helt crazy.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 10:55:59 AM
Det är väl absolut inte säkert alls, däremot är det nästan säkert att en UL entreprenör kommer att köra.

Men vem kan nog mycket väl bero på vem som har en buss "ledig" i detta tidsspann

Ja, men i detta tidsspann är nog de flesta bussar lediga. Swebus eller KR är väl de två rimliga alternativen?

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 10:55:59 AM
Det är väl absolut inte säkert alls, däremot är det nästan säkert att en UL entreprenör kommer att köra.

Men vem kan nog mycket väl bero på vem som har en buss "ledig" i detta tidsspann

Hur ser kontrakten ut? Jag trodde Swebus var någon sorts "underentreprenör" till Busslink när det gäller dagens C807 (och C805 för den delen) och därför kör KR aldrig någonting på de linjer (ja...till hösten blir det annorlunda). Eller beror det helt enkelt på att KR inte har någon "ledig" under de tider, som du påpekar?

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 juli 2008, 11:17:53 AM
Hur ser kontrakten ut? Jag trodde Swebus var någon sorts "underentreprenör" till Busslink när det gäller dagens C807 (och C805 för den delen)

Tvärtom kanske?

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 11:25:44 AM
Knivstalinjerna körs väl idag av flera olika entreprenörer, dock inte KR, det behöver ju inte alls vara ett Uppsalabaserat fordon som utför turen.

Ja det där är ingen nyhet.

Det är väl så enkelt att Swebus vann paketet där det innehåller avgångar på C807, 625, 641 m.fl... Så nu är frågan om Swebus har vunnit paketet som innehåller den morgonavgång från Uppsala (o tbaka från Långhundra)?

Ted Selander

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 juli 2008, 11:17:53 AM
Hur ser kontrakten ut? Jag trodde Swebus var någon sorts "underentreprenör" till Busslink när det gäller dagens C807 (och C805 för den delen) och därför kör KR aldrig någonting på de linjer (ja...till hösten blir det annorlunda). Eller beror det helt enkelt på att KR inte har någon "ledig" under de tider, som du påpekar?

Detta är utrett i tidigare trådar. Det är SL och UL som byter trafik. Den trafiken körs sedan av resp. trafikhuvudmans entreprenör(er). Entreprenörerna har inga avtal sinsemellan.

/Ted

Yujin Zhang

Nu tänker jag fylla på denna tråd med nya funderingar om 677 efter ha sett tidtabellen.

Jag har märkt att 677 har turer som bara trafikerar Rimbo-Nortälje och omvänt. Nu är jag nästan 100% säker att dessa turer INTE kommer köras med blåbussar då antalet onödiga tomkörningar skulle då bli för många.

Samtidigt märkte jag att man kortade av 647 så den bara går mellan Norrtälje och Rimbo med en utökning av ett par avgångar. Men, då kommer frågan, varför har man ens kvar 647 om 647 och 677s linjesträckning är exakt samma och angör exakt samma hållplatser? Jag skulle kunna förstå om man låter alla "Rimboturer" vara 647 (och därmed också slippa blåbuss-krav) och låta 677 bara bestå av genomgående turer till Uppsala, men nu blev inte fallet, utan det finns 677 som vänder i Rimbo.  :-\

(Enda undantag i detta är väl 07:35-turen som kör till Långsjöskolan i Rimbo istället för Rimbo station. Menmen...)