Umeå tätortstrafik inställd

Startat av Ersa, 30 december 2014, 18:05:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Mig veterligen hände detta aldrig under Polarbuss och Veolias tid, och första gången det inträffade för dåvarande Swebus var resenärerna inte bara missnöjda, utan på gränsen till aggressiva.
Nu är det dags igen. Får man gissa på att detta inträffar pga dåliga antispinnsystem, lågentré, sidmotorer och annan handikappsanpassning som gör bussarna olämpliga för vinterväglag?

http://www.tabussen.nu/ultra/trafikinformation/lokaltrafiken-installt/

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

igel

Oj, har Norrland drabbats av en stockholmsvinter. De kanske skulle behöva gå kurs i halkkörning i Stockholm.

Walter

Citat från: Ersa skrivet 30 december 2014, 18:05:07 PM
Mig veterligen hände detta aldrig under Polarbuss och Veolias tid, och första gången det inträffade för dåvarande Swebus var resenärerna inte bara missnöjda, utan på gränsen till aggressiva.
Nu är det dags igen. Får man gissa på att detta inträffar pga dåliga antispinnsystem, lågentré, sidmotorer och annan handikappsanpassning som gör bussarna olämpliga för vinterväglag?

http://www.tabussen.nu/ultra/trafikinformation/lokaltrafiken-installt/

Lågentre och handikappanpassning är väl krav från huvudmannen som borde veta vilka modeller som finns att tillgå och vad entreprenörerna offererar. Så det är knappast den individuella operatören som ensidigt kan beskyllas.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 30 december 2014, 18:44:13 PM
Lågentre och handikappanpassning är väl krav från huvudmannen som borde veta vilka modeller som finns att tillgå och vad entreprenörerna offererar. Så det är knappast den individuella operatören som ensidigt kan beskyllas.

Det finns ingen part som beskylls någonstans.

Citat från: igel skrivet 30 december 2014, 18:22:54 PM
Oj, har Norrland drabbats av en stockholmsvinter. De kanske skulle behöva gå kurs i halkkörning i Stockholm.

Den kursen har de ju redan gått! Dvs kursen hur man ställer all SL-trafik vid större snöfall! ;D
Skillnaden är väl fortsatt att vid Norrlandskusten ställs bara tätortstrafiken, men man i Stockholms län drar in allt i hela länet. Detta medan UL-stomlinjerna på landsbygden oftast fortsatt rullar vidare... ::)


Nico

Citat från: Ersa skrivet 30 december 2014, 19:26:19 PMSkillnaden är väl fortsatt att vid Norrlandskusten ställs bara tätortstrafiken, men man i Stockholms län drar in allt i hela länet. Detta medan UL-stomlinjerna på landsbygden oftast fortsatt rullar vidare... ::)

En ytterligare skillnad är att i Stockholms län är nästan det mesta att klassa som tätortstrafik och med tidtabell etc. efter det... och det som inte är tätortstrafik rullar (ofta till skillnad från liknande trafik på andra håll i landet) då i gengäld normalt på vägar som har klass fyra eller klass fem prio hos Trafikverket. Det gör att hur man än gör så blir jämförelserna sällan helt rättvisa...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 30 december 2014, 21:52:26 PM
En ytterligare skillnad är att i Stockholms län är nästan det mesta att klassa som tätortstrafik och med tidtabell etc. efter det... och det som inte är tätortstrafik rullar (ofta till skillnad från liknande trafik på andra håll i landet) då i gengäld normalt på vägar som har klass fyra eller klass fem prio hos Trafikverket. Det gör att hur man än gör så blir jämförelserna sällan helt rättvisa...  ;)

Dessutom är det ju ofta så att mycket landsbygdstrafik ute i landet rullar på vägar som får vägarna ute å Blidö o Yxlan (som exempel) att framstå som rena riksvägarna.

En stor skillnad är att bussar och utrustning är optimerade för att kunna utföra uppdragen i de flesta väder, i Sthlms området är allt standardiserat då alternativet att ställa in trafiken finns tillgängligt lite för ofta och då finns ingen anledning att lägga pengar på utrustning och annat.

Greger Larsson

När lokaltrafiken samtidigt ställs in i städerna Luleå, Piteå, Skellefteå och Umeå så lär orsaken knappast finnas varken i vagnpark, operatör eller huvudman då just de städerna skiljer sig ganska markant i alla tre hänseenden..
Nej, nu var det helt enkelt vädergudarna som ställde till det. På bara tolv timmar ändrades betingelserna från 20-25 minusgrader till nollgradigt och kraftigt regn, då får man helt enkelt ställa trafiken på lokalgator och mindre vägar till dess att halkbekämpningen kommit igång.
(Stockholmsväder har vi f ö haft hela november och de tre första veckorna i december, därefter vidtog snö och rejält med minusgrader)

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 december 2014, 22:15:07 PM
När lokaltrafiken samtidigt ställs in i städerna Luleå, Piteå, Skellefteå och Umeå så lär orsaken knappast finnas varken i vagnpark, operatör eller huvudman då just de städerna skiljer sig ganska markant i alla tre hänseenden..
Nej, nu var det helt enkelt vädergudarna som ställde till det. På bara tolv timmar ändrades betingelserna från 20-25 minusgrader till nollgradigt och kraftigt regn, då får man helt enkelt ställa trafiken på lokalgator och mindre vägar till dess att halkbekämpningen kommit igång.
(Stockholmsväder har vi f ö haft hela november och de tre första veckorna i december, därefter vidtog snö och rejält med minusgrader)

Detta är ju extremfall och ofta bara dumt att försöka köra, däremot ställer man på vissa håll gärna in av lite väl lättvändiga skäl utan något extremväder

Ersa

Kulturerna är minst sagt olika runtom i landet, och skiftar stort beroende på företagskultur hos olika operatörer. På vissa håll i storstadsområdena med större operatörer ställs trafiken lite väl lättvindigt, som Lars-Håkan skriver, men på andra håll (ofta rätt långt norrut i landet) kan förare som avgör att det inte går att köra på vissa extremt hala grusvägar få noll förståelse från ledning och kollegor på mindre familjeföretag.

Men på de flesta håll finns det en bra jämvikt och en förstående trafikledning.

Lars-Håkan_E

Chauffören är ju den som på plats lättast kan avgöra om det går att köra eller ej.

Jag skulle aldrig ifrågasätta dennes bedömning.

Sedan ska det ju inte vara däcksutrustningen som ska få avgöra om man kan köra eller ej, alla ska ju ha däck anpassade för den trafik de används i, behöver man dubbat fram eller runt om för att kunna utföra trafiken säkert så har man det, behöver man kedjor i reserv så har man det osv.

Idag antar jag att alla utom i ren tätortstrafik har däck för vinterbruk

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 december 2014, 11:13:40 AM
Chauffören är ju den som på plats lättast kan avgöra om det går att köra eller ej.

Jag skulle aldrig ifrågasätta dennes bedömning.

Sedan ska det ju inte vara däcksutrustningen som ska få avgöra om man kan köra eller ej, alla ska ju ha däck anpassade för den trafik de används i, behöver man dubbat fram eller runt om för att kunna utföra trafiken säkert så har man det, behöver man kedjor i reserv så har man det osv.

Idag antar jag att alla utom i ren tätortstrafik har däck för vinterbruk

Fast man införde ju faktisk lag på vinterdäck vid vinterväglag på drivaxlarna även för bussar från januari 2013 - eller likvärdig utrustning - men det senare alternativen är väl än mindre relevant för tätort.   

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 31 december 2014, 12:06:45 PM
Fast man införde ju faktisk lag på vinterdäck vid vinterväglag på drivaxlarna även för bussar från januari 2013 - eller likvärdig utrustning - men det senare alternativen är väl än mindre relevant för tätort.

Det finns ju vinterdäck och vinterdäck, bara för att de har M&S märkning innebär inte att det är något för riktigt vinterbruk, samma förhållande som när det gäller personbilsdäck