Umeå: Flygbussen väntar inte på sena resenärer

Startat av RoggaBoy, 17 maj 2011, 17:26:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Räkna inte med att ta flygbussen när du har varit ute och rest. Bussarna väntar nämligen inte på passagerare som åkt med försenade flyg och flera Västerbottningar lämnas därför på flygplatsen.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_umea?title=flygbussen_vantar_inte_pa_sena_resenarer&videoid=1646076

Vems är ansvaret?

swedebear

Vore ju lite intressant att veta om Flygbussen har fått reda på att flyget är försenat, sedan är ju också frågan vad ett eventuellt avtal säger om att bussarna skall invänta försenade flyg
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

JDS

Citat från: RoggaBoy skrivet 17 maj 2011, 17:26:08 PM
Vems är ansvaret?

Vilket ansvar? Om länstrafiken har en linje som trafikerar flygplatsen så går väl den på utsatta tider. Den som vill vara säker på att komma hem ska väl inte förlita sig på att sista bussen väntar (såvida inte det anges någonstans att den gör det), det tycker jag verkar lika korkat som att förvänta sig att sista tunnelbanan ska vänta på ett försenat SJ-tåg...

RoggaBoy

Citat från: JDS skrivet 17 maj 2011, 17:46:16 PM
Vilket ansvar? Om länstrafiken har en linje som trafikerar flygplatsen så går väl den på utsatta tider. Den som vill vara säker på att komma hem ska väl inte förlita sig på att sista bussen väntar (såvida inte det anges någonstans att den gör det), det tycker jag verkar lika korkat som att förvänta sig att sista tunnelbanan ska vänta på ett försenat SJ-tåg...

Ja, jag vet inte men man får som uppfattningen av Tv4 att det är Länstrafikens ansvar men det är ju snarare resenären som skall se till att komma hem, och är flyget försenat så ligger väl ansvaret först på flygbolaget.

Hade varit en sak med en typ av Resplusbiljett men det finns ju inte med flyg och buss.

mushkot

Å andra sidan borde det väl ligga i flygbussarnas intresse att få fler resenärer?

RoggaBoy

Citat från: mushkot skrivet 17 maj 2011, 19:09:46 PM
Å andra sidan borde det väl ligga i flygbussarnas intresse att få fler resenärer?

Jo, men flygbussarna har bara två bussar så kanske tidtabellen går före en annan inställd tur?

Ersa

Nu går ju (äntligen) bussen fasta tider från flygplatsen, och inte som förr när de nästan tajmade in de flesta avgångar. Vilket aldrig fungerade fullt ut då flygbolagen ofta ändrade sina tider varannan vecka, med konstant ändrade flygbusstidtabeller som följd.

Enklast vore 15-minuterstrafik under rusning, samt neråt 20-och 30-minuterstrafik när det inte är lika stor rusning. Men om det finns ekonomi och bussar till något sådant låter jag vara osagt. Kanske är det i och med nya kollektivtrafiklagen snart läge för stadens taxibolag att köpa mindre fast ändå tunga bussar på uppåt 8-10 meters längd och köra i skytteltrafik mellan flygplatsen och Vasaplan till fast pris?

RoggaBoy

#7
Idag med de två bussar som finns så är det 20-minuterstrafik i rusningstid, och att öka den borde väl kräva en buss till, eller som Ersa är inne på ett taxibolag som startar egen trafik. Umeå Taxi finns ju med sitt kontor mittemot flygplatsen.

Nuvarande tidtabell: http://www.tabussen.nu/media/25223/flygbussen_v%C3%A5r%202011.pdf

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 17 maj 2011, 19:47:25 PM
Idag med de två bussar som finns så är det 20-minuterstrafik i rusningstid, och att öka den borde väl kräva en buss till, eller som Ersa är inne på ett taxibolag som startar egen trafik. Umeå Taxi finns ju med sitt kontor mittemot flygplatsen.

Nuvarande tidtabell: http://www.tabussen.nu/media/15598/flygbusstidtabeller.pdf

Om bussen väntar i en kvart och det är 20-minuterstrafik så förstår jag inte problemet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 maj 2011, 19:59:05 PM
Om bussen väntar i en kvart och det är 20-minuterstrafik så förstår jag inte problemet.

Det kan ju vara på kvällen, efter sista bussen rullat eller nåt sånt. Man blir inte så klok av inslaget på Tv4.

Jonas1968

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 maj 2011, 19:59:05 PM
Om bussen väntar i en kvart och det är 20-minuterstrafik så förstår jag inte problemet.
På tider då bussen går var 20e minut finns ju ingen anledning att vänta. Då får ju den som missar bussen ta nästa buss. Fast bussen går ju knappast så tätt om det t ex är sent på kvällen.
Fast missar man bussen och det är timmar till nästa buss eller sista bussen gått så borde det vara flygbolagets ansvar att se till att passagerarna kommer hem. Det är ju trotts allt flygbolaget som orsakat förseningen, inte länstrafiken. Huvudsaken är dock att det finns avtal om vem som har ansvaret så att inte passagerarna ramlar mellan två stolar. Resenärerna skall inte behöva ta taxi på egen bekostnad för att flygbolaget inte håller tiden.

Jessika

Citat från Nobina när jag gnällde sist: "Flygbussens uppgift är att passa tidtabellen och inte flyget." ::)

Det finns vissa tidpunkter då det är för tight mellan ankommande flyg och avgående flygbuss och då bussen går precis framför näsan på en. Det gäller bl.a. SAS ankommande plan 12.25 då bussen brukade avgå 12.30 - samtidigt som de första passagerarna kom utspringande från terminalen. Detta har dock ändrats för en vecka sedan - nu går bussen 12.40. Bussen därpå går först halv tre. Sista planet från Stockholm landar 22.15 och sista bussen går 22.30. Den har jag missat flera gånger (med typ 1 minut...) och då fått ta taxi.

Flygbussen inväntar inte alls ankommande flyg som är försenade och framför allt på kvällen när den går i halvtimmestrafik kan det vara surt om man missar den med en minut - då vill man ju bara komma hem. Min sambo har flera gånger suttit i bilen och sett hur bussen har rullat iväg helt tom exakt enligt tidtabell precis innan de första passagerarna kommit ut när t.ex. Malmö Aviations sena kvällsplan varit något försenat.

/Jessika

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jessika skrivet 18 maj 2011, 16:45:43 PM
Citat från Nobina när jag gnällde sist: "Flygbussens uppgift är att passa tidtabellen och inte flyget." ::)

Det finns vissa tidpunkter då det är för tight mellan ankommande flyg och avgående flygbuss och då bussen går precis framför näsan på en. Det gäller bl.a. SAS ankommande plan 12.25 då bussen brukade avgå 12.30 - samtidigt som de första passagerarna kom utspringande från terminalen. Detta har dock ändrats för en vecka sedan - nu går bussen 12.40. Bussen därpå går först halv tre. Sista planet från Stockholm landar 22.15 och sista bussen går 22.30. Den har jag missat flera gånger (med typ 1 minut...) och då fått ta taxi.

Flygbussen inväntar inte alls ankommande flyg som är försenade och framför allt på kvällen när den går i halvtimmestrafik kan det vara surt om man missar den med en minut - då vill man ju bara komma hem. Min sambo har flera gånger suttit i bilen och sett hur bussen har rullat iväg helt tom exakt enligt tidtabell precis innan de första passagerarna kommit ut när t.ex. Malmö Aviations sena kvällsplan varit något försenat.

/Jessika

Ja, det ante mig att länstrafikens förklaring inte hade någon förankring i verkligheten. Hade nu bussen verkligen gått var 20:e minut som det sades och dessutom inväntat en kvart, som också sades, hade det ju knappast varit något problem. Jag tror att flygresenärerna skulle ha förståelse för att bussen inte kan vänta hur länge som helst.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 maj 2011, 17:23:49 PM
Ja, det ante mig att länstrafikens förklaring inte hade någon förankring i verkligheten. Hade nu bussen verkligen gått var 20:e minut som det sades och dessutom inväntat en kvart, som också sades, hade det ju knappast varit något problem. Jag tror att flygresenärerna skulle ha förståelse för att bussen inte kan vänta hur länge som helst.



Flygbussen går var 20:e minut i rusningstid. Övrig tid på dygnet glesare så klart.

Jessika

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 maj 2011, 17:23:49 PM
Ja, det ante mig att länstrafikens förklaring inte hade någon förankring i verkligheten. Hade nu bussen verkligen gått var 20:e minut som det sades och dessutom inväntat en kvart, som också sades, hade det ju knappast varit något problem. Jag tror att flygresenärerna skulle ha förståelse för att bussen inte kan vänta hur länge som helst.

Men jag tror inte det är sagt att den ska vänta en kvart nu? "Problemet" - som egentligen är bra! - är ju att det numera är en ringlinje: Flygplatsen - Vasaplan - NUS/Universitetet - Ålidhem - Flygplatsen. Och om den då väntar en kvart på ett försenat plan så blir ju avgången från Vasaplan till flyget försenad och det är ju ännu värre.

Men det borde dock inte vara något problem kvällstid (de ankomster jag nämnde i inlägget ovan) eftersom sista planet från Umeå avgår 19.40.

Men på det hela taget har flygbussen förbättrats enormt och i de allra flesta fall är jag jättenöjd. Detta jämfört med tidigare när man inte hade en aning om ifall det skulle komma en buss överhuvudtaget eller man kunde få sitta och vänta 45-50 minuter ombord på bussen för den anslöt till alla flygbolag samtidigt... Därför tar det emot att gnälla...

Här är tidtabellen: http://www.tabussen.nu/media/15598/flygbusstidtabeller.pdf

/Jessika