Umeå: Tre av fyra gymnasieelever har fuskat med sms-biljetter på lokalbussarna

Startat av RoggaBoy, 17 april 2010, 12:09:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

http://www.vk.se/Article.jsp?article=344214

Självklart har TC en kommentar:
"Ja, återinför kontanter på bussarna, men sätt då in inbrottssäkra kontanthanteringsautomater o ta enbart emot jämna pengar. Det går även att låta automaterna enbart ta emot 5-kronor o 10-kronor för att snabba upp biljettköpen så att ni slipper enkronorna. De flesta har mynt med sig och föräldrar kan enkelt förse sina barn med busspengar, o alla butiker i hela stan klarar ju av att växla ifall någon inte har jämna pengar i 5-kronor eller 10-kronor. Kontanter ÄR godkända betalningsmedel i Sverige som dessutom är svåra att fuska med. Rånrisken är överdriven o elimineras av inbrottssäkra automater "

Dock finns det en bra insändare, av en pappa med en son som åkt dit på fusket.

Ersa

"Resultatet förvånar Martin Svensson, kommunikatör för projektet Hållbart resande i Umeåregionen.
- Det är en väldigt hög siffra, säger han.


Resultatet förvånar inte mig ett enda dugg, och knappast heller någon annan som begett sig ut på fältet, dvs åkt eller kört en buss i Umeå. Förarkåren har ju numera gett upp helt, och tittar inte så noga på mobilerna. Så blir det när förarna känner sig helt överkörda av THM och beställare. Beställer man ett märkligt, krångligt och långsamt biljettsystem och drar ner förköpsställena från 50 st till 3 st mellan 1990 och 2008 så får man inte helt oväntat en del problem också.

RoggaBoy

Fick nya vår-, sommar- och hösttidtabellen idag för perioden 26/4 - 3/10. 15st försäljningsställen inkl. Länstrafikens tre egna. Har den senaste tiden på lokalbussarna sett allt från handskrivna lappar med texten "Trasig" till att dom hängt en basker över kortläsaren. Dom har verkligen gett upp, men Nobina har tydligen haft en verkstadskille som bara haft hand om biljettsystemet på lokalbussarna och sedan har man haft en speciell förartjänst där föraren åker ut med en ny lokalbuss så fort en biljettmaskin lägger av och detta då utan att dom får betalt av Länstrafiken utan bara för att det skall fungera. Dom på landsortsbussarna rasar över detta då deras bussars underhåll blir lidande av prioriteringen.

Utdrag från turlistan, sidan 2:
"Det finns flera bakdörrar i bussen. Om alla används blir hållplatsuppehållen kortare."

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 17 april 2010, 20:15:28 PM
Resultatet förvånar inte mig ett enda dugg, och knappast heller någon annan som begett sig ut på fältet, dvs åkt eller kört en buss i Umeå.

Instämmer. Andelen är säkert lika hög i Stockholm med. Igår hade jag en ung tjej på 178:an som visade upp sin telefon i ca ½ sek och sedan bara tänkte gå förbi. Men tiden 02:59 mitt på blanka dan hann jag reagera på. "Men ååååhh, jag har så många SMS från SL här och jag kan inte hitta rätt.....äsch jag skickar efter ett till"  ::)  :-X

RoggaBoy

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=3635437

Optisk läsare? Ska alla sms få en streckkod då eller vad? Finns det något ställe som installerat denna läsare?

Ersa

Ja, vi har dem på Swebus Express. Läser av sträckkoder snabbt som attan på pappersbiljetter, men de klarar inte av att läsa av en kod från en display på en mobil eller handdator.

Anders Noren

SJ har optisk läsare för SMS-biljetterna. Men den är alldeles för långsam för att vara användbar i busstrafik.

Vem var det egentligen som kom på att utveckling av lokaltrafiken skulle vara detsamma som att göra biljettsystemen ännu långsammare, med SMS-biljetter och betalkortsbetalningar? Nej, gör som det fungerade på SL innan det olycksaliga enhetsprisförsöket: 100 % prispåslag vid ombordbetalning (eller 50 % rabatt vid förköp) och förköpsställen i varenda buske.

Anders

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 18 april 2010, 16:04:51 PM
Ja, vi har dem på Swebus Express. Läser av sträckkoder snabbt som attan på pappersbiljetter, men de klarar inte av att läsa av en kod från en display på en mobil eller handdator.

Jag uppfattade det som att testet med optisk avläsning av SMS-biljetter slog väl ut på Lidingös bussar. Men varför man inte satsar på det nu när testet är slut vet jag inte. För dyr teknik?

bussjöns

Citat från: Mrbuss skrivet 17 april 2010, 20:39:17 PM
Instämmer. Andelen är säkert lika hög i Stockholm med. Igår hade jag en ung tjej på 178:an som visade upp sin telefon i ca ½ sek och sedan bara tänkte gå förbi. Men tiden 02:59 mitt på blanka dan hann jag reagera på. "Men ååååhh, jag har så många SMS från SL här och jag kan inte hitta rätt.....äsch jag skickar efter ett till"  ::)  :-X

Du har säkert rätt. SMS-biljett generatorn för SL trafiken finns f.ö. att ladda ner från ett annat forum...

//Bussjöns - som har årskort men smsar ibland

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 20 april 2010, 17:12:16 PM
Vem var det egentligen som kom på att utveckling av lokaltrafiken skulle vara detsamma som att göra biljettsystemen ännu långsammare, med SMS-biljetter och betalkortsbetalningar?

Människor som aldrig satt foten i en buss, ens som passagerare? :(