ULs linje via/till Hammarskog?

Startat av Jessika, 15 mars 2010, 21:57:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Jag kikade lite i UL:s tidtabell. Jag såg att linje 108 åter går via Hammarskog på beställningstrafik. Var det inte bara för något år sedan som det fanns en linje som hade just Hammarskog som ändhållplats. Vad hände med den linjen? Eller minns jag fel?

/Jessika

jocke

Jo, har för mig det var 847(taget ur minnet utan att kolla) som gick ut till hammarskog via lurbo och hela faderullan där. Wiik slott och allt. Vet ej vad som hände med den dock.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jocke Selling

T 08/09 hade hammarskog på vissa 107:or, detta var året då 847 styckades i två linjer 107 och 108, 107:an tog grusvägen från Vreta till Hammarskog.
Dock var resandeunderlaget tunnt, samt bussar och förare tog stryk av den dåliga vägen.
Att någon jättebra vändplan som funkade i alla väder också saknades när man kom från det hållet, bidrog säkert det oxå till indragningen.

Från senaste tidtabellen finns dock möjlighet på beställning vissa turer på 108 bli körd till från Hammarskog.

// Jocke

Jessika

Tack båda för svaren!

Ytterligare en intressant liten tur som man alltså missade... ::)

/Jessika (gillar udda bussturer)

Jona

Citat från: Jessika skrivet 19 mars 2010, 10:11:10 AM
/Jessika (gillar udda bussturer)

Får man säga Me to och instämma. I grannlänet till UL där X-trafik kör avkortades ju linje 27 som gick från (Gävle??) via Bergby och Axmarbruk till Ljusne i närheten av Söderhamn, om den gick vidare till Söderhamn minns jag ej. Denna linje styckades brutalt och går numera bara Bergby - Axmarbruk med taxi i linjetabell.

Den skulle i alla fall fått vara rolig och åka med, synd man inte gjorde det när det begav sig.
Som kompensation har jag däremot åkt den riktigt långa linje 10 som avgår från Örnsköldsvik strax efter 17 vardag och söndag och vidare mot Umeå.
Den kör nära sjukhuset, inte upp till huvudentrén men den passerar ändå hyggligt nära. Sedan är den in i Husum samhälle och passerar båda kiosken, bruket och centrum. Inte och förglömma att den kör gamla vägen Öden - Grundsunda istället för att rusa förbi ute på väg E4 som man normalt gör.

Ursäkta om jag trådnappar din tråd men blev så lyrisk i ämnet udda busslinjer.

/Jona
MVH Filosofen Jona