Umeå stad sommaren 2009: Nyheter i tidtabellen

Startat av Ersa, 22 april 2009, 18:40:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Först de nya priserna:

Enkelbiljetter
Vuxen: 22 kr
Ungdom (20-26 år): 17 kr
Barn (7-19 år): 11 kr


Denna taxeförändring sker naturligtvis innan kontantstoppet så det blir 42 dagar med en väldigt ojämn kontanttaxa. Bussförarnas och fackets ständigt återkommande förslag att helt ta bort barn- och ungdomstaxan från just enkelbiljetterna var det aldrig tal om. Hur ska då bussarna kunna försenas effektivt?

Flygbussbiljett: 40 kr
Nattbussbiljett: 30 kr. Samma pris oavsett ålder. Period- och rabattkort gäller ej på turer som avgår efter kl 00.00


Bra med en mer jämt taxa på flygbussen (idag 35 kr), men hur kommer nattbussarna att fungera efter kontantstoppet? Alla trogna duktiga resenärer som har med sig något slags busskort (men ej ett VISA-kort) motas bort och får gå hem? Märkligt att busskorten inte ska gälla. Iofs är nattaxans hela existens ytterst märklig...

Periodkort 30 dagar (Månadskort):
Vuxen: 460 kr.
Ungdom: 410 kr. OBS! Säljs endast på våra förköpsställen


Vill du vara en duktig resenär och är 20-26 år kan du glömma att du får löpa eller förnya ditt månadskort på bussen. Det blir en enkelbiljett till ett öppet förköpsställe. Idag finns dessutom bara tre helgstängda förköpsställen, så är månadskortet slut redan på lördag morgon får du snällt lösa enkelbiljetter fram till måndag morgon. Eller gör som 80% av ungdomsresenärerna i Umeå: Lös enkelbiljetter hela tiden, pga att prisskillnaden är för liten.

All info här:
http://tabussen.nu/default.asp?P=1745&nar=2009

-------------------------------------------------------

Därefter linjeförändringar:

-Linje 1 & 8: Mer 15-minuterstrafik (jämfört med förra sommaren)
-Linje 4: Tar en annan bro över älven på sin "tomma del" av morgonkörningen Tegs Centralskola - Vasaplan.
-Linje 76: Ersmark - Vasaplan går även under vår och höst.
-Linje 80: Flygbussen går ej via Carlshem.


All info här:
http://tabussen.nu/default.asp?P=1744&nar=2009


Jo

Citat från: Verspieder skrivet 22 april 2009, 18:40:43 PM
Först de nya priserna:

Enkelbiljetter
Vuxen: 22 kr
Ungdom (20-26 år): 17 kr
Barn (7-19 år): 11 kr


Denna taxeförändring sker naturligtvis innan kontantstoppet så det blir 42 dagar med en väldigt ojämn kontanttaxa. Bussförarnas och fackets ständigt återkommande förslag att helt ta bort barn- och ungdomstaxan från just enkelbiljetterna var det aldrig tal om. Hur ska då bussarna kunna försenas effektivt?

NEj de priserna är ju inte optimala om man vill minimera växling.

Citat från: Verspieder skrivet 22 april 2009, 18:40:43 PM
Flygbussbiljett: 40 kr
Nattbussbiljett: 30 kr. Samma pris oavsett ålder. Period- och rabattkort gäller ej på turer som avgår efter kl 00.00


Bra med en mer jämt taxa på flygbussen (idag 35 kr), men hur kommer nattbussarna att fungera efter kontantstoppet? Alla trogna duktiga resenärer som har med sig något slags busskort (men ej ett VISA-kort) motas bort och får gå hem? Märkligt att busskorten inte ska gälla. Iofs är nattaxans hela existens ytterst märklig...
Det logiska vore ju i så fall att man kunde betala med rabattkort men inte får rabatten. Eller som i tex Blekinge där man får sina 20% rabatt men på det högre biljettpriset.



Citat från: Verspieder skrivet 22 april 2009, 18:40:43 PM
Periodkort 30 dagar (Månadskort):
Vuxen: 460 kr.
Ungdom: 410 kr. OBS! Säljs endast på våra förköpsställen


Vill du vara en duktig resenär och är 20-26 år kan du glömma att du får löpa eller förnya ditt månadskort på bussen. Det blir en enkelbiljett till ett öppet förköpsställe. Idag finns dessutom bara tre helgstängda förköpsställen, så är månadskortet slut redan på lördag morgon får du snällt lösa enkelbiljetter fram till måndag morgon. Eller gör som 80% av ungdomsresenärerna i Umeå: Lös enkelbiljetter hela tiden, pga att prisskillnaden är för liten.

Jag antar att Västerbotten/Umeå också håller på att införa system kompatibelt med vad som är på gång i resten av landet och det ska väl då så att säga gå att fylla på sitt kort på nätet/internetbank/giro/bankbetalning precis som man idag laddar mobiltelefonen. Om man gör som mobiloperatörerna och ger några procent eller dagar extra vid sådan betalning istället för att man laddar på bussen så kommer nog de flesta att göra så istället. När man tittar in på tabussen.nu verkar dock Västerbottens taxesystem ovanligt krångligt. Rabattkort som bara gäller för en viss sträcka är väl inget som gör att populariteten för dessa skjuter i höjden tex...

Ante

Har man inte gjort ändring på linje 6 och 9 också, eller är det bara jag som är dum i huvudet och inte förstår tidtabellen :D
Kollar man i den jag fick i brevlådan härromdagen (bra förresten att man skickar ut den, vilket inte Länstrafiken Västernorrland längre gör) så finns inga dagturer på linje 6 och 9, medan 69:an som tidigare inte kört på dagen har två turer per timme om jag minns rätt.

Vadan detta?

Ersa

Citat från: Jo skrivet 22 april 2009, 21:57:03 PM
Jag antar att Västerbotten/Umeå också håller på att införa system kompatibelt med vad som är på gång i resten av landet och det ska väl då så att säga gå att fylla på sitt kort på nätet/internetbank/giro/bankbetalning precis som man idag laddar mobiltelefonen. Om man gör som mobiloperatörerna och ger några procent eller dagar extra vid sådan betalning istället för att man laddar på bussen så kommer nog de flesta att göra så istället.

Något sådant är på gång ja, och även SMS-biljetter. Med några knapptryckningar får föraren snart fram ett "tagentbord" på sin skärm, där han/hon kan trycka in en massa bokstäver. Jag gissar att där ska man fylla i de koder som resenärerna får köpa på internet, samt de koder som som står i sms-biljetterna. När koden är inknappad kan kortet laddas eller enkelbiljetten motsvarande ett sms matas ut. Hur som helst lär hela proceduren ta tid (uppåt 30-60 sek/påstigande) och samtidigt hindra hindra hela kön bakom, men det är ju precis som vi redan har det idag.
Nu vet jag ju inte att det kommer att bli så här, då det ju är flera veckor kvar till uppdateringen, och än inte ens utbildarna blivit färdigutbildade i de nya funktionerna; men vi får nog en kort genomgång kanske rentav en hel vecka innan taxeförändringen sker... ::)

Citat från: Jo skrivet 22 april 2009, 21:57:03 PMNär man tittar in på tabussen.nu verkar dock Västerbottens taxesystem ovanligt krångligt. Rabattkort som bara gäller för en viss sträcka är väl inget som gör att populariteten för dessa skjuter i höjden tex...

Det är alltid intressant att jämföra med Jämtland och Västernorrland som har samma kort, teknik och biljettmaskiner. De har dock kort som inte är "låsta" på vissa sträckor, och där är busskortresenärerna betydligt fler än i Västerbotten/Umeå som ibland känns som enkelbiljetternas paradis. Tyvärr vägrar stadsbussresenären i gemen se kopplingen mellan alla rikligt förekommande långsamma ombordköp (enkelbiljetter/kortladdningar) och förseningarna. Inte ens när bussförare skriver om saken på debattsidor vill folk förstå, utan svarar i stil med:

"Det är inte vettigt att betala för resan i förskott utan det bör vara självklart att man betalar resan då man faktiskt reser så egentligen bör alla busskort helt kunna tas bort medan enbart enkelbiljetter går att köpa på bussen."

(Citatet ovan från: http://www.vk.se/forum/forum_message.jsp?message=197568&forum=20&category=10)

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 23 april 2009, 06:03:21 AM
Något sådant är på gång ja, och även SMS-biljetter. Med några knapptryckningar får föraren snart fram ett "tagentbord" på sin skärm, där han/hon kan trycka in en massa bokstäver. Jag gissar att där ska man fylla i de koder som resenärerna får köpa på internet, samt de koder som som står i sms-biljetterna. När koden är inknappad kan kortet laddas eller enkelbiljetten motsvarande ett sms matas ut. Hur som helst lär hela proceduren ta tid (uppåt 30-60 sek/påstigande) och samtidigt hindra hindra hela kön bakom, men det är ju precis som vi redan har det idag.
Nu vet jag ju inte att det kommer att bli så här, då det ju är flera veckor kvar till uppdateringen, och än inte ens utbildarna blivit färdigutbildade i de nya funktionerna; men vi får nog en kort genomgång kanske rentav en hel vecka innan taxeförändringen sker... ::)


Jag har tolkat det att när kunden laddat kortet själv på Internet/Automat mm är det bara att använda det som vanligt och inget extra knappande ska krävas jämfört med kort köpta på annant sätt.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 23 april 2009, 07:39:54 AM
Jag har tolkat det att när kunden laddat kortet själv på Internet/Automat mm är det bara att använda det som vanligt och inget extra knappande ska krävas jämfört med kort köpta på annant sätt.

Man kan alltid hoppas på tidssparande snabba effektiva lösningar, men de senaste två åren har då inte många sådana lösningar introducerats i tätortstrafiken. Tyvärr.

Några enkelbiljettsautomater som i Uppsala och Stockholm, eller kortladdningsautomater som i Skåne lär tyvärr inte heller dyka upp i Umeå.

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 23 april 2009, 08:03:09 AM
Några enkelbiljettsautomater som i Uppsala och Stockholm, eller kortladdningsautomater som i Skåne lär tyvärr inte heller dyka upp i Umeå.

I Luleå har man däremot insett detta och man har på dom större hållplatserna en biljettmaskin som tyvärr bara ger futtiga 2:- i rabatt men ändå. Nackdelen är väl att man måste betala med jämna pengar om jag minns rätt från diskussionerna här.

Fördelen är att du som resande får en biljett men den har inget bestämt datum/klockslag den gäller. Utan den dagen du åker byter du din förköpta o-aktiverade biljett mot en riktig av föraren.
Ja jag vet, det sparar kanske ingen tid, men dom resande har inte tryckt in en massa pengar innan dom reser. (alltså laddat ett kort med pengar i förväg)  (se länkad insändar-klagomål längre upp)
Sedan så slipper föraren att få ombord pengar.

Fast rabatterna borde vara högre. Säg att man i Umeå tar 25:- för en biljett med övergång ombord på bussen. (kontant eller med bankkort)
Men en förköpt biljett kostar 20:- som förköp i maskin/kiosker. Självklart ska den kosta 13 - 15:- med värdekort, så resande själv får avgöra vad man vill betala.....

Gör sedan bara ett snabbt sett för kund och förare och byta förköpt biljett mot en aktiv, genom en knapptryckning. Eller varför inte en streckkod på biljetten, visa den mot biljettmaskinen och den spottar automatiskt upp en giltig biljett....

Lösningarna är många, men för guds skull skippa inte möjligheten och betala kontant ombord. Det är det dummaste, För inte vill länstrafiken bemöta en promille av sina kunder med att, okej din bil har havererat, du är ute i skogen kilometer från närmaste samhälle och du har pengar i din plånbok... Men tyvärr, stick, du är inte välkommen, du kan gå.... För även om det bara sker i 1% av fallen så är den negativa badville man får då inte till fördel för att få folk och åka buss....

/Jona
MVH Filosofen Jona

virtual1

Citat från: Jona skrivet 23 april 2009, 18:41:26 PM
För inte vill länstrafiken bemöta en promille av sina kunder med att, okej din bil har havererat, du är ute i skogen kilometer från närmaste samhälle och du har pengar i din plånbok... Men tyvärr, stick, du är inte välkommen, du kan gå.... För även om det bara sker i 1% av fallen så är den negativa badville man får då inte till fördel för att få folk och åka buss....

Men självklart kan man ta bort kontanterna även där! Inför SMS-biljett istället, vem har inte mobiltelefon idag? - funkar väl utmärkt här i Sthlms län, eller vad säger våra chaffisar?

Karsten

Citat från: virtual1 skrivet 23 april 2009, 23:41:54 PM
Men självklart kan man ta bort kontanterna även där! Inför SMS-biljett istället, vem har inte mobiltelefon idag? - funkar väl utmärkt här i Sthlms län, eller vad säger våra chaffisar?

Om du frågar chaffisar lär du inte få ett alldeles för positivt svar. Det är ju väldigt smidigt att kunna köpa biljett via sin telefon, men det är fullkomligt hopplöst att visera dem på ett bra sätt. När detta så småningom inses av de mindre nogräknade resenärerna ökar fuskåkandet på falska sms-biljetter och biljettintäkter går förlorade.

Ersa

#9
Citat från: Jona skrivet 23 april 2009, 18:41:26 PM
Lösningarna är många, men för guds skull skippa inte möjligheten och betala kontant ombord. Det är det dummaste, För inte vill länstrafiken bemöta en promille av sina kunder med att, okej din bil har havererat, du är ute i skogen kilometer från närmaste samhälle och du har pengar i din plånbok... Men tyvärr, stick, du är inte välkommen, du kan gå.... För även om det bara sker i 1% av fallen så är den negativa badville man får då inte till fördel för att få folk och åka buss....

En kontant typ av enkelbiljett (eller "nödbiljett") för minst 40 kr/person borde man iofs kunna ha kvar. Men då gäller det att den är så dyr att folk inte köper 2-6 st enkelbiljetter/dygn som idag. Frågar du mina kollegor skulle de gärna se ett pris på 50-70 kr/enkelbiljett (utan övergång), så att åtminstone bosatta Umebor och pendlare börjar planera sin bussåkning och kanske rentav köper ett busskort.

Faktum är att turister och spontanåkare oftast har ett VISA/Marstercard i handen, medan stadens studenter och arbetspendlare är den största gruppen som envisas med att alltid köpa flera kontanta enkelbiljetter varje dag. Så någon promille eller enstaka procent enkelbiljettsåkare är det inte tal om idag. Mera uppåt 60-75% beroende på linje och klockslag.

Ersa

Citat från: Jona skrivet 23 april 2009, 18:41:26 PM
Fast rabatterna borde vara högre. Säg att man i Umeå tar 25:- för en biljett med övergång ombord på bussen. (kontant eller med bankkort)
Men en förköpt biljett kostar 20:- som förköp i maskin/kiosker. Självklart ska den kosta 13 - 15:- med värdekort, så resande själv får avgöra vad man vill betala.....

Gör sedan bara ett snabbt sett för kund och förare och byta förköpt biljett mot en aktiv, genom en knapptryckning. Eller varför inte en streckkod på biljetten, visa den mot biljettmaskinen och den spottar automatiskt upp en giltig biljett....

Här säger jag så här istället:

  • Enkelbiljett ombord på bussen ("Nödfallsbiljett"): 30 kr med bankkort och 40 kr kontant. Detta oavsett åldersgrupp. Ingen övergång.
  • Förköpt enkelbiljett i automat på de största hållplatserna: 20 kr med bankkort och 30 kr kontant. Detta oavsett åldersgrupp. Ingen övergång. Biljetten "stämplas" som förbrukad av föraren, och behålls som färdbevis under resan.
  • För turister finns flerdygnsbiljetter som gäller för obegränsat antal resor på alla tätortslinjer i 12, 24 respektive 48 timmar att köpa i en mängd affärer, samt på busstationerna, järnvägsstationerna och flygplatsen. En prisidé vore 50, 75 resp 100 kr för dessa.

Muk

Citat från: Verspieder skrivet 22 april 2009, 18:40:43 PM
Först de nya priserna:

Flygbussbiljett: 40 kr
Nattbussbiljett: 30 kr. Samma pris oavsett ålder. Period- och rabattkort gäller ej på turer som avgår efter kl 00.00


Bra med en mer jämt taxa på flygbussen (idag 35 kr), men hur kommer nattbussarna att fungera efter kontantstoppet? Alla trogna duktiga resenärer som har med sig något slags busskort (men ej ett VISA-kort) motas bort och får gå hem? Märkligt att busskorten inte ska gälla. Iofs är nattaxans hela existens ytterst märklig...



Nattaxan är det sämsta i stadstrafiken. Har man ett kort så borde det helt klart gälla hela trafikdygnet. Som det är nu kan bussen bli 15 min sen från Vasaplan när alla ska betala och hur ska det fungera med kontantstopp? Det lär bli bråk när överförfriskade resenärer blir nekade att använda sina tjugor och ytterligare förseningar när de ska försöka använda mobil eller bankkort.  :(

Jessika

Jag var i Örebro nyligen och gillade deras biljettsystem:

Kontant på bussen 20.00 kr
Kontant i biljettautomat/SMS 16.00
Kontant i biljettautomat/SMS-Natt 16.00
Rabattkort 10.00
Rabattkort Nattaxa 10.00

Man ser klart och tydligt en gradering i pris efter vad som är smidigast. Man kunde inte betala kontant på bussen efter kl. 19.00, utan då var det SMS, biljettautomat eller förköpta biljetter på Pressbyrån inne i stan som gällde. Något annat som var bra var att de med rabattkort kunde gå på genom bakdörrarna - och det sparade tid! En fördel med Umeå är dock att man kan betala med Visakort ombord - jag tror inte man kan det i Örebro.

/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 27 april 2009, 10:17:34 AM
En fördel med Umeå är dock att man kan betala med Visakort ombord - jag tror inte man kan det i Örebro.

Bankkortläsarna på bussarna i Västerbotten fungerar faktiskt utmärkt, och är ett bra komplement till andra betalmedel, som t.ex SMS-biljetter och BestPrice-kort. Jättebra service på landsbygden! :)
Tyvärr tar det en evinnerlig tid i stadstrafiken när 10-15 st ungdomar på rad ska betala enkelbiljetter med VISA-kort. Systemet är ju inte byggt på att en tätortspendlare ska köpa 14 st enkelbiljetter varenda vecka, något som många resenärer idag gärna gör. Detta ger en liten försmak om hur lång tid det kommer ta att "lasta" nattbussarna efter den 1 juni... :-\

Muk

Hur många resenärer måste man vara för att en taxiresa skall bli en bra affär efter midnatt? Jag har ingen koll på vilka taxor taxi har i Umeå, men det kanske man borde kolla upp nu. Intressant att man höjer priset på månadskort i samband med införande av sommartidtabell med minskad trafik. Betala mer och få mindre låter som ett riktigt bra erbjudande.  :)