Umeås mest kände busschaufför

Startat av bussgrabben, 19 april 2009, 01:39:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben


Jacob

Lite som Amos Makajula här i Uppsala http://svtplay.se/v/1506465/bussforaren_som_sprider_gladje_i_uppsala :) Alltid trevligt med glada människor ;D

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

Martin Maltkvist

Citat från: bussgrabben skrivet 19 april 2009, 01:39:25 AM
Det brukar vara god stämning i bussen när han kör
http://vk.se/Article.jsp?article=270842
"reggaebusschauffören"... ;D
Påminner litegrann om en karaktär i Taxifilmerna som är polis men ser lite "rastafariaktig" ut och gärna lyssnar på reggae.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Alla städer mår bra av minst en "ambassadör" och lokalkändis. :)

yngrot

Men vad säger Swebus om hans agerande??    Vi får ju inte spela radio så högt och det verkar ju som han spelar väldigt högt.. Harn han mössan på bilden även när han kör??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: yngrot skrivet 19 april 2009, 19:55:43 PM
Men vad säger Swebus om hans agerande??    Vi får ju inte spela radio så högt och det verkar ju som han spelar väldigt högt.. Harn han mössan på bilden även när han kör??

Va får ni inte spela radio högt??
Har inte hört nåt om volymbegränsning hos oss på GUB iaf.

Man ska väl kanske inte spela så högt att alla blir störda men ändå. Är det nån som säger till mig att sänka så gör jag ju det om det är för högt men jag har inte hört nåt om speciella regler om det.

nimbra

Dom har väl inte glömt att betala STIM avgiften.

Björn Forslund

Trevligt och positivt!
Branschen behöver mera folk o lite nya tongångar skadar inte!

CS

Nimbra nämner STIM-avgiften och det är faktiskt så att allt som spelas i butiker, cafeer, bussar etc ska betalas för. Det gäller även om det är radio, även om radiokanalen själv redan en gång betalat avgift. Jag har mycket svårt att tro att något bussbolag betalar avgift till STIM för att få spela musik för passagerarna, därav är detta inte tillåtet. Sedan finns det många andra anledningar till att bussbolagen inte vill ha musik i bussen, vissa vill ha tyst, vissa tycker om en sorts musik, vissa en annan osv. OBS! Nu snackar vi att spela musik ut i högtalarna i passagerarutrymmet, att föraren har radio på en vettig volym är såklart ok.

Sen kan man väl tycka andra saker om detta med. Även om många verkar tycka detta är kul så kan man ju ifrågasätta hur pass proffsigt det är och om verkligen alla tycker det är så trevligt. Därtill ingen slips och uppknäppt skjorta...

Säga vad man vill om att han e omtyckt, men att blankt strunta i företagets policy tycker inte jag är särskilt proffsigt och inte något som stärker branchens förtroende.

CS

#9
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 april 2009, 10:21:39 AM
Jodå visst finns det företag som betalar Stim avgiften.

Vad gäller bilden i tidningen konstaterar jag att personen ifråga är privatklädd, och det lär ju vara tillåtet när man inte arbetar :-)

Det var inte den bilden jag tänkte på i det fallet, utan på videon på youtube där man även ser honom genom innerspegeln.

EDIT: Kom på att det inte var härifrån jag hittade till videon utan från någon kommentar i artikeln. Här är en länk i alla fall:

http://www.youtube.com/watch?v=Ofr7CbxRaTA

Jonas

Som framgår av klippet på youtube så har han väldigt hög volym på i passagerarhögtalarna, och det är det som sagt långt ifrån alla som uppskattar.

Sedan så ser man ju även att han har sin mössa på sig och den ingår säkert inte i deras uniform...

Ersa

Citat från: Z skrivet 20 april 2009, 12:40:58 PM
Som framgår av klippet på youtube så har han väldigt hög volym på i passagerarhögtalarna, och det är det som sagt långt ifrån alla som uppskattar.

Knappast. FM-radion är inte ens anslutna till passagerarhögtalarna.

CS

Citat från: Verspieder skrivet 20 april 2009, 13:00:30 PM
Knappast. FM-radion är inte ens anslutna till passagerarhögtalarna.

Sedär, var helt övertygad efter att ha sett klippet att det var i passagerarhögtalarna, det är ju tom filmat längst bak...

Johan B

Själv tycker jag ljudet låter för bra för att komma ur bussens högtalare, dvs det borde vara pålagt i efterhand. Konstigt att göra sig sådant besvär kan tyckas men säger Verspieder att radion inte går att spela i bussen stämmer säkert det, han om någon borde ju veta ;). Har svårt att tro att det är så bra kräm i högtalarna i förarbåset att det skulle gå att spela såpass högt i hela bussen ::). Sedan tycker jag det blev väldigt mycket gnäll här. Musik för passagerarna har jag märkt brukar lugna stämningen en hel del på just kvällsturer på fredag- och lördagskvällar. Folk lyssnar och sjunger i värsta fall med istället för att springa omkring, gapa åt varandra och kasta tidningar. Självklart ska man spela musik som alla kan stå ut med att lyssna på, dvs undvika hard trance, andliga visor, opera, dödsmetall och annat som har lite mer begränsad lyssnarskara än mycket annat och ha lagom volym. Reagge tycker jag är helt ok även om det inte är min musik. Sedan kan företaget ha policies visst, men personligen är jag lite allergisk mot paragrafrytteri. Vissa regler mår bra av att situationsanpassas lite grann. Ang. uniformsklädsel tycker jag nog att det är just slipslöst och uppknäppt man ser på filmen. Men ärligt talat så tycker jag det är viktigare med ett trevligt bemötande och behaglig körning. Jag tycker också man bör ha slips (piké kan vara ok sommartid) men det är kanske inte just slipsen som gör chauffören.

Jonas

Citat från: Verspieder skrivet 20 april 2009, 13:00:30 PM
Knappast. FM-radion är inte ens anslutna till passagerarhögtalarna.

Då måste ju radion ha varit uppskruvad på max så högt som det låter bakom leden i en hyfsat full buss!