Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: homer skrivet 16 september 2020, 21:49:53 PM

Titel: Vestland fylke överväger att gå tillbaka till vanlig diesel från biodiesel
Skrivet av: homer skrivet 16 september 2020, 21:49:53 PM
https://www.nrk.no/vestland/foreslar-a-kutte-ut-biodrivstoff-pa-bussene-i-vestland-for-a-spare-penger-1.15162207

I Sverige skulle jag aldrig kunna se att detta skulle hända, Politikerna skulle hellre  göra som  skåne ska göra och skära ner på turtätheten, tyvärr.
Titel: SV: Vestland fylke överväger att gå tillbaka till vanlig diesel från biodiesel
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 september 2020, 23:09:35 PM
Det har man redan gjort på några håll
Titel: SV: Vestland fylke överväger att gå tillbaka till vanlig diesel från biodiesel
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 september 2020, 20:26:09 PM
Exempel på det?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Vestland fylke överväger att gå tillbaka till vanlig diesel från biodiesel
Skrivet av: preacher skrivet 02 oktober 2020, 07:40:12 AM
Hej
Vi var tvungen o överge RME då värmare o filter i bussarna täpptes igen o bussarna blev stående.
Vi kör numera på HVO då den syntetiska dieseln fungerar bättre tekniskt.
Titel: SV: Vestland fylke överväger att gå tillbaka till vanlig diesel från biodiesel
Skrivet av: Sputnik skrivet 02 oktober 2020, 16:38:06 PM
Är inte HVO en typ av biodiesel? Det är väl exempelvis HVO som tankas av operatörerna i SL-området? Eller kör man på RME fortfarande trots nackdelarna?
Titel: SV: Vestland fylke överväger att gå tillbaka till vanlig diesel från biodiesel
Skrivet av: Ersa skrivet 02 oktober 2020, 21:09:20 PM
Vissa depåer kör HVO i nyare fordon, samt i separata tankar för dieselvärmare (stroco/webasto). I äldre fordon körs det ofta med RME, då detta lösningsmedel är såpass billigare än bränslet HVO att det ändå lönar sig i längden. Man tjänar alltså ändå pengar i slutändan på ett billigare bränsle, trots att RMEn leder till slangbrott, haverier och ett flertal motorbyten.
Titel: SV: Vad åtgärdas på de utbytta motorerna?
Skrivet av: BD skrivet 03 oktober 2020, 05:17:34 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2020, 21:09:20 PM
trots att RMEn leder till slangbrott, haverier och ett flertal motorbyten.

Vad åtgärdas på de utbytta motorerna?
Titel: SV: Vestland fylke överväger att gå tillbaka till vanlig diesel från biodiesel
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2020, 10:01:53 AM
Man byter ofta ut hela motorn, om den inte går att totalrenovera. Hur möjligt det är, och hur lång tid det tar, att renovera de utslitna urtagna motorerna i efterhand lär variera kraftigt.
Titel: SV: Vestland fylke överväger att gå tillbaka till vanlig diesel från biodiesel
Skrivet av: BD skrivet 03 oktober 2020, 10:36:41 AM
Jag undrar om det är ventilerna som tar stryk eller om det är kolvar med ringarna och foder. Har t ex svårt att tro att vevpartiet skadas av bränslet. Om vevpartiet är i ordning bör det kanske räcka med att topparna/toppen och kolvar görs i ordning eller byts plus eventuellt foder.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Vestland fylke överväger att gå tillbaka till vanlig diesel från biodiesel
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2020, 11:26:22 AM
Allt är möjligt. Bara man är förberedd på ideliga motorskiften samt renoveringar av de urtagna motorerna, är det ju bara att köra på. Men det låter ju definitivt trevligare (och kanske miljövänligare?) att bussarnas motorer kan hålla ett helt 10-årsavtal ut, utan att behöva tas ut och renoveras vart tredje-fjärde år.
Titel: SV: Vestland fylke överväger att gå tillbaka till vanlig diesel från biodiesel
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 13 oktober 2020, 22:41:27 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 17 september 2020, 20:26:09 PM
Exempel på det?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Gotland övergav HVO runt 2017-2018 av kostnadssskäl i det tidigare avtalet