Huvudmeny

3 Arlanda-bilder

Startat av Mikey, 26 februari 2012, 19:17:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 26 februari 2012, 23:04:58 PM
Tyvärr tror jag ni hoppas lite väl på normalgolv. Nobina gillar lågentré skarpt.

Klart att både de som är förare och resenärer på de aktuella linjerna hoppas på bra komfort och hög säkerhet. Dvs en bra byggd buss där man sitter högt nog att inte skadas om en bil kör in i bussen från sidan, samt där motorn sitter på ett ställe som ger drivaxeln bra tryck.
Att våra politiker och handikapporganisationer har en helt annan bild vet vi ju alla, men dessa beslutsfattande människor behöver ju heller inte åka med de linjer som de beslutar om.
För Nobina handlar det inte om vad de gillar, utan att köpa fordon som de kan sätta ut på så många olika linjer inom samma trafikområde, vilket är fullständigt naturligt. Men inte sjutton hade Nobina inhandlat ett gäng Volvo B9S till SL 677 eller 100 st gasbussar till UL-trafiken om trafikhuvudmännen inte uttryckligen krävt sådana fordon. Man krånglar ju inte till det för sig själv om man inte behöver. Skulle bussbolagen helt själva få köpa bussar skulle det säkerligen bli gott om 12-13½ meter långa tvåaxliga bussar med normalgolv och handikapplyft, samt dieselmotor. De går billigast samt kör sällan fast. Dvs verksamheten blir billigare att driva.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2012, 23:26:15 PM
Klart att både de som är förare och resenärer på de aktuella linjerna hoppas på bra komfort och hög säkerhet. Dvs en bra byggd buss där man sitter högt nog att inte skadas om en bil kör in i bussen från sidan, samt där motorn sitter på ett ställe som ger drivaxeln bra tryck.
Att våra politiker och handikapporganisationer har en helt annan bild vet vi ju alla, men dessa beslutsfattande människor behöver ju heller inte åka med de linjer som de beslutar om.
För Nobina handlar det inte om vad de gillar, utan att köpa fordon som de kan sätta ut på så många olika linjer inom samma trafikområde, vilket är fullständigt naturligt. Men inte sjutton hade Nobina inhandlat ett gäng Volvo B9S till SL 677 eller 100 st gasbussar till UL-trafiken om trafikhuvudmännen inte uttryckligen krävt sådana fordon. Man krånglar ju inte till det för sig själv om man inte behöver. Skulle bussbolagen helt själva få köpa bussar skulle det säkerligen bli gott om 12-13½ meter långa tvåaxliga bussar med normalgolv och handikapplyft, samt dieselmotor. De går billigast samt kör sällan fast. Dvs verksamheten blir billigare att driva.

...eller bussar liknande Norrtäljes 00xx Volvoboggier (8500) som näst intill alltid får gå på "utegaragens" tjänster och omlopp, just tack vare att dom aldrig (peppar-peppar) krånglar och att dom, trots LE, är riktigt bekväma =)