Huvudmeny

2xboggi

Startat av Mikael Ringmarck, 02 september 2011, 23:01:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck


Något klumpig att ta sig fram med längs 112:ans sträckning, särskilt i Traneberg och Johannesfred. Vid Smältvägen hamnade vi på bild, var det någon härifrån som plåtade?


Jag minns inte om det skrivits att 5530 flyttats till Kallhäll och blev i vart fall ganska förvånad då jag såg den i Vällingby denna morgon.

Kan också meddela att Nobina 4774 har hamnat i Lunda. Den gick på linje 119 i morse.

Bussmicke

varför är dina bussar orange istf röd?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael Ringmarck

Citat från: Bussmicke skrivet 03 september 2011, 00:54:58 AM
varför är dina bussar orange istf röd?

Hmmm....orange eller SJ-orange det är frågan? Kanske något ljusa i färgen men definitivt inte orange på min skärm.  ???

Mikael T Nilsson



Hej,

Tack för dina fina diggabla bilder. Det verkar som att Lundas B10BLE-boggievagnar trots allt trafikerar andra Lundalinjer än 159:an.

Nej, flytten av 5530 från Norrtälje till Lunda har inte nämnts tidigare på Bussnack. Kul att även Kallhäll börjar sätta boggievagnar i trafik. Bifogar en bild på 5530 då den var stationerad i Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

robbanswe

Va de är sagt så ska dessa Boogies INTE trafikera Lundas andra linjer, Endast 159;an...

//R

Mikael Ringmarck

Tack Micke.  ;) Jag hade velat ha en lika bra bild på 5530 men det var svårt att ordna med solljus och bilar att tänka på. Undrar varför 5530 flyttats från Norrtälje  ???

Precis som Robban skriver så ska de inte rulla på annat än 159. Det är jättesvårt att ta sig runt på många ställen utmed de ordinarie linjerna eftersom dessa är längre än de andra boggibussarna och saknar styrning på sista axeln. Denna utsättning var ett misstag som man kanske till viss del kan belasta trafikledningen för. Nummerserierna är rätt lika varandra och det kanske går att förväxla bussar under stress.

13:05 igår rullade 4746 på linje 114. Undrar hur det såg ut  ;D

virtual1

Citat från: Mrbuss skrivet 03 september 2011, 10:13:37 AM
Hmmm....orange eller SJ-orange det är frågan? Kanske något ljusa i färgen men definitivt inte orange på min skärm.  ???

Orange på min skärm med, du får nog kalibrera om dina färginställningar innan du börjar redigera!

bjorn_k

Hm, ja den är klart orangetonad... Men är det inte lite pga solens morgonrodnad också?

Mikael T Nilsson

Citat från: Mrbuss skrivet 03 september 2011, 10:42:12 AM
Tack Micke.  ;) Jag hade velat ha en lika bra bild på 5530 men det var svårt att ordna med solljus och bilar att tänka på. Undrar varför 5530 flyttats från Norrtälje  ???

Precis som Robban skriver så ska de inte rulla på annat än 159. Det är jättesvårt att ta sig runt på många ställen utmed de ordinarie linjerna eftersom dessa är längre än de andra boggibussarna och saknar styrning på sista axeln. Denna utsättning var ett misstag som man kanske till viss del kan belasta trafikledningen för. Nummerserierna är rätt lika varandra och det kanske går att förväxla bussar under stress.

13:05 igår rullade 4746 på linje 114. Undrar hur det såg ut  ;D

Nej, det blir ju inte alltid som planerat  :) Enligt mina anteckningar har 47xx-boggievagnarna rullat på fyra andra Lundalinjer än 159:an, förmodligen endast tillfälligt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

the0fiskis

Citat från: bjorn_k skrivet 03 september 2011, 12:46:00 PM
Hm, ja den är klart orangetonad... Men är det inte lite pga solens morgonrodnad också?
när är bilderna tagna? enlgit min exif läsare finns ingen info....


tycker ochså bussarna är lite åt orangetonad hållet specliet den första

Mikael Ringmarck

Citat från: the0fiskis skrivet 04 september 2011, 19:21:00 PM
när är bilderna tagna? enlgit min exif läsare finns ingen info....


tycker ochså bussarna är lite åt orangetonad hållet specliet den första

2/9 är de tagna.

the0fiskis


Björn Forslund

Citat från: the0fiskis skrivet 04 september 2011, 19:21:00 PM
när är bilderna tagna? enlgit min exif läsare finns ingen info....


tycker ochså bussarna är lite åt orangetonad hållet specliet den första

Det är väl morgonrodnaden som gör det, inte är de orange på min skärm, men ljust röda. Mickes bild är mörkare. F ö inget att tjafsa om, bilderna är fina.

Mikael T Nilsson



Nobina 5530 var nog endast tillfälligt stationerad i Kalllhäll. Idag är den åter garagerad i Norrtälje och  gick bl a på linje 657.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.