260 nya volvobussar…

Startat av Bjarne-W, 15 december 2009, 11:33:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Björn Lövdahl

Vad trevligt!
Och det är trevligt att du lägger ut länkar till nyheter här löpande Bjarne! Fortsätt gärna med det
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Ulf Rådeström

Absolut!

Tidningen Bussbranschens hemsida busstidnigen.se har verkligen ryckt upp sig på sistone - och är åtminstone av mig besökt minst en gång om dagen.
Stort beröm!

Bussmicke

Intercitybussar, ett annat ord för buss med Regionalstandard?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Rådeström

Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2009, 12:07:11 PM
Intercitybussar, ett annat ord för buss med Regionalstandard?

Tror man definierar 8500 som en intercity-buss - alltså lågentrébuss.
Låggolvs-ledbussen 7500 är ju en citybuss då  :)

AO

Enligt Volvo själva så klassar man 8500 och 8700 som intercitybussar och 7500 och 7700 som citybussar.

Jo

Vet inte om det har varit uppe förut men även i Jönköping blir det enligt artiklen en hel del nytt från Volvo. 20 bussar ska tydligen vara beställda av Orusttrafiken. Verkar ju ändå som att Volvo har ganska bra flyt med att få beställningar när det är dieselbussar som efterfrågas.

AO

Tråkigt att det fortfarande inte verkar vara några 8700 ledbussar på gång bara...

LarsBudtz.dk

Er der nogen der ved noget om hvad det er Nobina skal bruge ekstra busser til i Danmark?
De kører kun linjerne 300s og 400s med Volvo'er, og på disse linjer skal køreplanen, så vidt jeg ved, ikke udvides...

Movia har planer om at lave nogle "højklasse" regionallinjer, men 9700'erne er vel næppe til det?
Titta på mina bilder på http://busglobe.com/user/larsbudtz !

Ersa

Citat från: AO skrivet 15 december 2009, 15:18:46 PM
Tråkigt att det fortfarande inte verkar vara några 8700 ledbussar på gång bara...

Ja, verkligen. Borde inte en 8700-pusherled bli rätt aktuell att lansera nu när B12MA överges?
Eller blir det enbart lågentré eller låggolv i form av B9S om man vill köpa en Volvoled numera?

Ronni Bjørn Svensson

Citat från: LarsBudtz.dk skrivet 15 december 2009, 15:21:29 PM
Er der nogen der ved noget om hvad det er Nobina skal bruge ekstra busser til i Danmark?

De skal muligvis til Næstved til Nobina´s nyvundet kørsel.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

LarsBudtz.dk

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 15 december 2009, 15:31:54 PM
De skal muligvis til Næstved til Nobina´s nyvundet kørsel.

Ahh! Se det vidste jeg ikke at de havde vundet! Jeg læser ikke altid Movias S og V udbud særlig grundigt ;)
Titta på mina bilder på http://busglobe.com/user/larsbudtz !

Ronni Bjørn Svensson

Citat från: LarsBudtz.dk skrivet 15 december 2009, 15:21:29 PM
Movia har planer om at lave nogle "højklasse" regionallinjer, men 9700'erne er vel næppe til det?


Det eneste sted i Danmark at de kan bruge den omtalte bustype er på Xbus-rute 952 ( Jylland). 
jeg tror nærmere at 9700erne skal til Sverige eller Norge.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

LarsBudtz.dk

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 15 december 2009, 16:23:18 PM

Det eneste sted i Danmark at de kan bruge den omtalte bustype er på Xbus-rute 952 ( Jylland).  
jeg tror nærmere at 9700erne skal til Sverige eller Norge.

Jeg tænkte nu også at det var absolut højest usandsynligt, men hvis Movia hårdnakket bliver ved med at påstå at Lav Entré'er kan bruges til alt, selv det de har formuleret som "højklasset luksusbus" så er ordene dum, åndsvag, evnesvag ikke kraftige nok...
Titta på mina bilder på http://busglobe.com/user/larsbudtz !

Kim

Citat från: LarsBudtz.dk skrivet 15 december 2009, 16:30:58 PM
Jeg tænkte nu også at det var absolut højest usandsynligt, men hvis Movia hårdnakket bliver ved med at påstå at Lav Entré'er kan bruges til alt, selv det de har formuleret som "højklasset luksusbus" så er ordene dum, åndsvag, evnesvag ikke kraftige nok...

De 10 nye B12BLE til Concorbina er til myldretidsudvielsen af linje 300S. Denne rute får et andet rutenummer.