Man gör det lätt för sig...

Startat av Bussmicke, 30 maj 2011, 10:04:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Istället för att reparera bussen flyttar man reg. skylten...

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Man väntar säkert på delar och det är bättre regskylten sitter där än ligger i vindrutan och inte syns..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Ska man verkligen behöva vänta på en sådan del till en av Stockholms vanligaste busstyper?

mil

Citat från: JDS skrivet 30 maj 2011, 12:07:01 PM
Ska man verkligen behöva vänta på en sådan del till en av Stockholms vanligaste busstyper?

Ja det kan faktiskt vara leveranstid på saker o ting och hade en olackad del satts dit så hade det gnällts över det. Att nummerskylten är flyttad kan ju faktiskt de facto bero på att man enligt lag är skyldig att ha en nummerskylt sitta fram och att den skall vara fullt läsbar o synlig så därför att de har flyttat den.

Bussmicke

Hellre en olackad del än att åka omkring i en trasa...
Ser ovårdat ut..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 31 maj 2011, 00:31:56 AM
Hellre en olackad del än att åka omkring i en trasa...
Ser ovårdat ut..

Jag tror att du är lite fel ute nu, Micke. Här handlar det nog mera om att få tag i delarna över huvud taget. Alternativet till lösningen som här genomfördes var väl att låta bussen stå stilla till reservdelen kom, och därmed ställa in ett opmlopp, dvs ett antal bussturer detta dygn.

Att ha ett reservdelsförråd och reservbussar kostar dessvärre stora pengar idag, och med tanke på hur mycket Stockholmsresenärerna gnäller över sina höga SL-taxor (som egentligen är extremt låga) vill de ju absolut inte vara med och betala onödiga saker som reservdelsförråd, extra bussar och dylikt.

Jan

Citat från: mil skrivet 30 maj 2011, 12:17:27 PM
Ja det kan faktiskt vara leveranstid på saker o ting och hade en olackad del satts dit så hade det gnällts över det. Att nummerskylten är flyttad kan ju faktiskt de facto bero på att man enligt lag är skyldig att ha en nummerskylt sitta fram och att den skall vara fullt läsbar o synlig så därför att de har flyttat den.

Håller inte med, en lackad och på lager skulle Nobina ha hemma för snabb montering.
I branschen 37 år

Marc


Jacob

Ett exempel från GUB:

Vintern 09-10 kördes många MAN-bussar sönder i fram pga olika olyckor. Man lagade då fronten med olackade reservdelar rätt så fort, se bild: http://oskara.se/bilder/GUB-bilder/album/200/slides/GUB_293_090206.html

Denna vinter, 10-11, hade man rustat upp sig med färdiglackade reservdelar, tror faktiskt jag bara såg en MAN med vit sida, som målades om ganska fort.

Så, att ha några på lager skadar inte, speciellt inte när B9S är en av Stockholms vanligaste bussmodeller.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussföraren

Citat från: Marc skrivet 31 maj 2011, 07:41:53 AM

Tappert försvar... ;)


Bussen ifråga har inte varit högprioriterad av verkstan ;D

Ingår den i dem som ska överföras till Keolis och att man därför med avsikt har väntat för att slippa plocka in den två ggr för åtgärd?

Bussföraren

Citat från: Jan skrivet 31 maj 2011, 06:15:34 AM
Håller inte med, en lackad och på lager skulle Nobina ha hemma för snabb montering.

Under de år jag gjorde kortare inhopp i linjetrafiken från -90 talet o framåt både såg jag och fick själv ut bussar med många ej åtgärdade och provisoriskt åtgärdade skador, tror jag har en mängd foton som knappast tål att publiceras här.
Bussar utan sidoplåtar, utan luckor, glasrutor igensatta med plywood, provisoriska blinkers, saknande stötfångare, stötsköldar osv.

I SL området är det få trafikområden som satsar på det kosmetiska, Handen är det område som under alla år har vinnlagt sig om att hålla en snygg vagnpark, Söderort, Tyresö o Björknäs har oftast haft bussar som varit förskräckliga, oavsett vilken firmaflagga som hängt utanför kontoret.

Bussmicke

Citat från: Bussföraren skrivet 31 maj 2011, 09:07:03 AM

I SL området är det få trafikområden som satsar på det kosmetiska, Handen är det område som under alla år har vinnlagt sig om att hålla en snygg vagnpark, Söderort, Tyresö o Björknäs har oftast haft bussar som varit förskräckliga, oavsett vilken firmaflagga som hängt utanför kontoret.

Byt ut Söderort mot Botkyrka så stämmer det bättre. Man verkar inte  vara intresserade av hur bussarna ser ut i en kombination med att många förare inte kan köra buss...
Kunde man sitt jobb o var mer intresserad skulle det inte se ut som det gör idag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mushkot

Citat från: Bussmicke skrivet 31 maj 2011, 10:10:36 AM
Byt ut Söderort mot Botkyrka så stämmer det bättre. Man verkar inte  vara intresserade av hur bussarna ser ut i en kombination med att många förare inte kan köra buss...
Kunde man sitt jobb o var mer intresserad skulle det inte se ut som det gör idag.
Du har rätt i att de flesta skador kan undvikas om föraren har god kännedom om hur fordonet h*n rattar beter sig. Men sen behöver ju inte vägbyggen planeras så det blir extra jävligt för oss förare heller, men det är ju en helt annan sak.

buskörare

Citat från: mushkot skrivet 31 maj 2011, 10:13:43 AM
Du har rätt i att de flesta skador kan undvikas om föraren har god kännedom om hur fordonet h*n rattar beter sig. Men sen behöver ju inte vägbyggen planeras så det blir extra jävligt för oss förare heller, men det är ju en helt annan sak.

Eller snöplogning. Att en buss behöver refuger, trottoarer och liknande att svepa överhänget över för att ta sig runt vet dom som plogar inte om eftersom dom kör fordon utan överhäng. Då ryker hörnen. Sen kan sånna som aldrig kört en buss klaga, men det är ju nått dom inte har en aning om faktiskt. Några från vår depå har pratat med dom som plogar på Lidingö, så vi får se till nästa år om det hjälper. En diskussion kan ju vara på sin plats mellan bussföretagen och snösvängen.

Ersa

Citat från: Marc skrivet 31 maj 2011, 07:41:53 AM
Tappert försvar... ;)

Där fick jag så jag teg! ;)

Ett sätt att slippa dylika tråkigheter är att huvudmannen har hårdare koll på verksamheten, samt har avtal där kvaliteten prioriteras. Men för detta krävs det väl en upphandling och ett nytt kontrakt först? Helt klart bör det ju vara så att operatören (och förakåren?) ska tjäna på att satsa på kvalitet, medan de kan förlora på att strunta i kvaliteten. Idag är ju dagens SL-avtal (förutom det stundande Norrtäljekontraktet?) skrivna så att man kan köra runt med en dylik buss utan att det drabbar en ekonomiskt. Men nog går det om man vill! UL-anställda är ju redan nu på dagens gamla avtal regelbundet ute och inspekterar bussar ute på ytterdepåerna. De kollar t.ex skador, att brandsläckare och nödhammare finns samt att lampor är hela.

Citat från: Bussmicke skrivet 31 maj 2011, 10:10:36 AM
Man verkar inte  vara intresserade av hur bussarna ser ut i en kombination med att många förare inte kan köra buss...
Kunde man sitt jobb o var mer intresserad skulle det inte se ut som det gör idag.

Som andra redan sagt är det även minst lika viktigt att hålla vägskötelhållaren och snöröjarna lika ansvariga. Man kan inte ha skygglapparna på och enbart skylla på förarkåren. Då framstår man bara som en gnällig resenär som inte vet något alls om hur kollektivtrafiken är uppbyggd. Visst måste förarna kunna köra buss, men för att det ska gå måste man ju få bort onödiga fysiska hinder i gatan, och det är inte förarnas jobb att rita samt bygga om trafiklösningar. Eller skotta bort snö från hållplatser och trottoarer.