Linje 6 kommer till Norra Djurgårdsstaden och Hagastaden

Startat av Bussmicke, 22 december 2016, 17:06:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars_L

Citat från: Bussmicke skrivet 22 december 2016, 17:06:25 PM
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/norra-djurgardsstaden-och-hagastaden-far-ny-busslinje/repplv!oUbYiZYAi9dAep7PTdOXg/

Sen kanske 5(0) blir 5..

Notera dock att det ännu bara verkar vara "halva" linjesträckningen som är på G. Tanken med linje 6 är ju att den ska fortsätta till Vällingby längre fram.

Men 50 lär nog aldrig bli 5. Den ingår inte i stomlinjeplaneringen. Att Keolis fått dispens att köra med blåa bussar där är väl snarast det märkliga i sammanhanget. Men troligen fick de väl mer eller mindre löfte i upphandlingen att starta linjen, utan hänsyn till de riktlinjer som finns om att det är Trafikförvaltningen som bestämmer över stomlinjernas sträckningar. Sedan är väl frågan om 50:s sträckning är optimal, med tanke på att resandet väster om T-centralen är så pass lågt. Borde finnas bättre sett att knyta ihop linjen på någon annan sida av stan i sådana fall. Med detta sagt att jag ändå tycker det är vettigt att man har en stomlinje mellan Odenplan och Universitetet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

5(0) är inte den smidigaste bussen från Fridhemsplan till Odenplan... Snacka Sightseeing.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Anders Noren

Hur ser den aktuella(?) stomlinjeplanen ut? Jag har bara Dennispaketets plan, där man kan se att linjerna 1, 3 och 4 har genomförts som planerat, 2:an har fått ändstation vid Norrtull istället för Karlbergs station och 5:an inte har startats över huvud taget (om man bortser från att 2:ans sträckning norr om Odenplan är den som 5:an skulle ha haft).

5:an skulle ha gått Waldemarsudde-Karolinska via Klarabergsgatan-Vasagatan-Norrtullsgatan. Den kanske, eller kanske inte, motsvarade en befintlig linje då (första halvan av 1990-talet).

Lars_L

Citat från: Anders Noren skrivet 22 december 2016, 18:22:08 PM
Hur ser den aktuella(?) stomlinjeplanen ut? Jag har bara Dennispaketets plan, där man kan se att linjerna 1, 3 och 4 har genomförts som planerat, 2:an har fått ändstation vid Norrtull istället för Karlbergs station och 5:an inte har startats över huvud taget (om man bortser från att 2:ans sträckning norr om Odenplan är den som 5:an skulle ha haft).

5:an skulle ha gått Waldemarsudde-Karolinska via Klarabergsgatan-Vasagatan-Norrtullsgatan. Den kanske, eller kanske inte, motsvarade en befintlig linje då (första halvan av 1990-talet).

Sen dess har det ju hänt en del. På kort sikt är väl den enda förändringen då att lägga till linje 6 (räknar bara busslinjer här). På längre sikt är dock planen att ta bort linje 3 och förlänga linje 2 till NKS i ena riktningen och Södersjukhuset i andra, samt att även göra nuvarande linje 77 till stomlinje.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Robert Brink

Ja klart är att man måste förbättra Norra Djurgårdsstadens bussnät snart! 55:an går ofta fullsatt ut från Stureplan, dessutom många barnfamiljer som åker. Samtidigt verkar väl mest 6:an ersätta 73:an, så till/från City är det då 55 som gäller.
När det gäller 50:an, så missbedömde nog Keolis lite hur Centralen är som bussknutpunkt, 53:an drabbades av detta också. Dom flesta till/från Centralen söker sig till Tunnelbanan så sträckningen via Hantverkargatan-Tegelbacken blev nog inte så bra.

God Jul!

//R

Anders Noren

Citat från: Lars_L skrivet 22 december 2016, 18:51:23 PM
Sen dess har det ju hänt en del. På kort sikt är väl den enda förändringen då att lägga till linje 6 (räknar bara busslinjer här). På längre sikt är dock planen att ta bort linje 3 och förlänga linje 2 till NKS i ena riktningen och Södersjukhuset i andra, samt att även göra nuvarande linje 77 till stomlinje.

Barnängen, västra Stadsholmen och Hantverkargatan ska alltså bli av med stombussarna?

Lars_L

Citat från: Anders Noren skrivet 23 december 2016, 14:07:11 PM
Barnängen, västra Stadsholmen och Hantverkargatan ska alltså bli av med stombussarna?

Ja precis. Framförallt är ju planen här att blåa linjen förlängs till Nacka och då räknar man med att 3:an inte behövs och Sofia får t-bana. Dock bör kanske påpekas att nya t-banestationen ligger rätt långt ifrån Slussen, som väl är den stora målpunkten från Hantverkargatan, medan det nu väl inte ser ut att bli någon t-baneuppgång i Sofia, varvid det är ganska långt att gå till Barnängen... så den förändringen kanske ändå är mer osäker - även om många av dagens resenärer på 3:an lär kunna ta blåa linjen i stället. Däremot ser jag väl värdet av att istället ha 77 som stomlinje som ganska litet. Kanske vore det bättre att låta 5:an gå från Liljeholmen till Universitetet och ha kvar 3:an?

Så hur det i slutändan blir får vi väl se. Det lär nog kunna bli en del justeringar framöver...Beror ju också på hur staden i övrigt utvecklas med bostäder etc.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredrik Gelin

Citat från: Anders Noren skrivet 22 december 2016, 18:22:08 PM
...
5:an skulle ha gått Waldemarsudde-Karolinska via Klarabergsgatan-Vasagatan-Norrtullsgatan. Den kanske, eller kanske inte, motsvarade en befintlig linje då (första halvan av 1990-talet).

Låter som att dåvarande 5:an var ungefär som 47:an som ju gick till Karolinskas "baksida", Karolinska institutet.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 22 december 2016, 17:16:57 PM
Notera dock att det ännu bara verkar vara "halva" linjesträckningen som är på G. Tanken med linje 6 är ju att den ska fortsätta till Vällingby längre fram.

Men 50 lär nog aldrig bli 5. Den ingår inte i stomlinjeplaneringen. Att Keolis fått dispens att köra med blåa bussar där är väl snarast det märkliga i sammanhanget. Men troligen fick de väl mer eller mindre löfte i upphandlingen att starta linjen, utan hänsyn till de riktlinjer som finns om att det är Trafikförvaltningen som bestämmer över stomlinjernas sträckningar.

Kan man spekulera i att blåbussarna som idag rullar på linje 50 kommer föras över till nya linje 6, och istället ersättas av röda?

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2017, 22:49:48 PM
Kan man spekulera i att blåbussarna som idag rullar på linje 50 kommer föras över till nya linje 6, och istället ersättas av röda?

Spekulera kan man ju göra. Men Keolis  gjorde ju ganska mycket omflyttningar av bussar och beställde nya i blå lack nyligen. Den förändringen borde man ju alltså kunna ha gjort redan om man önskade det.  Så jag tror Keolis gillar konceptet att ha dessa som "blåbussar" och Trafikförvaltningen tycker väl det är viktigast att operatören är nöjd. 




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 08 januari 2017, 00:10:45 AM
Spekulera kan man ju göra. Men Keolis  gjorde ju ganska mycket omflyttningar av bussar och beställde nya i blå lack nyligen. Den förändringen borde man ju alltså kunna ha gjort redan om man önskade det.  Så jag tror Keolis gillar konceptet att ha dessa som "blåbussar" och Trafikförvaltningen tycker väl det är viktigast att operatören är nöjd.

Så då skulle t.ex även Nobina kunna göra ett "överköp" av blåa bussar, och helt sonika sätta in dem på enbart 639 Rimbo-Stockholm (ej Hallstavik) framöver. Samt att Arriva gör samma sak med enbart 610. Då dessa också kan räknas som stomlinjer som egentligen inte är stomlinje fast den borde kunna vara det, borde dessa två ju också kunna gå med blått "bara för skojs skull". Samt att vi vattnar ur blåbusskonceptet ytterligare. ;D

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2017, 01:38:03 AM
Så då skulle t.ex även Nobina kunna göra ett "överköp" av blåa bussar, och helt sonika sätta in dem på enbart 639 Rimbo-Stockholm (ej Hallstavik) framöver. Samt att Arriva gör samma sak med enbart 610. Då dessa också kan räknas som stomlinjer som egentligen inte är stomlinje fast den borde kunna vara det, borde dessa två ju också kunna gå med blått "bara för skojs skull". Samt att vi vattnar ur blåbusskonceptet ytterligare. ;D

Ungefär så. Fast operatören ska ju vilja det också. I vanliga fall vill man ju inte ha blåbussar då det kostar extra. Fördelen för Keolis är väl att eftersom det inte är något krav på blå bussar på linjen, så blir det ju inte heller någon merkostnad när man redan har överskott på blålackade ekipage.

Sedan är det nog bra också om man kan få några politiker att lägga skrivelse i Trafiknämnden om att man vill ha en stomlinje på sträckan. Det brukar fungera som lite extra smörjmedel inom Trafikförvaltningen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Traesk

Efterlängtat! Vet vi något om huruvida linjen ska gå på en ombyggd Storängsvägen, eller om man tänker sig nuvarande 73:ans sträckning förbi Tennisstadion?