Huvudmeny

Klaratunneln x2

Startat av Lars-Håkan_E, 16 juni 2015, 20:35:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 20 juni 2015, 12:02:22 PM
Nu kanske jag har helt fel men med dagens brist på chaufförer i vissa områden så lär ju arbetsförmedlingen spruta ut arbetslösa till dessa arbeten. Även dom som inte har något intresse av att köra tunga fordon.

För alla kan ju ta ett körkort för tunga fordon. Det är ju inga problem. Problemet är att dom som inte har något intresse av det är nog mer utsatta att göra dessa misstag tyvärr.

Man vill ha ett jobb som ger pengar och sen är det bra med det.

På Facebook har denna öppna text av insändarmodell skriven av körskolläraren Daniel Ahl cirkulerat sedan dagen efter de senaste incidenten. Texten är enligt honom fri att sprida, så den kan ju passa bra att återge även här i forumet.




Så. Då har ytterligare ett tungt fordon brakat in i Klaratunneln i centrala Stockholm. Denna gång en turistbuss. Vilken i ordningen den senaste tiden kan jag inte svara på. Bilderna sprids på sociala medier och med dem kommer givetvis kommentarer som "vilket j***a pucko, hur lyckas man, är han blind", och så vidare.

Som trafiklärare med nästan 20 års erfarenhet från tungutbildning, främst bussutbildning, får man i dessa sammanhang också utstå en del. Hur fan utbildar ni? Får vem som helst bli busschaufför nu för tiden? Är det inga krav alls?

Ja, "vem som helst" får ta ett busskort. Uppfyller man ålders- och medicinska krav så får "vem som helst" ta ett busskort. Troligen även du. Du som kör bil varje dag och anser dig vara bäst i världen på det, får ta ett busskort. Du som ofta kör för fort på Nynäsvägen och kryssar mellan bilarna på Essingeleden, får ta ett busskort. Du som gasar på när det slår om till rött, chansar i rondellen och som inte var uppmärksam på motorcykeln som kom från höger, får ta ett busskort.

Du som skriver sms medan du kör, kör utan bälte och med lite alkohol kvar i kroppen från gårdagens kräftskiva, du får också ta ett busskort. Du som tar hem din 7-åring och dennes två kompisar i bilen men låter en av dem åka utan bälte eftersom det saknas ett, får också ta busskort. Och till och med du som sovit för lite eftersom du grälat med din partner, du som är förbannad på din chef och du som just blivit bedragen och sitter och gråter bakom ratten, du får också ta ett busskort.

Nej, alla blir inte bra busschaufförer. Det är bara de som har ett extremt ansvarstagande och som brinner för att ge bra service, tycker det är roligt att gå till arbetet och som ser ett värde i att vidareutbilda sig, som blir bra busschaufförer. Det är de som dagligen med stolthet sätter på sig sin nystrukna skjorta och knyter sin slips framför spegeln med ett leende på läpparna. De som i ur och skur förutsätts vara på bra humör och alltid göra det lilla extra för deras gäster (det är så vi kallar passagerarna), det är de som blir bra busschaufförer.

Det är de som får äran att köra MÄNNISKOR, inte bara buss. För det kan "vem som helst" göra.

Daniel Ahl, körskollärare på Grönlunds

Lars-Håkan_E

Om vi undantar just Klaratunneln eftersom den är väldigt speciell och i princip inte alls går att använda med en normal lastbil eller buss så har vi en mängd andra underfarter där det händer olyckor och incidenter.

Här kan man nog spalta upp orsakerna i några.

Ovana, bristande lokalkännedom (ny på orten), ouppmärksamhet, stress, GPS, ovant fordon, chansning.

Jag hade själv kört buss i sju år när jag efter ett bussbyte på morgonen hamnade på gamla busstn i Gävle och körde ut i den södra utfarten istf att köra ett varv runt och svänga ut på mitten.
I den södra utfarten gick det bara att svänga höger under järnvägen och det brukade ju fungera (tror det var 3,40 där), hur göra? köra över refugen och svänga vänster? backa?. Nej kolla att takluckorna var stängda, sänka bussen och i gångfart köra under järnvägen. Visst det gick bra förutom att antennerna skrapade i viadukten men den upplevelsen vill jag inte upprepa.
Dålig lokalkännedom tillsammans med ovant fordon och stress.

Björn Ax

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 juni 2015, 12:49:01 PM
Om vi undantar just Klaratunneln eftersom den är väldigt speciell och i princip inte alls går att använda med en normal lastbil eller buss så har vi en mängd andra underfarter där det händer olyckor och incidenter.

Här kan man nog spalta upp orsakerna i några.

Ovana, bristande lokalkännedom (ny på orten), ouppmärksamhet, stress, GPS, ovant fordon, chansning.

Jag hade själv kört buss i sju år när jag efter ett bussbyte på morgonen hamnade på gamla busstn i Gävle och körde ut i den södra utfarten istf att köra ett varv runt och svänga ut på mitten.
I den södra utfarten gick det bara att svänga höger under järnvägen och det brukade ju fungera (tror det var 3,40 där), hur göra? köra över refugen och svänga vänster? backa?. Nej kolla att takluckorna var stängda, sänka bussen och i gångfart köra under järnvägen. Visst det gick bra förutom att antennerna skrapade i viadukten men den upplevelsen vill jag inte upprepa.
Dålig lokalkännedom tillsammans med ovant fordon och stress.


Självklart är det många orsaker ibland men det kommer ändå till att man måste veta hur högt sitt eget fordon är och kolla på skyltar.

När jag bytte från GUB till Högbergs var jag lite nervös eftersom jag då bytte från bussar som kunde köra nästan överallt till bussar som inte kunde göra det.
Jag var och fortfarande är noggrann när det gäller att kolla skyltar för jag vill absolut inte köra in i en tunnel eller bro som är för låg.

Att skylla på olika faktorer tar ju inte bort ansvaret man har att ha koll på sin egen höjd och skyltar som sagt.

Har man en buss som är 3,65 - 3,90 så går det ju inte att sänka ner och chansa. :)
Då är det ju bara att försöka backa och göra det bästa av det.

falcon|

Gällande varningssystem, det verkar inte alltid hjälpa.

Finns en "bro" som går över gamla riksvägen i Norrköping. Där finns det "fendrar" som slår i taket på för höga fordon samt tavla som blinkar och påvisar att man kör ett för högt fordon.

Likväl så skalas det av ett gäng lastbilstak varje år (bussar har jag ej sätt) och det är både åkerier som rimligtvis borde ha bra lokalkännedom samt de som kanske inte har det.

Ersa

Citat från: falcon| skrivet 28 juli 2015, 20:44:41 PM
Gällande varningssystem, det verkar inte alltid hjälpa.

Finns en "bro" som går över gamla riksvägen i Norrköping. Där finns det "fendrar" som slår i taket på för höga fordon samt tavla som blinkar och påvisar att man kör ett för högt fordon.

Likväl så skalas det av ett gäng lastbilstak varje år (bussar har jag ej sätt) och det är både åkerier som rimligtvis borde ha bra lokalkännedom samt de som kanske inte har det.

Ja, ingen kan ju på allvar påstå att varningssystemet i Norrköping på något vis är bristfälligt. Det är riktigt tydligt. Hur man kan missa det är en gåta.
Även Cityterminalen i Stockholm har ju numera ett varningssystem med röda blinkande ljus, pga inkörningar av dubbeldäckare in i "tunneln".