Nytt på gång hos Veolia Transport Göteborg?

Startat av Calle, 11 november 2014, 12:06:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Det har visst ryktats att nya bussar är beställda, och isåfall; vilka ersätter dessa?

joacimw


Lars-Håkan_E


Calle

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 november 2014, 17:41:54 PM
Knappast, dessa körs avtalstiden ut

Borde, om jag inte har fel; falla för ålderskraven i miljözonen inom kort. Kanske ersätts 3874-3881, eller måhända hela ledbussflottan?

Lars-Håkan_E

Citat från: Calle skrivet 11 november 2014, 21:21:12 PM
Borde, om jag inte har fel; falla för ålderskraven i miljözonen inom kort. Kanske ersätts 3874-3881, eller måhända hela ledbussflottan?

Nej dem faller inte för zonen, det har vi debatterat förut :-)
De får gå till 2020/Euro 5

danneh

Har svårt och tänka mig att hela ledbussflottan byts ut.. Skulle det kunna vara nya Expressbussar på ingång tro? För att kunna flytta över Solaris till andra linjer (iom utökning av trafiken på en del håll)

Jonas Gustafsson

De tunga linjerna Rosa, 50 och 99 får alla ökad turtäthet i nästa tidtabell. Har inte sett några större neddragningar på andra Veolialinjer (att östra delen av 186:an försvinner sparar inte så många fordon), så det lär behövas fler fordon än man har nu?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

PauPut

Skulle nog kunna vara så att det blir nya expressbussar i och med att Rosa kommer gå från Majorna och Frihamnen fr.o.m. tidtabellsskiftet.
Nu går Rosa endast från Frihamnen.

danneh

Kan det innebära fler Volvoboggis på Rosa-X? För de flesta (bortsett från Expresserna vs) står väl på Majorna?
Alla turer på Rosa förlängs till Snipen, ny linje 180 (Skintebo-Järntorget), och rätt kraftig utökning på både 50 och 99. Sen står det något om (en för mig oklar) ökning på linje 16 mellan Lindholmen och Nordstan. Men bortsett från att östra delen av 186 kapas av, så kortas linje 158 ner till Skintebo, vilket inte lär spara så många fordon.

S Svensson

#9
Citat från: PauPut skrivet 16 november 2014, 22:45:08 PM
Skulle nog kunna vara så att det blir nya expressbussar i och med att Rosa kommer gå från Majorna och Frihamnen fr.o.m. tidtabellsskiftet.
Nu går Rosa endast från Frihamnen.
Även andra expressbusslinjer får nya turer. En sådan är Röd express som skall få flera tursatta fordon.
Troligen kommer bussar från 300/330 att gå endast till NE platsen och inte forsätta som röd express till Hisingen.
Körs av Nettbuss. Det är möjligt att även grön express (Nobina)ökar i turer eftersom alla exprssbusslinjer ökar.
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/6201-20141214-20150613-A6L.pdf      röd
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/5213-20141214-20151212-A6L.pdf     rosa
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/6205-20141214-20151212-A6L.pdf     grön


danneh

Dessa utökningar gör väl dock ingen skillnad för antalet bussar hos Veolia? Det är ju varken Nettbuss eller Nobina som kör Rosa.

danneh


Gunnar

Så här ligger det till för Veolias del i Göteborg när den nya tabellen går igång idag. Den trafikökning som blev nu i.o.m. den nya tidtabellen kommer inte att dra mer bussar än tidigare. Det är så att i den tidigare tabellen har det gått ett antal förstärkningsbussar (som inte har setts i tabellerna) på i första hand linjerna 50 och Rosa, men även liten del på linje 58 och 99. Denna trafik kommer att läggas in i den ordinarie trafiken, som ju utökas kraftigt, men slutresultatet blir att det tursätts samma antal bussar som innan.
Dock med ett stort men, nämligen att Norra Hamngatan inte blev klar (vilket kom besked om väldigt sent) vilket gör att det måste köras en separat linje 50X under denna tid för att få ihop det hela tidtabellsmässigt. Detta kommer att kräva ytterligare bussar, men dessa kommer att hyras in under den tid denna skall trafikeras, eftersom det inte finns behov av dessa bussar efter denna "nödlösning" inte trafikeras längre.

danneh

Tack för förklarande. Tråkigt att höra att det inte blev något nytt då

AdmirT

Citat från: Gunnar skrivet 14 december 2014, 18:04:17 PM
Så här ligger det till för Veolias del i Göteborg när den nya tabellen går igång idag. Den trafikökning som blev nu i.o.m. den nya tidtabellen kommer inte att dra mer bussar än tidigare. Det är så att i den tidigare tabellen har det gått ett antal förstärkningsbussar (som inte har setts i tabellerna) på i första hand linjerna 50 och Rosa, men även liten del på linje 58 och 99. Denna trafik kommer att läggas in i den ordinarie trafiken, som ju utökas kraftigt, men slutresultatet blir att det tursätts samma antal bussar som innan.
Dock med ett stort men, nämligen att Norra Hamngatan inte blev klar (vilket kom besked om väldigt sent) vilket gör att det måste köras en separat linje 50X under denna tid för att få ihop det hela tidtabellsmässigt. Detta kommer att kräva ytterligare bussar, men dessa kommer att hyras in under den tid denna skall trafikeras, eftersom det inte finns behov av dessa bussar efter denna "nödlösning" inte trafikeras längre.

Vet du möjligtvis vad man kommer hyra in?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/